375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Tråkigt med rommen, men så sant har de väl börjat så trivs de ju och leker säkert mer. Knasig apisto. ungefär som en tik som löper och tror hon har valpar

    Häftigt att se rommen på bild dock, har nog inte sett fjärilslek alls förut.


    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Det har varit en annorlunda händelseutveckling måste jag säga. Nångång under natten har min apistogrammahona bestämt sig för att adoptera hela romkakan och således jaga bort de vaktande föräldrarna. Hon har färgat ut helt och hållit ordentlig vakt sedan dess. Det hade förvisso varit kul att följa men det känns extremt troligt att hon skulle ätit den ev avkomman om de kläckts så jag bestämde mig för att hon får en tidig flytt till mitt mindre kar. Risken är ju att hon vid samtliga framtida fjärilslekar får moderskänslor och saboterar på liknande sätt.

    Förstod att bandet mellan de bolivianska föräldrarna och rommen förmodligen var bruten och mycket riktigt blev det så att hela gänget högg in på en ägglunch nu när apihonan väl var borta. Tråkigt och lustigt på samma gång, men det kommer nog fler lekar framöver nu när de väl satt igång.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Inte ens favoritmaten broccoli lockar fram ancistrushanen, han ligger definitivt och fläktar rom/yngel. 3:e kullen för detta par nu, tur att det är lätt att bli av med yngel.

    En gullig grej är att bolivianhanen nu anslutit till honan sen nattbelysningen tändes så nu håller de stenkoll på att ingen kommer för nära rommen.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

    Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

    Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

    Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.


    Nicke
    Hej du och tack för berömmet! Är själv lite förvånad över hur fort det har gått att få igång växtligheten till den scape jag hade planerat. Förutom lite algbekymmer på slutet som jag har under kontroll så har jag inte stött på några större motgångar vilket är skönt. Nu börjar karet kännas rätt "klart", behöver bara komplettera med en rödaktig växt som växer bättre än min ludwigia peruensis till höger om heteranthera zosterifolian. Där är det lite glest. Har också en stor fin red moore rot som kanske ska få ta plats uppe i vänstra hörnet, den ligger och vattenmättas i en balja nu så jag ska prova ut den när det är klart.

    Ja det har varit lite dålig respons i tråden men jag ser detta även som en liten blog för min egen del så att man kan gå tillbaks och se vad man gjort och när. Kul att se skillnad på växtligheten från gamla bilder, man blir ju lite hemmablind när man sitter och glor på karet i stort sett dagligen och märker inte hur det förändras. Men givetvis är det roligast om man får lite respons också, får fortsätta bumpa upp tråden och tjata lite
    Senast redigerad av Moving Waves; 17 October 2010, 21:05.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Nu har de lagt rom! Tyvärr var jag tvungen att sticka iväg på fotbollsträning så jag missade själva romläggningen men förhoppningsvis får jag fler chanser.

    Honan vaktar nu träget. Försökte locka fram mamma och pappa ancistrus (10 & 15cm) med algtabletter så de inte ska mumsa i sig rommen. Ynglena de har i karet är än inte stora nog för att utgöra ett större hot, de är alla under 2cm än. Mamman var inga problem och har fått flytta till mitt 105l-kar men pappa ligger och trycker i sin grotta under en rot, kanske har han rom eller yngel han ligger och fläktar för det var ett tag sedan jag såg honom framme. Ska hålla ett öga öppet när månbelysningen kickar igång, då brukar han vara mer aktiv. Ska se till att den får vara igång hela natten så bolivianhonan får en god chans att vakta.

    Hon fick bekänna färg nyss när jag matade med räkmix och alla fiskar scannade hela bottenytan efter rester, tycker hon gör ett bra jobb för att vara premiär!

    Har artemiaägg och kläckare hemma så jag ska försöka tima in kläckning lagom till ynglena blir frisimmande, om det kommer så långt. Kul med lite action i karet!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Moving Waves; 17 October 2010, 21:03.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

    Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

    Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

    Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.


    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    OJ! Såg just att ett par bolivianer har börjat putsa sten! Kul!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Efter de justeringar jag gjort med mäsksystemet så verkar jag nu ha uppnått riktigt bra effektivitet, har rätt ordentligt champangebubbel i karet nu!

    Kul att det växer så bra, minns att jag i begynnelsen av detta projekt var rätt oroligt för om ljuset alls skulle räcka till. Men med rätt sorts växter och mäsksystem så har jag inget att klaga på. Tror säkert kattsanden bidrar en del, har mätt upp fina järnhalter tidigare.

    Har ingen vidare kamera men jag slänger upp några bilder.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Verkar inte blivit någon lek nu heller, var nog bara så att honan bestämt sig för att hon gillade kokosnöten. Hon är dock ihärdig och försöker locka dit hanen så fort hon får tillfälle, spänner sig i olika vinklar och håller på.

    Bolivianerna verkar närma sig könsmognad, en hel del uppvaktningsbeteende kan skönjas emellanåt och jag börjar vara rätt säker på att det är 3 hanar och 2 honor jag fått. Ska bli kul att följa denna utveckling.

