375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • VisualDarkness
    svarade
    Usch fy, ser inte mysigt ut.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Så här ser fiskar infekterade med camallanus ut. På den bolivianska fjärilscikliden ser man tydligt hur maskstjärtar sticker ut, detta togs just efter matning så då syntes det extra tydligt. På kurvcikliden, som är väldigt ung och liten, ser man mest hur kloaken är svullen. Efter första medicineringen jag testade, som inte verkar funka önskvärt, dog en mask hos en boliviansk hona och hängde ut en längre bit. Så jag fiskade upp henne och drog ut den och fick bekräftat att det var den parasiten. Knäppte ett kort på masken.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Kris och Katastrof!

    Jag har uptäckt att jag har Camallanus i karet. Alltså små äckliga parasiter som lever i tarmarna på fisken och långsamt äter upp den inifrån. Dessutom sticker honorna ut ur analen på fisken så det är verkligen vidrigt.

    Började leta orsak till att två kurvciklider på kort tid trillat bort. Nu har jag förlorat ännu en samt en boliviansk hona. Så det är lite deppigt nu men det ska nog gå bli av med. Har testat en sorts medicin som inte verkar göra någon större nytta men det är bara att fortsätta kampen. Tyvärr har jag det i båda karen...

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Jo broccoli känner jag till, har och matar med

    Har ju både räkor och äppelsnäckor i det lilla karet (~60l) och funderar på om marmorkross, snäckskalskross eller något i den vägen skulle göra någon nytta?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves

    Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?
    Broccoli, köp en påse frusna buketter på ICA typ.

    Tina och lägg ner hela buketter, alla fiskar, räkor, snäckor osv som gillar grönfoder gillar Broccoli. Men det är bara Äppelsnäckorna som även äter de hårdare delarna, hos mig i alla fall.

    Bra att du påminde mig det var ett tag sen mina burkar fick Broccoli, får bli det till kvällen.

    Lämna en kommentar:


  • Narien
    svarade
    Det låter ju som ett bekvämt sätt att bli av med dem på

    Tror dock inte min djuraffär kommer vara så intresserad i de vuxna (en skadad hane, ser ut att ha ett sår på sin högersida, en hona utan öga samt en enorm hane som var en hona en gång i tiden).

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    En annan liten detalj som hänt som jag glömde nämna är att äppelsnäckorna fått flytta till mitt räkkar. De har tagit mycket stryk i skalet pga det något sura vattnet men ska ha all cred för det fantastiska städjobbet de gjort, karet är nu fritt från alla alger jag haft förutom en del tofsalger som visst har börjat ge vika också.

    Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Flytta, till lite olika ställen. Har dels en kompis som vill starta upp sitt första kar och gillar dem för att de är färgglada, fartiga och lätta att få yngel på. Sen har jag en annan kompis som får ta de fulaste och använda som levandeföda till sina malawis. Och till sist så är jag vän med en akvariehandlare som gärna tar emot de största finaste ynglena som blir över, segelfensmollys uppfödda utan salt är visst någorlunda attraktivt inom handeln. Har glott en hel del på karet ikväll iom det nya som hänt och blivit än mer övertygad om att de inte passar in, inte ens när de är få och små. Så de ryker allihop.

    Lämna en kommentar:


  • Narien
    svarade
    Du skrev tidigare att du tänkte plocka bort dina segelfensmollys, vad innebär detta, flytta dem till ett annat kar, avliva dem eller något annat? (frågar eftersom jag själv har 3 black mollys som bara känns ivägen hela tiden, vill bli av med dem men känns fel att avliva bara för att smaken ändrats...)

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    He he, men du ska ha tack som försöker iaf, tycker folk i allmänhet är lite dåliga på att tycka och kritisera här på forumet utan istället bara hyllar allt, hur det än ser ut.

    Du har nog rätt i krocken mellan kurv och nyckel, ska nog hellre avvakta och troligen försöka lägga till en hane till av kurvisarna. Tror starkt på att de blir en favorit i karet när de växer till sig, är redan kanonfina som ungfiskar.

    Rätt har du nog också i att jag ska lugna ned mig i min iver att köra svartvatten. Köpte en läcker mangroverot när jag köpte Borellis idag och satte ned den istället för den röda lavastenen jag haft. Blev verkligen ett lyft, känns helt plötsligt mycket mer SA än tidigare då det var lite för mycket färger med den stenen. Så det blev en liten hardscapekorrigering och jag tycker att jag fått en betydligt bättre homogenitet i karet med en fin övergång mellan de två halvorna, som förut var lite avdelade av spikbladen och hardscapekaraktären.

    Så jag går nog mellanvägen och justerar karet pö om pö till lite mer SA-känsla men med bibehållen växtlighet. Gömde även en påse torv bakom en rot så tillsammans med den nya roten får jag nog lite smågul ton på vattnet trots allt. Ska nog se till att hitta en läcker flytväxt också så småningom.

