200 liter fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    200 liter fisksoppa

    Var tveksam till att starta en projekttråd men tänkte att jag kanske dels får lite bra tips, att det kanske kan hjälpa nybörjare och kul för mig att ha och se tillbaka (och så var det några som tjatade också).

    Så.. Mitt första jobb var faktiskt på en akvarieaffär 1988-89. Hobbyn dog ut kring 1990 av olika anledningar men har sista åren varit sugen på att återuppta den. Övertalade maken att köpa ett begagnat akvarium med orden "det blir inte så dyrt" och betryggade honom med mina kunskaper inom ämnet. Men det visade sig att vad gäller kostnaden hade jag helfel och vad gäller kunskaperna satt de förbannat långt inne märkte jag när jag satte igång.

    Köpte i alla fall ett 200-liters komplett med samtlig utrustning och tror att det bara är att starta men:

    1. Silikon
    Frågade hur gammalt karet var och säljaren sa "jag har haft det i åtta månader, han före mig i två år" så under tre år kom vi fram till. Skönt tänkte jag, då är silikonet bra. När jag kom dit pillade jag lite och silikonen kändes mjuk och helt ok. Märker när jag kommer hem att silikonen släppt, ganska mycket på sina ställen som jag inte såg i det mörka förrådet. Jag känner mig inte säker nog att fixa detta själv (litar inte på att jag får bort allt dåligt och får det tätt samt att silikonen är svart och jag vill ha det snyggt) så jag kontaktar flera glasmästare. En verkar kunnig och ska ha 300 spänn för jobbet. Känns bra. Ska vara klart senast fredagen den veckan. Ringer fredagen och får beskedet "det har jag inte hunnit med så du får klara dig utan under helgen". Frågar om måndag och han säger "ptja ring och kolla då". Maken ringer på måndagen och då är glasmästaren inte så nöjd, mer att göra än han trodde så det blir mer kostnad för oss men han kan inte säga än hur mycket. Sen var han förundrad över hur snyggt det var silikonat innan och hur kanterna kunde vara så raka - han hade alltså inte hört talas om maskeringstejp. Muttrade om "det tar tid att skära till och få någorlunda rakt". Oron steg i höjden här så nu hoppas vi bara att han använt akvariesilikon som han lovade (för det frågade jag om) och att han har koll på att det håller för dessa litrar. Samt så klart att det inte ser för dj***igt ut.
    Så vad kan man lära sig av det här: fråga hur gammalt karet är. Kolla silikonen vid inköpstillfället. Testa att det är tätt innan du tar hem det (vilket jag inte gjorde tvärt emot mina principer men "killen lovade".) Ska du lämna in till glasmästare - begär fast pris, kolla att de använder akvariesilikon och att de verkligen vet vad de håller på med. Innan du lämnar in det.

    (Återkommer vad det blev för resultat sen när jag fått tillbaka det. *gulp*)

    2. Bakgrund
    Funderingar kring att behålla den som var med (som tog upp 1/3del av akvariumet och ännu mer på botten - jag vill ha mycket växter), att bygga egen eller köpa ny. Efter mycket om och men bestämde jag att köpa en ny och för att hålla nere kostnaden beställde jag bakgrund på nätet och fick hem något som enligt mig var under all kritik (dålig kvalitet, andra färger än på bilden, passade inte ihop, avskavd).
    Så vad kan man lära sig av det här: man får nog ofta vad man betalar för, i alla fall i detta fall. Och att det kan vara ganska missvisande att köpa en bakgrund på nätet som man inte sett irl.

    3. "Pump och annat ingår"
    Lovade maken just enligt ovanstående men kollade inte allt tillräckligt, hade helt glömt detta med pumpkapacitet etc. Så - ytterfiltret som var med burken var alldeles för svagt. Den redan spräckta budgeten tillät inte inköp av ett nytt ytterfilter utan jag fick komplettera med ett innerfilter vilket jag inte vill ha för jag vill inte ha mer än nödvändigt i akvariumet men detta fick bli en nödlösning. När jag sedan började plocka i grejerna jag fått med en vecka efter hemkomst såg jag att det saknades mycket; korgen till insuget var sprucken, samtliga grejer till utblås fanns inte eller var söndersågade, fanns inga sugkoppar till vare sig ytterfilter eller doppvärmare, det fattades filtermaterial och slangarna var gamla och behöver bytas. Lysrören måste också bytas
    Så vad kan man lära sig av det här: Fråga upp om vilket filter som ingår innan du åker och tittar på grejerna så att du kan bekanta dig med det om du inte redan känner till det väl och se om något fattas samt om det är rätt kapacitet. Köper du begagnat så får du kanske räkna med att förbrukningsprylar som lysrör, slangar etc måste bytas.

