200 liter fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #61
    Dag 2 var dimman äntligen borta. Nu är det bara att tålmodigt vänta på att PMDDen ska komma så att växterna får sprutt och längre fram på att få pytta i ytterligare invånare. Har aldrig gillat platy utan sett dem som tråkfiskar men nu när jag bara har dessa fem tycker jag att de är rätt roliga ändå. Har lite hyss för sig och är nyfikna när man är framme vid glaset. Att göra en omelettpose inför kameran är de dock inte med på. Måste köpa en nya kamera dessutom... går ju inte att fota bra kort med den här. Måste ju ingå i listan över akvarietillbehör. He he.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      äntligen vickson har du fått igång nått! ser skitsnyggt ut ju!

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #63
        Ja äntligen är rätta ordet. Tack. Inte helt nöjd men det är en början.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          man blir aldrig nöjd

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #65
            Näe så är det.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #66
              händer det nått? nya fiskar kanske?

              o varför har du filtret så långt ner?? du får väl inte särskilt bra ytrörelse nu?

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #67
                Sketasnyggt är det minsann! Så bra som du fått till rötterna är det inte många som lyckas med! Jag kan personligen inte placera ut sådana typer av rötter så jag låter helt bli.

                Jag tror att du skrivit (men minnet är som sagt...) vad det är för bottengrus, men jag minns inte. Snyggt till orange är det iaf!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #68
                  Så du har kommit upp från gräsmattan nu.

                  Näe. Nu är det bara att vänta ett tag innan det stoppas i något nytt. Ska få lite växter på tisdag.

                  Jo jag ska höja filtret vid nästa vattenbyte och fixa lite annat då också. Bra ytrörelse är det ändå eftersom jag har utströmmaren till ytterfiltret och det virvlar rätt friskt.

                  Är lite fundersam också vilka fiskar jag ska stoppa i när det är dags, får ju liksom inte plats med hälften av vad jag ville ha.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #69
                    Den där på din avatar är ju inte så pjåkig, släng i en sådan?

                    Man får fylla upp med så mycket som får plats, invänta rejält köpsug och smälla upp ett nytt kar med de sorterna som inte fick plats!
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #70
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Sketasnyggt är det minsann! Så bra som du fått till rötterna är det inte många som lyckas med! Jag kan personligen inte placera ut sådana typer av rötter så jag låter helt bli.

                      Jag tror att du skrivit (men minnet är som sagt...) vad det är för bottengrus, men jag minns inte. Snyggt till orange är det iaf!
                      Haha. Jadu. Hemligheten bakom rötterna var att hålla på och lääänge med rötter och göra grottor av stenar för att sedan märka att rotdjävlarna flöt upp när jag fyllde på vatten och i full panik lägga stenarna på rötterna för att hålla dem nere och så blev det som det blev. Ingen planering alls bakom själva utförandet mao.

                      Vet inte vad det är för bottengrus, kom med akvariumet. Hoppas att det inte är sånt där dåligt grus som alla skriver om men än så länge lever platysarna.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #71
                        Jag tror du hittade lösningen genom just "Ingen planering alls bakom själva utförandet", det brukar bli naturligast så. Jag tycker inte det ser ut som sådant grus men du får kanske köra med någon billigare mal som pilot, fotografera makrobilder på gruskorn och fråga experterna här.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #72
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Den där på din avatar är ju inte så pjåkig, släng i en sådan?

                          Man får fylla upp med så mycket som får plats, invänta rejält köpsug och smälla upp ett nytt kar med de sorterna som inte fick plats!
                          Näe en sån ful fisk vill jag inte ha, ha ha.

                          Hehe, jo det är ju också en plan förståss. Men jag tyckte inte att jag ville ha i så värst mycket nämligen utöver de 5 platy som går nu
                          10 st kardinal
                          3 st mosaikgurami
                          2 fjärilsciklider
                          5 pitbullpleco el otocinclus
                          och 10 räkor.
                          Men om det ska stämma med olika rekommendationer blir detta alldeles för mycket.

                          Nu ska jag få det här att funka, få igång växterna och kemin och sen får vi se längre fram om jag blir biten och vill ha ett till eller ett nytt större (om vi köper hus vill jag ha väggakvarium). En sak i taget.