    Tror dessutom att det blev en smålämplig timing med en liten ommöblering när jag nu ska släppa i borellisarna så de kan hitta sitt eget utrymme i lugn och ro nu när de andra fiskarna blivit lite förvirrade. En Boliviansk hona verkar iaf hittat ett nytt favvoställe.

    Pennfiskar och bilbukar står nu på tur!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Här försöker man vara seriös och svara och så när du påpekar det så kommer minnet tillbaka att du redan har kurvcikliderna

    Men att jag inte kom ihåg kan bero på att du enligt mig har fyllt upp den kategorien av fisk. Kurv och Nycklar spelar på samma spelplan, medan Ap har en något annorlunda plan och inte konkurrerar med varandra.

    Så var nöjd med dina Kurvciklider och inga funderingar på Nycklar eller andra liknande fiskar. Blir bara stökigt och problem.

    Du har ett perfekt svartvattens kar på G, varför ha två likadana?

    Fortsätt med växter och vitvatten i detta kar och njut av både och!

    Jag kan lova att inom två år så har intresset för någon av varianterna minskat och då är det dags att fundera vidare.

    Man ska inte glömma bort att det tar minst ett år eller två för ett akvarium att bli riktigt stabilt och visa sina för och nackdelar.

    Jag har sagt det förut, det är en långsam och tålmodig hobby vi sysslar med

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack C, kul att folk orkar plöja igenom allt svammel.
    Kurvciklid har jag, kanske varit otydlig, redan i karet. 4st väldigt unga rackare på 3-4cm. Ville få hem 2+2 men jag är rätt säker på att det blev 1+3. Får se om jag kompletterar med ytterligare en hane, de är dock, som du säger, inte helt lätta att hitta. Bad en butik beställa dessa men nu har de sålt ut de flesta och senast jag kikade in kunde jag bara se honor. Får se om någon mognar till sig och visar handrag. Men hur som helst så är jag nöjd med det valet och ser fram emot att få driva upp dem till vuxen storlek.

    Vad tror du, eller någon annan givetvis, om att eventuellt kombinera vanlig kurvciklid med någon annan i samma släkte? Finns det risk för korsning eller annat trubbel?

    Dagens nyhet är iaf att jag hittade ett litet par Borelli Opal i en butik utanför stan som jag slog till på. Har ju tidigare haft det lustiga problemet med att min Viejitahona tog över bolivianernas rom så därför tänkte jag att Borellin, som verkar anses den vekaste apiston, kanske inte ställer till med något sånt elände. Vill ju gärna ha en ap även i detta kar och kanske utökar till ett harem så småningom, nu hade han bara ett par inne.

    På tal om det som hände med den stulna rommen så har jag en lite långsökt teori om att den slöa bolivianen som jag tog bort kanske var far till den romkakan som i sin kamp för att försvara sin avkomma kanske fick så mycket stryk av Viejitan att han blev både utpumpad och deprimerad och därav blev som han blev. Vem vet liksom...

    Har ju sedan jag skaffade detta karet haft ambitionen att köra växtkar kombinerat med SA och det har ju gått bra så här långt måste jag säga. Börjar bli så som jag hoppades med fina växter och roliga fiskar. Dock är det så att efter jag fått sånt fantastiskt resultat (hittills iaf, ta i trä) med mitt mindre kar (länk i signaturen), där jag kör mer renodlad SA biotop med svartvatten, gått och funderat...

    Det vore ju verkligen nåt att inreda detta kar mer biotopriktigt faktiskt. Slänga i finkornig sand, mer rötter, torv på något sätt, löv, kottar och plocka bort någon växtsort, möblera om lite mer huller om buller, dra ner på belysningen, flytväxter, massor av kokosgrottor. Mumma vad trevligt det vore. Lite bilbukar, & Pennfiskar, kanske nån läcker L-mal om man hittar en billig, större/ett till stim corys, en till sort apisto. Ja mumma!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Härligt att följa dina funderingar och ditt resonemang.

    Har inte direkt något att tillägga utan kan bra instämma.

    Möjligen att jag kan tipsa om Kurvciklid i någon form, en fisk som har blivit bortglömd på senare år. Jag hade turen att få tag på ett gäng vildfångade som inte är så vanliga, men även "standard" Kurvciklider är helt ok. Det var sådana jag letade efter när jag hittade mina juveler av en slump.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    En liten uppdatering.

    Är nöjd som tusan med högra delen av karet men den vänsta har känts mer som en grönsakssallad nu när det vuxit till. För många olika sorter tätt inå varandra utan riktigt djup. Så jag tog ut vattenormbunken, klippte ned resten och satte i ytterligare en redmoore rot som hänger från vänstra hörnet. En riktigt stor och fin sådan med fastsnörad taiwanmossa på de grövre grenarna. Ett jädra piller det där med att snöra mossa på snirkliga rötter alltså, men förhoppningsvis är det värt det när det väl växer till på ett snyggt sätt. Har satt i en alternaria reineckii också men är inte helt nöjd med den, tycker den är överdrivet röd så det ser lite godispåse ut i karet. Förmodligen blir det så att jag låter stjärngräset breda ut sig längs hela den vänstra bakre delen men jag ska ge rödingen en chans för det kan ju bli så att den skiftar rödton lite och antar en behagligare färg i mitt kar.