    4. Det behövs fler inköp än man tror
    Eftersom jag bytt bakgrunden måste jag köpa 20 kg sand till, lite grenar och sten, tester för att kolla nitrit, ph etc, vattenberedningsmedel, bakteriekultur och algskrapa. Handtaget på skåpet var fult så det måste köpas nytt (viktigt he he). Silikon för att fästa bakgrunden och jordfelsbrytare (hela lägenheten är ojordad).
    Så vad kan man lära sig av det här: det kan komma att kosta lite mer än man tror (och lovar sin respektive).

    Tanken med dessa 200 liter och anledningen till mina tveksamheter att lägga ut det under projekt är att jag bland alla kunniga "750 liter Ciklider från en liten insjö i sydostra Paraguay med autentisk sten från just denna insjö" nu ska plottra in mitt 200 liters "gott och blandat", fisksoppa eller också så kallat sällskapsakvarium. Har inga som helst förhållningsregler mer än att jag ska gilla firrarna som går i och de ska fungera ihop i harmoni och välmående.

    So far har jag lite förkärlek för:
    Kardinaltetror
    Fjärilsciklider
    Gurami (tror mosaik och dvärg eller honung)
    Algätare av olika slag (siames, pleco o dyl)
    Botia (zebra, paikistan el liknande)

    Sen nån mer stimfisk, maken vill ha räkor och glasmalar men det får vi diskutera vidare sen. Sen tror jag att det är fullt men det visar sig då, det är ju en bit fram i tiden.
    Senast redigerad av vickson; 26 May 2010, 08:50. Anledning: Fel årtal. Tillägg.
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #2
    Oj helsicke vad långt det blev.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Haha, du den introduktionen gick inte av för hackor! Men det kul (kanske inte för din budget) att läsa och gott om bra tips.
      Har han inte använt akvariesilikon tror jag vi kan starta en fond här där du får pengar till ett nytt och får drämma det gamla i huvudet på glasmästaren eller kasta det från valfri hög plats.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Hehe, ja, det blir ju lätt lite dyrare än man förväntar sig. Så himla mycket man behöver skaffa som man inte alls tänker på. När jag skaffade mitt akvarium (aldrig haft något innan) så blev jag lite chockad över att bara en liten växt kostar runt 50-lappen och att det ju faktiskt var ganska många kilo grus som skulle ner. Dock är ju ganska många saker engångskostnader som tur är Även om man såklart kommer på massa mer saker efter hand att lägga pengar på också

        Tror nog att du ska kunna få ihop det fint i slutändan ändå! Och du, lite bilder kanske? Jag är lite sugen på att se den där bakgrunden!

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Haha, du den introduktionen gick inte av för hackor! Men det kul (kanske inte för din budget) att läsa och gott om bra tips.
          Har han inte använt akvariesilikon tror jag vi kan starta en fond här där du får pengar till ett nytt och får drämma det gamla i huvudet på glasmästaren eller kasta det från valfri hög plats.
          Ja jisses, jag blev lite chockad själv när jag postat och såg textmängden. Är otroligt impad om du ens orkade läsa hälften.

          *asg* Den insamlingen tackar jag för och i skallen på glasmästaren låter som det bästa alternativet.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Det som inte får förglömmas är att det på lång sikt kan bli rejält mycket billigare att göra allt ordentligt får början.

            5 döda guramis = 200kr
            3 olika mediciner = 100kr
            2 tuber med diverse preparat vid en krasch = 200kr
            Etc.