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #73
                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Jag tror du hittade lösningen genom just "Ingen planering alls bakom själva utförandet", det brukar bli naturligast så. Jag tycker inte det ser ut som sådant grus men du får kanske köra med någon billigare mal som pilot, fotografera makrobilder på gruskorn och fråga experterna här.
                            Mjo, ibland kan det nog vara bra att inte planera och pilla för mycket. Blev rätt nöjd själv förutom att jag vill ha i mer sten för de halvflyter fortfarande de djävarna. Och vill ha massa växter till. Har haft i första pytsen PMDD och har beställt hem reflektorer så hoppas jag att det håller trots att jag har lite lite ljus (2x30 w). Placerar de mest ljuskrävande runt mitten tänkte jag och sen håller jag tummarna.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #74
                              Ursprungligen postat av vickson
                              Näe en sån ful fisk vill jag inte ha, ha ha.

                              Hehe, jo det är ju också en plan förståss. Men jag tyckte inte att jag ville ha i så värst mycket nämligen utöver de 5 platy som går nu
                              10 st kardinal
                              3 st mosaikgurami
                              2 fjärilsciklider
                              5 pitbullpleco el otocinclus
                              och 10 räkor.
                              Men om det ska stämma med olika rekommendationer blir detta alldeles för mycket.

                              Nu ska jag få det här att funka, få igång växterna och kemin och sen får vi se längre fram om jag blir biten och vill ha ett till eller ett nytt större (om vi köper hus vill jag ha väggakvarium). En sak i taget.
                              Biotop-poliserna kommer knacka ett antal gånger på din dörr, med låt bara bli att öppna.
                              Jag skulle nog stryka guramisarna (eller kanske fjärilarna) då de blir stora, kan bli lite gressiva mot vissa arter och inte minst helst vill vara fler än tre.
                              Ursprungligen postat av vickson
                              Mjo, ibland kan det nog vara bra att inte planera och pilla för mycket. Blev rätt nöjd själv förutom att jag vill ha i mer sten för de halvflyter fortfarande de djävarna. Och vill ha massa växter till. Har haft i första pytsen PMDD och har beställt hem reflektorer så hoppas jag att det håller trots att jag har lite lite ljus (2x30 w). Placerar de mest ljuskrävande runt mitten tänkte jag och sen håller jag tummarna.
                              De sjunker inom sinom tid, jag har dock alltid tur med rötters flytförmåga! Du kommer klara dig på det ljuset det vågar jag lova, men förvänta dig inte proffsklas på växternas utseende. Lite glesa och kanske kala nertill kommer vissa bli och röda växter kommer nog bara bli röda upptill.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • vickson
                                • May 2010
                                • 760

                                #75
                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Biotop-poliserna kommer knacka ett antal gånger på din dörr, med låt bara bli att öppna.
                                Jag skulle nog stryka guramisarna (eller kanske fjärilarna) då de blir stora, kan bli lite gressiva mot vissa arter och inte minst helst vill vara fler än tre.


                                De sjunker inom sinom tid, jag har dock alltid tur med rötters flytförmåga! Du kommer klara dig på det ljuset det vågar jag lova, men förvänta dig inte proffsklas på växternas utseende. Lite glesa och kanske kala nertill kommer vissa bli och röda växter kommer nog bara bli röda upptill.
                                Haha, jo jag vet att det säkert gnisslas en hel del men jag är inte ute efter en biotop och så får det bli.

                                Hmm.. Jag hade fått för mig att guramisarna funkade en hane/två honor men jag har kanske fått det om bakfoten dårå. Mosaiken är enda önskmålet från maken som jag godkänt så det känns lite taskigt mot honom he he. Fjärilar har jag haft förut och älskade dem, de jag har haft har varit enkla att ha och göra med, roliga att titta på, lugna och inte aggressiva (förutom just utanför grottan dårå) och så himla fina. Funkar det bättre med dvärgurami än mosaik tror du? Har haft såna också och dem gillar jag också. Har också lite fundering på att ge bort platyn när karet är inkört men det känns lite taskigt. De verkar städa rätt hyfsat och håller igång samt är på alla skikt så de är lite hemtrevliga (och jag som alltid sagt att jag aldrig ska ha platy, haha).

                                Jag har aldrig haft dessa rötter förut, de jag har haft har jag inget minne av att de flytit så jag blev minst sagt paff. Men de kanske tynger ner sig med tiden. Såg nu att en rot är helt fulltäckt av ett tjockt lager gojs, typ slem i nån gråaktig färg. Vad är det för nåt? Alger?

                                Proffsklass på växterna är inte nödvändigt - men det är ju roligt om man får plocka bort överblivet i stället för att köpa nytt och lägga till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...