200 liter fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #46
    Ursprungligen postat av vickson
    "

    Tättesta sen. Ptja men jag vill ju inte att det ska börja läcka längre fram heller om man säger så.

    Ja synd att du inte tog bilder men gjort är gjort. Limmar du med svart silikon? Tänkte om det blir några luftskarvar för dig också=
    jamen det är väl självklart att man måste tät-testa! o är det tätt så kommer det vara tätt! punkt! men låt det stå med vatten i ett gäng timmar.

    nej jag kör transparant. har inte börjat limma än så jag vet inte.

    men asså jag kommer visa hur jag går till väga

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #47
      Suck. Ju mer jag får bort att silikonet ju mer ser jag. Glaset är fruktansvärt repat där han varit framme och skrapat gammalt silikon. Han har lyckas få bort en del silikon mellan glasskivorna på sina ställen. Så nu har jag beställt ett nytt akvarium, kommer nästa vecka. Fick muta maken med att inte köpa några nya skor i sommar men vad gör man inte.

      De som säger att akvarium är rogivande får en snyting av undertecknad. *numera flintskallig efter att ha slitit av allt mitt hår*

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #48
        Vad är det för nytt akvarium du har beställt?

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #49
          Ett 200 l från Djurmagazinet.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #50
            Då har du ju två kar! Bara att fixa till det andra så.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #51
              VD: du är då en sann optimist. Bara att fixa till det andra och sälja alternativt kasta i skallen på glasmästaren måste du mena.

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #52
                Sissådär. Då har jag fått hem det nya karet idag, slimlinen är ditsilikonad. Tänkte köpa växter och fylla på fredag - visst borde silikonen hunnit torka tills dess (står ingen torktid på silikonförpackningen men att det är snabbhärdande, köpt på Jula)? Hoppas att tills dess ha fått hem lysröret som var trasigt (nä ingenting ska gå smidigt här inte) och allt annat jag beställt.

                Hittade en ny mal jag inte känner till i affären - Sewellia lineolata. Någon som vet om den är bra på alger? Är inte sugen på Siameser och försöker nu hitta bra ersättare. Funderar på ett gäng Ottosar (funkar vilken Otto som helst eller är det just vittaus som är den effektiva?) och ev en tre såna här.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #53
                  Ursprungligen postat av vickson
                  Sissådär. Då har jag fått hem det nya karet idag, slimlinen är ditsilikonad. Tänkte köpa växter och fylla på fredag - visst borde silikonen hunnit torka tills dess (står ingen torktid på silikonförpackningen men att det är snabbhärdande, köpt på Jula)? Hoppas att tills dess ha fått hem lysröret som var trasigt (nä ingenting ska gå smidigt här inte) och allt annat jag beställt.

                  Hittade en ny mal jag inte känner till i affären - Sewellia lineolata. Någon som vet om den är bra på alger? Är inte sugen på Siameser och försöker nu hitta bra ersättare. Funderar på ett gäng Ottosar (funkar vilken Otto som helst eller är det just vittaus som är den effektiva?) och ev en tre såna här.
                  Jag har Sewellia Sp. "Spotted" i 180l och är jäkligt nöjd med fiskarna! Annorlunda, algätande och riktigt roliga när de bråkar. De bits inte eller gör utfall, istället försöker de täcka varandra och är det en jämn strid kan det se ut som dans. Bildbevis på att de även äter bruna alger:
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #54
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Jag har Sewellia Sp. "Spotted" i 180l och är jäkligt nöjd med fiskarna! Annorlunda, algätande och riktigt roliga när de bråkar. De bits inte eller gör utfall, istället försöker de täcka varandra och är det en jämn strid kan det se ut som dans. Bildbevis på att de även äter bruna alger:
                    http://www.youtube.com/watch?v=9dH1NCqXWFs
                    Tack för länken! Kul att höra, då blir det kanske såna. Hur är det med växter, ger de sig på dem också? För det vill jag ju inte. Ska man köra på enbart ett gänga Sewelior eller ett par sådana och några ottosar? Tänkte om de tar olika alger. Hur funkar det med Sewelior och räkor?

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #55
                      Mot mina växter är de jättesnälla, allt de gör är att ge sig på den värsta algväxten på blad och stam. De ska enligt fakta vara revirhävdande och enstöringar men verkar trivas bäst i grupp. Mina rör sig nästan alltid i grupp och bråkar emellanåt, men deras bråk är som sagt inte speciellt våldsamma.
                      Jag kan inte tänka mig problem med de ihop med räkor eller ottos då de har små munnar och är tuffa men fredliga. De är nu när de växt till sig de enda fiskarna i mitt kar som lyckas vinna fajten om vid matbordet mot de långsträckta pansarmalarna, säger inte lite det!
                      Foder är de duktiga på att hitta i karet men ska precis som andra stödmatas. Mina har precis börjat äta broccoli (mikrad i ett glas vatten) och äter nu det med stor entusiasm. Annars är detta deras favorit av det jag har:
                      Köp och sälj Fiskar & reptiler enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        #56
                        Tack för all info. Har kollat på beskrivningarna här på Zoopet och då verkar det som att Sewellian är mer allätare än algätare till skillnad mot andra som främst verkar käka alger. Mycket att fundera på.

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #57
                          Ikväll kom nästa överraskning. Märkte att silikonet på nya karet inte är intryckt mot hörnet utan ligger kvar som en korv direkt från sprutan runt hela akvariumet. Har aldrig sett ett akvarium se ut så. Hmmmm...

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #58
                            Äntligen är det igång. Skulle vilja ha mer växter men förhoppningsvis får de fart när jag får växtnäringen i veckan. Fem platy fick bli piloter och än så länge efter 8 h mår de bra. *peppar peppar*
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #59
                              Väldigt tjusigt! Det ser stilrent ut direkt - och inte undra på att du är misstänksam efter allt strul, men jag är säker på att det är utförsbacke nu! ^^

                              Har du några roliga fiskideér till soppan framöver?
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • vickson
                                • May 2010
                                • 760

                                #60
                                Tack snälla du! Men som sagt var - nu får växterna se till att börja växa.

                                Inte direkt roliga idéer nej. Vet inte om du tänkte på fiskval men det kommer att bli väldigt enkelt - ett gäng kardinaltetror, mosaikgurami, ett par fjärilsciklider, ett gäng algätare (har inte bestämt vilka än) och några crystal red räkor. Sen är det nog fullt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...