            Ja, slarv kostar det med.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Ursprungligen postat av Rockdoll
              Hehe, ja, det blir ju lätt lite dyrare än man förväntar sig. Så himla mycket man behöver skaffa som man inte alls tänker på. När jag skaffade mitt akvarium (aldrig haft något innan) så blev jag lite chockad över att bara en liten växt kostar runt 50-lappen och att det ju faktiskt var ganska många kilo grus som skulle ner. Dock är ju ganska många saker engångskostnader som tur är Även om man såklart kommer på massa mer saker efter hand att lägga pengar på också

              Tror nog att du ska kunna få ihop det fint i slutändan ändå! Och du, lite bilder kanske? Jag är lite sugen på att se den där bakgrunden!
              Iiik. Säg inte så om växterna, jag börjar kallsvettas. Har sagt 500 spänn för växter max (och jag vill ha fullt av växter) och 500 spänn för fiskar till maken... Jag höll mig nog kvar till priserna från i slutet av -80talet.

              Jo jag ska lägga ut bilder när jag får hem karet och sätter igång.
              Antar att du menade bakgrunden jag inte var nöjd med?
              Det är alltså en rockwall grå/granite men den var grön, typ mossgrön (det gröna försvann dock på mina bilder, min kamera tenderar att plocka bort gröna toner). Det blev stora glipor där bitarna skulle sättas ihop (1 cm som mest) och jag försökte åt båda hållen. Den var avskavd och materialet poröst, tror aldrig att den hade överlevt några algätande malar på grönbete. Men jag vet andra som är nöjda med bakgrunden så jag fick kanske nåt riktigt måndagsexemplar.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Det som inte får förglömmas är att det på lång sikt kan bli rejält mycket billigare att göra allt ordentligt får början.

                5 döda guramis = 200kr
                3 olika mediciner = 100kr
                2 tuber med diverse preparat vid en krasch = 200kr
                Etc.

                Ja, slarv kostar det med.
                Jo det är därför jag försöker göra det ordentligt från början -tack och lov att jag har expertpanelen här på forumet! Hoppas att inte början på min återuppväckta hobby är ett dåligt omen inför fortsättningen...

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Hoppas du inte syftar på mig med "experter"!
                  Växter är inte dyra om man köper av andra akvarister på Plantswap, tradera och Zoopet. Detsamma gäller snäckor och (om man hittar något) fiskar.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #10
                    Ursprungligen postat av vickson
                    Iiik. Säg inte så om växterna, jag börjar kallsvettas. Har sagt 500 spänn för växter max (och jag vill ha fullt av växter) och 500 spänn för fiskar till maken... Jag höll mig nog kvar till priserna från i slutet av -80talet.

                    Jo jag ska lägga ut bilder när jag får hem karet och sätter igång.
                    Antar att du menade bakgrunden jag inte var nöjd med?
                    Det är alltså en rockwall grå/granite men den var grön, typ mossgrön (det gröna försvann dock på mina bilder, min kamera tenderar att plocka bort gröna toner). Det blev stora glipor där bitarna skulle sättas ihop (1 cm som mest) och jag försökte åt båda hållen. Den var avskavd och materialet poröst, tror aldrig att den hade överlevt några algätande malar på grönbete. Men jag vet andra som är nöjda med bakgrunden så jag fick kanske nåt riktigt måndagsexemplar.
                    Haha, men som Visaldarkness nämner så kan man ofta hitta ganska mycket växter billigt på t.ex Tradera. Sen så växer de ju till sig efter ett tag så det måste inte vara helt smockfullt direkt i början. Man får ha lite tålamod helt enkelt!

                    Jag tycker att bakgrunden ser snygg ut på bild, kanske syns inte det gröna lika mycket när du fått ner den i vattnet sen? Jag har faktiskt en plansch som bakgrund i mitt kar, så har ingen erfarenhet alls av sådana där bakgrunder, men det låter ju väldigt konstigt om det inte går att pussla ihop bitarna på ett bra sätt? Fråga någon som vet hur de ska sitta så kanske du kan klura ut det

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av vickson
                      Iiik. Säg inte så om växterna, jag börjar kallsvettas. Har sagt 500 spänn för växter max (och jag vill ha fullt av växter) och 500 spänn för fiskar till maken... Jag höll mig nog kvar till priserna från i slutet av -80talet.

