170L SA - Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MTJ
    • January 2010
    • 85

    170L SA - Ciklider

    Jag har haft en liten tråd i "Mitt första akvarium" och kände väl att den hade fyllt sin funktion på sätt och vis.

    Mitt akvarium är ett 170L Juwel Panorama.
    Botten är engelsk sjösten(skulle haft nån form av fin sand istället, ska byta när jag får tummen ur)

    Växter är väldigt blandat, jag fick en knippe av diverse sorter som jag inte ens vet namnet på. Alla växer iaf så det knakar och jag har tagit skott från flera stycken av dom, och satt på helt ostrategiska platser. Eftersom jag inte visste va för växter jag satte i, så har jag kanske planterat dom lite fel, men som sagt de växer så jag får rensa massor varje vecka och det ser jäkligt grönt och fint ut.


    Då till fiskarna.
    -Ett par sajica-ciklider som jag e löjligt förtjust i, de har visat tecken(tror jag) på lek men har varken sett någon rom eller yngel.

    - Två par fjärilsciklider. Ett par viltfångade och ett par odlade. De odlade är ju mycket färgstarkare men de VF ska tydligen vara väldigt mycket tåligare.

    -Tre ancistrus, som jag antagligen matade för mycket med tabletter i början, så de va för mätta för att ge sig på alger som uppstod. Har lite lite ludd på vissa av växterna som jag identifierat(via nån algsida), som en typ som ancistrus annars ska äta med god aptit. Nu har jag slutat helt och hållet med maltabletterna och hoppas att de ska gå lite hårdare på dessa alger. De äter ju givetvis överbliven mat med.

    -Nio stycken dolkstyngstetra som jag sannolikt ska byta mot en mindre stimfisk, eller kanske ett gäng amano, har inte riktigt bestämt mig ännu. Högst på önskelistan över tetror är rödmun.


    Jag doserar dagligen med EasyCarbo och veckovis med Easy Profito.

    Matningen försöker jag variera så mycket jag kan. Flingfoder av olika sorter, frysfoder av ännu större variation(räkmix, artemia, mysis, röda/vita/svarta-mygglarver)


    Bilder kommer sannolikt snart.
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Intressanta fiskar Har du några planer på saker som ska göras eller så?

    Kom ihåg att en projekttråd utan bilder är som öl utan bubblor, inte mycket att ha
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • MTJ
      • January 2010
      • 85

      #3
      Planerna ligger enbart sålångt som att byta ut dolkstyngstetrorna. Sen finns det hur mycket som helst som jag hade velat göra(BTN Slimline tex, och byte av underlag). Jag är studerande för tillfället så finanserna är något ansträngda, men när de blir ändring på det är ett större kar nästan omöjligt att hålla sig ifrån

      Jag gillar ciklidernas beteende, och att de ser väldigt grönt och lummigt ut. Så det är dessa två sakerna jag strävar efter. Att sen ha någon sorts harmoni i akvariet är ett prio. Dolkstyngstetrorna är superfina men storleksmässigt passar dom inte in, tycker jag.


      Förstår precis att ni vill ha bilder, har själv bara en riktigt dålig mobilkamera men ska låna en av farsan som bara ligger där o skräpar ändå.

      Kommentar

      • MTJ
        • January 2010
        • 85

        #4
        Här kommer ett litet smakprov. Jag måste lära mig kameran innan det kommer mer. Ville bara visa hur grönt och lummigt det är

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Du kommer säkert att få mycket att titta på med de där cikliderna på plats. *ler* Och det ser mycket riktigt väldigt ombonat ut med växterna.
          Har du sett ut någon stimfisk utöver rödmunnarna? De är ju inte Så små när man väl tänker efter.. spanade med lite stora, vattniga ögon på ett gäng de hade inne på affärn idag (lever med asien. Tetror är ett no-no. ^^) och de tar större plats än man tror.
          Bara en tanke sådär ur det blå. ^^
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • MTJ
            • January 2010
            • 85

            #6
            Ursprungligen postat av Pickles
            Du kommer säkert att få mycket att titta på med de där cikliderna på plats. *ler* Och det ser mycket riktigt väldigt ombonat ut med växterna.
            Har du sett ut någon stimfisk utöver rödmunnarna? De är ju inte Så små när man väl tänker efter.. spanade med lite stora, vattniga ögon på ett gäng de hade inne på affärn idag (lever med asien. Tetror är ett no-no. ^^) och de tar större plats än man tror.
            Bara en tanke sådär ur det blå. ^^
            Japp, försöker få de se lite kaos men ändå ombonat ut. Hela inredningen tog nog totalt 10min att placera, på gott och ont

            Jag har tittat lite på allt möjligt, svart neon tex. De enda jag inte vill ha är kardinal/neon, dom är fina men för vanliga.

