720L vadå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara s
    • November 2009
    • 77

    #61
    I dag tog vi en tur ner mot Halmstad, närmare bestämt Åled. Vi har hört så gott om den butiken så vi ville dit och kika, vi hade sett att priserna var lite högre än vad vi är vana vid, så tanken var att kanske bara köpa ett par fiskar. Det blev nog 22 st + 2 äppelsnäckor och en bunt skruv vallisneror. Tyvärr så var en firre död när vi kom hem och den dyraste hade ena ögat lite intryckt eller missbildat.
    Det var i alla fall 10 st. rödfenade astyanaxer, 6 kejsartetror, 1 par nyckelhålsciklider, 1 par fjärlisciklider och 1 gul äppelsnäcka som skulle bo i detta akvarium. Jag köpte även en palettciklid som skulle bo i 375:an, men givetvis så var det en av samma kön vi redan hade så dom får bo i varsitt kar så "måste" jag köpa en partner var till dom...


    När vi kom hem och la ner påsarna i karet så var skalarerna helt tokiga och bara hackade på påsarna, då upptäckte vi att dom lagt ägg (är dom höns??? rom kanske det var *haha*) precis intill där vi la ner dom nya, så det var bara att flytta på påsarna till andra änden av karet.

    Vi fick tips om att börja med bottenfilter, vad har ni för erfarenhet av det?

    Ska se om vi får till några bilder i kväll så vi kan lägga ut här.

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #62
      Ursprungligen postat av sara s
      Vi fick tips om att börja med bottenfilter, vad har ni för erfarenhet av det?
      Jag skulle nog hellre rekomendera ett ytterfilter med så stor filtermassa som möjligt.

      Varför blev ni rekomenderade bottenfilter?

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #63
        Jag har fått intrycket av att bottenfilter är rätt så passe'..
        Fast jag har inte förstått varför, någon får gärna utveckla
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #64
          Ursprungligen postat av danne0301
          Jag har fått intrycket av att bottenfilter är rätt så passe'..
          Fast jag har inte förstått varför, någon får gärna utveckla
          Det som jag har emot bottenfilter är att skiten samlas i akvariumet. Lagom kul när det behöver rengöras.

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • sara s
            • November 2009
            • 77

            #65
            Ursprungligen postat av lofstrog
            Jag skulle nog hellre rekomendera ett ytterfilter med så stor filtermassa som möjligt.

            Varför blev ni rekomenderade bottenfilter?

            //Roger
            Han pratade varmt om bottenfilter, man behöver aldrig rengöra dom för skiten bryts ner, det enda man behövde göra var att damsuga botten vid vattenbyte. Betydligt billigare än andra filter.

            Gubben min var ut och letade lite om det i går, men hittade bara gamla inlägg från början av 2000-talet, där sas det att det inte var bra för växter utan mer för just butiker. Därför blir man tveksam.

            Vi har nu ett Eheim proffessional, men det är för litet så vi har börjat kika på ett för 1500l, men det kanske var ett Fluval (ärligt talat, jag tycker allt tekniskt och det runt omkring är boooring!!!). Det borde väl räcka så att man slipper ha ett innerfilter, som vi har nu...?

            Vattenbyte varje vecka har vi kört med nu, men det var för ofta enl. honom, varannan var vad han sa. Jag är nog dålig på att testa mig fram utan vill ha en regelbok att följa, men så funkar det ju inte...

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #66
              Ursprungligen postat av sara s
              Han pratade varmt om bottenfilter, man behöver aldrig rengöra dom för skiten bryts ner, det enda man behövde göra var att damsuga botten vid vattenbyte. Betydligt billigare än andra filter.

              Gubben min var ut och letade lite om det i går, men hittade bara gamla inlägg från början av 2000-talet, där sas det att det inte var bra för växter utan mer för just butiker. Därför blir man tveksam.

              Vi har nu ett Eheim proffessional, men det är för litet så vi har börjat kika på ett för 1500l, men det kanske var ett Fluval (ärligt talat, jag tycker allt tekniskt och det runt omkring är boooring!!!). Det borde väl räcka så att man slipper ha ett innerfilter, som vi har nu...?

              Vattenbyte varje vecka har vi kört med nu, men det var för ofta enl. honom, varannan var vad han sa. Jag är nog dålig på att testa mig fram utan vill ha en regelbok att följa, men så funkar det ju inte...
              Verkar som det var mycket snack utan nå'n speciell substans.

              Håll er till ytterfilter. Behöver ni mer kapacitet än ni har så köp ett till. Är faktiskt bra att köra med två stycken eftersom man då kan rengöra dem växelvis.

              Angående vattenbytena så är det bättre att ha små regelbundna vattenbyten än enstaka större byten. Mitt råd till er är att fortsätta med vattenbyte varje vecka. Brukar vara lagom att byta 25% av akvarievolymen åt gången.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              Arbetssätt...