375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Tack tack!
    Det är extra gôtt att få se så fina Nyckehålsciklider! Dessutom i en så enormt skön inredning och miljö! Jag hade ju egentligen inget direkt att tillägga, eller kommentera, bara säga att det är förbaskat härligt att se fina bilder och filmer på välskötta och välmående kar! Ditt är verkligen ett av dom!

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      Moving Waves> Fick du mitt PM?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Ursprungligen postat av tommy_g
        Moving Waves> Fick du mitt PM?
        Japp, jag återkommer om det men som kort svar så låter det bra det du skrev.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          Ursprungligen postat av Moving Waves
          Tack alla, kul att ni gillar det!
          Mossan är taiwanmossa, en snygg men besvärlig mossa. Besvärlig på det sättet att den inte fäster själv på underlag så det gäller att surra den noggrannt som tusan. Ska kanske byta ut den mot christmas så småningom.
          Japp, det är glosso som bottentäckare, med lite E. Tenellus insprängt, något som kanske inte syns i den gryniga videon. Sen är den växten som påminner om vallisneria som någon undrade över sagittaria subulata. Håller mig till lätta växter då jag har lite begränsat ljus och bara mäsk.
          Haha när jag läste om glosso verkar den ju skitsvår :P Hur går det ihop egentligen? ^^

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • fergu65
              • April 2010
              • 61

              Vill bara säga wow vilket nice kar snyggaste man sett på länge go on ..

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.
                Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare!

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare!
                  Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.
                  Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.
                  Klarnar det inte så är det bara att fråga.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Ursprungligen postat av gonzo44
                      en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt
                      Som jag skrev tidigare, för att stänktetrorna ska ha utrymme att hoppa upp när de leker.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Ok!
                        Eftersom jag inte betalat guld så kan jag inte lägga upp bilder men en video kan jag bjuda på:

                        Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

                        Mina tankar var:

                        Varför inte fylla upp karet?

                        Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

                        Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

                        Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.
                          Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.
                          Klarnar det inte så är det bara att fråga.
                          Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?
                          Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Tack! För att ge stänktetrorna lite hopputrymme. Har faktiskt haft lek en gång, åtminstone, vilket var riktigt häftigt att se. Hanen och honan hakar i varandra och hoppar upp, i det här fallet till täckglaset, där de klubbar fast 2-3 sekunder och lägger ägg. Sen upprepar de det en stund och efteråt håller hanen koll och stänker lite vatten på äggsamlingen då och då med stjärtfenan. Läckert beteende!
                            har jag nog sett på nån dokumentär från amazonas. skithäftigt

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Så här går det till sett underifrån.

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

                                Mina tankar var:

                                Varför inte fylla upp karet?

                                Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

                                Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

                                Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.
                                Kanske kommer att fylla upp så småningom, men gillar det som det är nu, har lite mossa och grejer på ovansidan av red moore rötterna som är charmig att se emers.
                                Jag är med på hur du tänker och jo det ligger nåt i att jag är växtkåt.
                                Scapen skulle nog se mer clean ut med något mindre växter måhända men nu vill jag ett tag suga på godisen när det växer så bra. En liten rot ligger där för, som du säger, bryta av mattan lite, den håller dock på att bli övervuxen av glosso. Men det får vara så, sagittarian är rätt ny och kommer att få fylla upp mer mellan rötterna och den öppna botten så jag tror det blir mindre platt framgent.
                                Fortsätt du komma med konstruktiv kritik, enbart positiv respons är ju kul men leder sällan framåt.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...