200L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #91
    c90368- jag har kollat på ganska många andra trådar men är ganska dålig på att kolla in filmer för jag har mobilt bredbadn och då tar det en himla tid att buffra innan jag kan kolla klippen:/ men glad att du länkade dessa klipp, helt underbara guramis du har! det är dvärggurami va? men vilken? jag har inte hållit på så länge med denna hobby men har blivit helt besatt av detta startade mitt första kar i februari i år, har bara blivit mer och mer intresserad

    moving waves- okej jag har inte helt koll på växterna helt i biotop än men ska nog försöka få detta kar asien 100% framöver, fast först måste jag få ur de sista 3 neonerna, mycket svårfångade

    och tack för tipset angående bambun! jag vill nämligen ha flytväxterna i det hörnet jag får ta och skaffa mer bambu

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #92
      Det är Honungsgurami.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #93
        Ursprungligen postat av c90368
        Det är Honungsgurami.
        okej, kan inte skaffa dom till detta kar nu, det känns som det är fullt och sen har jag ju min stora blå som jag tror skulle jaga ihjäl de små, tyvärr :/ men dom är väldigt vackra

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #94
          kollade in i karet nu när det varit släckt ett tag och såg en massa snäckor jag inte sett innan :O dom var överallt, nån som vet vad det kan vara? och hur jag blir av med dom?

          de är 1-2mm har genomskinliga skal, röd kropp?

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #95
            nu har jag äntligen lyckats få ur dom 3sista neonerna, smög mig på dom mitt i natten då var dom lugna och lätta att fånga
            hittade dessutom 2st pupor från mina äpplen (mina första) men dom hade tyvärr torkat :/ men nu vet jag ju att dom är igång

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #96
              Ursprungligen postat av hult87
              kollade in i karet nu när det varit släckt ett tag och såg en massa snäckor jag inte sett innan :O dom var överallt, nån som vet vad det kan vara? och hur jag blir av med dom?

              de är 1-2mm har genomskinliga skal, röd kropp?
              Det är de vanliga "skräp" snäckorna som kommer med växterna. De gör ingen skada, snarare nytta i akvariet. När du har så många så tyder det på att du matar för mycket, allternativt att fiskarna inte kommer åt eller inte äter den mat du ger dem. Finns det för mycket mat i karet så förökar sig dessa småsnäckor väldigt fort. Den nytta de gör är att äta upp överbliven mat.

              Så istället för att försöka ta bort dem, så se dem som en matindikator, mycket snäckor = mindre matning.

              Börja med att inte mata på några dygn, så du får bort den mat som eventuellt finns i karet. Det kan sedan vara ganska bra att hoppa över matningen en eller två dagar i veckan. Men det här måsta du "känna" in för just ditt kar, omöjligt att ge rätt instruktioner utan att se och lukta på karet.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • hult87
                • February 2010
                • 1287

                #97
                okej tack så mycket, får prova mig fram har inte haft dem i detta karet innan.

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #98
                  allt rullar på, blivit av med mycket av skräpsnäckorna, blev några överlevande äpplesnäckor i de torra kokongerna
                  provar med mäsk men håller inte längre än en vecka? hur länge håller era blandningar? kör med 1,5L flaskor och träsyre-sten.
                  1 L jummet vatten, 1dl socker, ett halvt paket jäst. finns det någon annan blandning jag kan prova? bilder kommer

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #99
                    Riktigt mysigt kar du har här hultan, har själv väldigt svårt för asien fiskar, fråga mig inte varför dock :P

                    Sen måste jag bara säga att jag blir så arg på C90 maths Så förbannat fina honungsguramis att jag nu måste skaffa mig ett litet asien kar
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Riktigt mysigt kar du har här hultan, har själv väldigt svårt för asien fiskar, fråga mig inte varför dock :P

                      Sen måste jag bara säga att jag blir så arg på C90 maths Så förbannat fina honungsguramis att jag nu måste skaffa mig ett litet asien kar
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Riktigt mysigt kar du har här hultan, har själv väldigt svårt för asien fiskar, fråga mig inte varför dock :P

                        Sen måste jag bara säga att jag blir så arg på C90 maths Så förbannat fina honungsguramis att jag nu måste skaffa mig ett litet asien kar
                        Oj, blev du så arg att du var tvungen att posta det två gånger

                        Visst är de fina, jag reagerade på samma sätt som du, måste bara ha!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Oj, blev du så arg att du var tvungen att posta det två gånger

                          Visst är de fina, jag reagerade på samma sätt som du, måste bara ha!
                          hoppsan, det såg jag inte ens. Jag blir lätt lite irriterad om internet segar här hemma, inte van vid det då jag sitter på 100/100 :P

                          De är fruktansvärt fina och passar också i mitt 54L kar som jag ska byta inriktning på. Schwarzkinn honan dog ju och efter 4 månader med 20 talet misslyckade lekar så känner jag lite att de är ur min liga för tillfället.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Riktigt mysigt kar du har här hultan, har själv väldigt svårt för asien fiskar, fråga mig inte varför dock :P

                            Sen måste jag bara säga att jag blir så arg på C90 maths Så förbannat fina honungsguramis att jag nu måste skaffa mig ett litet asien kar

                            tackar

                            ja det är grymt snygga guramis han har

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              detta kar är igång men är lite blandat i det sedan mitt 540L gick sönder i julas, men ska bli rent asien igen
                              ska ha några snygga småguramis, min stora blåa hane tog till slut ihjäl alla andra sedan dog han själv, så små blir det denna gången lite kuhllisar går det i nu, 3 svarta och 3 vanliga, några zebrasnäckor och 5 siamesiska algätare är en bra städpatrull som går i nu, sedan har jag kvar mina 2 swellisar som är över ett år nu kommer nog bli ett par till sedan finns några 5bandsbarber kvar, kanske utöka stimmet eller skaffa ett lite större stim med drottningrasbora.

                              vad tycks? förslag och åsikter?

                              Kommentar

                              • hult87
                                • February 2010
                                • 1287

                                någon som har förslag på andra roliga asien fiskar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...