    Har som tidigare planerats tagit ut i stort sett alla mollys. Oj vilket lugn som spreds i karet! Har behållit de finaste ynglena men med tanke på den sköna stillheten som råder (2 räkor kikade helt plötsligt fram, trodde de var döda sen länge) så ska de få flytta vidare också. Känns lite tråkigt när man ynglat fram dem och fått så fina färger på dem men det kan inte hjälpas.

    En bolivian har jag omtankesmördat, av någon anledning så var den en dag helt plötsligt supernere. Vet inte om det var sjukdom (syntes inget alls) eller psyiska problem men helt uppgiven och utan livsglädje var den. Låg bara på botten och såg blek och slö ut, bytte plats med långa mellanrum. Då fick den flytta till det lilla karet för jag tänkte att det kanske hade med revirsuppdelningen att göra, att han kommit i kläm mellan de två starkare hanarna. Men trots miljöombytet blev det ingen märkbar förbättring. Det lustiga var att när jag försökte håva upp honom visade han god energi i flykten men sen låg han bara där. Matlusten var inget vidare heller även om han tog nån matbit då och då som råkade singla förbi, så han magrade av en hel del också så till slut var beslutet enkelt. Har ju kvar 2+2 nu som jag hoppas är i par, har ju fått lek en gång så förutsatt att den bortgångne inte var inblandad där, vilket jag inte tror men det är inte helt lätt att hålla koll på vem som är vem, så borde det paret finnas iaf.

    I övrigt tuffar karet på, det växer och bubblar så det knakar och fiskarna äter och mår gott. Har inte tagit några bilder att ladda upp för det blev en så stor växtrensning senast att det ser lite glest ut. Sen har inte nya roten mörknat så den ser fånig ut än plus att mossan på den måste få ta sig lite.

    Mitt stora grubbel nu är vilka fiska jag ska komplettera med. Vill ju så gärna ha ett fint stim som kan glida runt bland växter och rötter och skapa lugn och fröjd. I början var jag inne på rödmunstetran men jag börjar tveka på den. Den känns lite för hetsig (fram o tillbaks, fram o tillbaks), stor (jo 5cm är för stort, vill ha nån på typ 2-3cm) och färglös. Är ute efter en stillsam, ordentligt stimmande och nätt och fin fisk. Kolglödstetran som jag har i det mindre karet är ett bra exempel, den är jag grymt nöjd med där, men det vore tråkigt att ha den i båda karen. Funderade på falsk/grön neontetra idag som ska vara lite mindre än den vanliga neonen och sägs stimma bra. Dock tycker jag att den ser rätt utspridd ut på de få videor jag kikat på och sen är den lite för lik den vanliga neonen, därför känns det lite fantasilöst. Smycketetran vore fin men den verkar vara omöjlig att få tag på här tyvärr. Har börjat snegla på boraras men det vore trist att svika SA-temat. Tar gärna emot tips på en liten stimfisk!

    Då jag letat vanlig smycketetra är den enda varianten av nannostomus jag kan komma över beckfordi. Den blir dock 6cm men ett gäng sådana ska jag definitivt skaffa, de verkar riktigt sköna. Blir nog 5-10st sådana.

    Sedan velar jag mellan Ap. Borelli och Ap. Hoignei, får se var det landar. Funderar även på Nyckelhålsciklider eller någon annan fredlig ciklid. Tips?

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Uppdatering.

    Har nu fått några nya invånare i karet. 4st kurvciklider glider nu runt, riktigt små rackare på ca 3-4 cm. Det var rätt svårt att könsbestämma dem pga storleken men jag tror att det är 1 hane och 3 honor. Hade velat ha 2+2 men nu ska jag komplettera med en hane till så får jag 2+3 vilket känns lämpligt. Riktigt fina i färgen trots sin ringa storlek är de och när de får växa till sig lite blir de nog ståtliga.

    2 gula äpelsnäckor har också fått flytta in. Rackarns vilka effektiva gynnare de är, de har, tillsammans med siameserna, putsat karet riktigt rent och fint. Tror att karet börjar stabilisera sig nu också, det växer på riktigt fint och alger hålls nu nere på låg och fin nivå. Förutom toffsalgerna men de är faktiskt rätt trevliga att titta på så det är helt ok.

    Kommer inom snar framtid plocka ut trion yngelmaskiner, segelfensmollysarna. Kommer behålla ett gäng av de finaste ynglena men i övrigt ska jag ut med allihop. Tycker de är lite för flamsiga och tar för mycket fokus från de stillsammare cikliderna. Istället vill jag in med ett stort stim av något slag. Är mest sugen på smycketetra, Nannostomus marginatus, men den verkar vara svår att få tag för mig. Bilbukar vore rätt nice också.

    Slänger in några bilder.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...