                      Jo jag ska lägga ut bilder när jag får hem karet och sätter igång.
                      Antar att du menade bakgrunden jag inte var nöjd med?
                      Det är alltså en rockwall grå/granite men den var grön, typ mossgrön (det gröna försvann dock på mina bilder, min kamera tenderar att plocka bort gröna toner). Det blev stora glipor där bitarna skulle sättas ihop (1 cm som mest) och jag försökte åt båda hållen. Den var avskavd och materialet poröst, tror aldrig att den hade överlevt några algätande malar på grönbete. Men jag vet andra som är nöjda med bakgrunden så jag fick kanske nåt riktigt måndagsexemplar.
                      Hur ser den ut som var med burken? Har du skrotat den eller?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Grottbert
                        • November 2009
                        • 340

                        #12
                        ÄR det en nätbutik du köpt rockwall-bitarna? Jag skulle reklamera dom direkt om jag fick hem dom med det utseendet.
                        Kör själv BTN slimline och dom passade väldigt bra ihop.

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Hoppas du inte syftar på mig med "experter"!
                          Växter är inte dyra om man köper av andra akvarister på Plantswap, tradera och Zoopet. Detsamma gäller snäckor och (om man hittar något) fiskar.
                          Johorå, du är en av experterna!

                          Har funderat på att beställa från ovannämnda och Aquawarehouse men är lite rädd för att beställa på nätet igen... Vet ju inte hur mycket man får och av vilken kvalitet men det kanske är värt? Djurmagasinets utbud är lite klent och som sagt var rätt saftigt.

                          Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Haha, men som Visaldarkness nämner så kan man ofta hitta ganska mycket växter billigt på t.ex Tradera. Sen så växer de ju till sig efter ett tag så det måste inte vara helt smockfullt direkt i början. Man får ha lite tålamod helt enkelt!

                          Jag tycker att bakgrunden ser snygg ut på bild, kanske syns inte det gröna lika mycket när du fått ner den i vattnet sen? Jag har faktiskt en plansch som bakgrund i mitt kar, så har ingen erfarenhet alls av sådana där bakgrunder, men det låter ju väldigt konstigt om det inte går att pussla ihop bitarna på ett bra sätt? Fråga någon som vet hur de ska sitta så kanske du kan klura ut det
                          Tålamod är inte min främsta egenskap just nu. När jag kom hem med karet förra söndagen trodde jag i min enfald att "imorgon kör jag igång och köper växter". Ha! Så tålamodet ligger på ungefär samma nivå hos en unge dagen före julafton.

                          Jo som sagt var fick jag inte med den konstiga gröna färgen. Men hade det bara varit det hade jag behållit den utan det var mer kvalitén och den obefintliga passformen jag backade på. Och tro mig, vi har försök allt för att få ihop dem snyggt men de var för olika. Ena biten var dessutom några cm högre än den andra.

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Hur ser den ut som var med burken? Har du skrotat den eller?
                          Bifogar bild. Verkligen skitsnygg men tog för stor plats så den är skrotad.

                          Ursprungligen postat av Grottbert
                          ÄR det en nätbutik du köpt rockwall-bitarna? Jag skulle reklamera dom direkt om jag fick hem dom med det utseendet.
                          Kör själv BTN slimline och dom passade väldigt bra ihop.
                          Jupp, och jag har reklamerat dem och köpt slimline. Var slimline jag hade som förebild (har sett den irl) och jag kan säga att kvalitetsskillnaden är enorm.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Gillade introduktionen i tråden! >Fnissade lite över där "lovat sambon att det inte skulle kosta så mkt". Haha, har själv plöjt ner rätt mkt, rötter för 700 kr vid ett inköpstillfälle o sånt.. men kul är det, och som ni säger, det mesta är ju en engångskostnad!

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #15
                              Ursprungligen postat av Föllförfisk
                              Gillade introduktionen i tråden! >Fnissade lite över där "lovat sambon att det inte skulle kosta så mkt". Haha, har själv plöjt ner rätt mkt, rötter för 700 kr vid ett inköpstillfälle o sånt.. men kul är det, och som ni säger, det mesta är ju en engångskostnad!
                              Bra att man kan roa någon. Är bara impad över att folk orkar läsa hela den harangen. Men kanske kan det hjälpa någon stackars nybörjare också.

                              Mjo. Om man blir nöjd så är det en engångskostnad. Hade ju lätt kunnat göra av med tre gånger så mycket. Om maken gnäller ska jag berätta om han på forumet som köpte rötter för 700 för det har jag i alla fall inte gjort. Än.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...