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Ibland blir det helt enkelt bäst när man inte tänker efter För mycket.
              Fler bilder? ; ) Skulle gärna se en framifrån.

              Har du tittat på kolglödstetran? Den är otroligt vacker irl tycker jag - och försöker övertala andra att skaffa dem bara för att jag inte får. XD
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • MTJ
                • January 2010
                • 85

                #8
                Jag tog ett 30-tal bilder nu i eftermiddag, inte en enda blev bra.. Men det kommer nog mer ikväll

                Kolglöd har jag också tittat på, riktigt fina. Dom är definitivt med på listan över potentiella tetror

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av MTJ
                  Jag tog ett 30-tal bilder nu i eftermiddag, inte en enda blev bra.. Men det kommer nog mer ikväll
                  Välkommen i gänget, blir en av hundra bra brukar jag vara ganska nöjd...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • MTJ
                    • January 2010
                    • 85

                    #10
                    En halvrisig helheltsbild. Jag kommer säkerligen ursäkta mig varje gång jag lägger upp en ny bild

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      *Skratt* Det där känner vi nog igen allihop tror jag - men man behöver inte be om ursäkt. Med tanke på entusiasmen i den här avdelningen blir alla skuttande lyckliga om de får bilder Alls!

                      Så tack för bilden. *ler* Det ser verkligen hemtrevligt ut. Jag kan tänka mig att fiskarna trivs nästan oförskämt väl!
                      Fför att främja lek borde man kanske ha Ännu fler grottor dock?
                      Jag kan bara tala utifrån mina erfarenheter av malawis förstås, men de uppskattade verkligen de märkligaste av håligheter.

                      PS.
                      Tänk så Fina kolglödstetrorna skulle vara bland alla växterna. ; )
                      DS.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • MTJ
                        • January 2010
                        • 85

                        #12
                        Jag tror det ligger en hel del i det du säger om grottor. Jag bara inte riktigt hur jag ska få plats.
                        Jag hade en förhoppning om att alla växter skulle ge tillräckligt med skydd, men slängde in lite kokosnötter just för att jag saknade grottor för främst sajicorna att leka i. Sen lägga små bitar av kokosnöt lite här och var för att kanske få fjärilarna att leka i dessa.


                        Visst hade kolglödstetror varit fina. En annan kandidat är Pirangatetra (Nannostomus beckfordi)

                        Kommentar

                        • MTJ
                          • January 2010
                          • 85

                          #13
                          Ni som har haft Fjärilsciklider länge vet vilka tuffingar det är. Det är roligt och se när Sajicorna försöker sig på något, men blir istället ivägjagade av de minst hälften så stora fjärilarna

                          Kommentar

                          • MTJ
                            • January 2010
                            • 85

                            #14
                            Det verkar vara mycket hormoner i akvariet just nu.
                            Sajicahonan spenderar dagarna i en kokosnöt just nu, så jag hoppas och förmodar att hon kommer titta ut med en liten svärm yngel omkring sig om några dagar. Fjärilscikliderna spenderar dagarna med att bråka med varandra, parvis, och gnida sig mot varandra. Så håller tummarna där med

                            Brottas lite med staghornsalger, rensar bort manuellt samt har plockat bort nån växt som jag inte tyckte såg 100%-ig ut, läste nånstans att risiga blad kan släppa ut näringsämnen som algen gillar. Sneglar även lite på siamesiska algätare, för att ta den enkla vägen ur de hela


                            Jag kommer antagligen att bryta hela SA/CA-temat, men hur har jag inte riktigt bestämt mig för, ännu.

                            Kommentar

                            • MTJ
                              • January 2010
                              • 85

                              #15
                              Idag såg jag första skymten av sajicayngel, en liten spermie simmade ensamt omkring utanför deras kokosnöt, är det en rymling tro? Eller har morsan käkat upp resten kanske?

                              Inget speciellt kanske, men mitt första fiskyngel någonsin.


                              Hmm, några minuter efter detta inlägget ser jag en liten svärm med yngel istället
                              Senast redigerad av MTJ; 18 March 2010, 17:14.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...