    Har haft lite algproblem och skaffat 3 små siameser som betar på bra. Tofsalgerna har de dock inte gett sig på än men det är ju den "snyggaste" algen så det gör inte så hemskt mycket. Hoppas de tar den också så småningom. Har haft lite bekymmer med syrestenen i mäsksystemet så den är bytt samt ett litet läkage i en koppling som är åtgärdad så nu ska jag nog kunna hålla stabila CO2-värden framöver.

    Annars växer det på så det knakar, min nya aponogeton (osäker på vilken variant det är) blommar och anubias barteri är på g också. Ska ansa lite i helgen och kanske spela in en video och lägga upp.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack så hemskt mycket C!

    Var förbi butiken idag och såg att de fått hem kurvcikliderna jag bett om. De är dock väldigt unga och små så de ska få gå hos dem ett tag så ev transportbekymmer och sådant undviks. Ska bli kul att få hem, de var rätt fint färgade trots sin ringa ålder!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Gillar ditt kar, det är riktigt snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Getingen, som lovat men sent kommer ett par bilder på modifieringen. Som du ser har jag helt enkelt dragit en luftslang in i skumvadden som jag har vid insuget till pumpen. Det funkar riktigt bra, den mesta gasen dras in igen till reaktorn. Har faktiskt en hel del bubbel från växterna nu!

    Slänger upp ett par bilder till. Har som tidigare sagt ändrat om lite i layouten även om det inte är några dramatiska förändringar. Gjorde en ganska rejäl växtrensning också så när det nu får växa till lite så blir det nog rätt bra. Har tyvärr lite bekymmer med alger men det är inte så farligt ännu. Beror nog på ojämna nivåer co2 och näring nu när jag grejat med mäsksystemet. Borde få en riktigt jämn och fin nivå nu framöver så länge som jag byter mäskblandning regelbundet.

    Köpte idag lite frysta svarta mygglarver för att trigga igång apistogrammorna till lek igen men då jag kommer hem är honan borta. Blev först lite nervös att hon skulle vara dålig även om det vore konstigt då hon igår var riktigt het på att fria till hanen. Men till slut hittar jag henne, hon har nu valt kokosnöten som lekplats med fint igensopad ingång och visar bara nosen då och då. Får hoppas att hon lyckas bättre denna gång, pH är något lägre och mycket stabilare denna gång och så har hon ju en leks erfarenhet.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack Athena!

    Getingen, japp det är vanlig filermatte. Är till för att stanna upp bubblorna så inte för mycket smiter ut nedtill samt hålla fiskarna ute, även om en del ancistrusyngel ibland hittar in. Ja, jag ska slänga upp bilder i morgon på returflödet. Är egentligen ganska enkelt, har gjort en kork till petflaskan som har två hål i stället för ett med en luftslang som jag ska leda upp till pumpen. Då får jag dels effekten av att pumpen slår sönder bubblor samt att all gas leds runt i systemet tills den är upplöst. Just nu måste jag ha korken lite löst skruvad så att överskottsgas kan läcka ut, annars får jag en stor ficka gas i petflaskan som bara förstör effekten.

    Har gjort en mindre rescape. Har tagit 2 rötter från lilla karet och slängt ned. Placerade dem båda på höger sida där jag tyckt att det varit lite platt och öde miljö. Nu har jag alltså 3 rötter där så det gör att jag får mer djup och spänning samt att förhoppningen är att cikliderna ska trivas att glida runt i alla gångar och passager. De kanske tom hittar nån lämplig lekplats där. I övrigt har jag gjort en rejäl växtrensning och placerat om någon växt. Slänger upp lite bilder i morgon när grumlet lagt sig och alla växter sträckt på sig.

    Lämna en kommentar:


  • Athena
    svarade
    Vill bara passa på att tacka för fina bilder på ett mycket fint akvarium. Härlig inspiration!

    Lämna en kommentar:


  • Getingen
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Helt riktigt. Vatten pumpas in i flaskan och blandas med gasbubblorna från mäsken. Saken är den att hela pet-flaskans botten är bortskuren så det är helt öppet under. Hela tiden strömmar därmed en mängd vatten ut där nere som är koldioxidhaltig. Sen sprids den så småningom i karet, jag har ju utblås från ytterfiltret just bredvid. Jag vill ha ganska stilla vatten i akvariet så därför har jag valt denna lösning, annars är det ganska vanligt att man väljer att låta pumpen pumpa koldioxidlöst vatten ut rätt i akvariet. Man kan lösa det på olika sätt, fråga mig inte vad som är bäst, men det är nog mest en smaksak.
    Okej då förstår jag, tack så hemskt mkt. Din lösning kommer nog passa den pumpen jag har mkt bättre. Har en pump som ligger som jag har tänkt använda. Känns ju nästan som att din version löser mest koldioxid, är det vanlig filtermatta du har tryckt in i bottnen på petflaskan?

    Visa gärna din modifiering av returflöde sen också.

    Om jag har fattat det rätt så är den versionen jag snackade om innan som är tvärtom jämfört med din, där är det väl pumpens uppgift att slå i sönder bubblorna med propellern?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...