Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christin Persson
    • January 2010
    • 17

    Ömsade räkskal

    Mina brukar tugga i sig de ömsade räkskalen. Christin

    Kommentar

    • EnMynta
      • June 2010
      • 10

      Hej!

      Nu har jag lusläst hela tråden, kul och lärorik läsning!!

      Jag fick hem fyra rosa äpplen för cirka två månader sedan. Jag är frälst! Har inga fiskar alls, startade med ett 40L till mina äpplen, och införskaffade ett 125L för en vecka sedan.

      Mina snäckor verkar trivas, fem kokonger har de åstadkommit och idag kläcktes de första bebisarna. Förvarar dem i SAMLA förvaringsbox från IKEA, tror att det blir bra tills de växt till sig lite.

      Mina småttingar är mellanbruna i färgen, ser att de ni visat är vita/genomskinliga? Vad betyder det? Mina fyra vuxna är ganska mörkt rosa med ljus fot, deras pappa är i sin tur lila (med mörk fot). Vad kan mina bebisar få för färger?

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av EnMynta
        Hej!

        Nu har jag lusläst hela tråden, kul och lärorik läsning!!

        Jag fick hem fyra rosa äpplen för cirka två månader sedan. Jag är frälst! Har inga fiskar alls, startade med ett 40L till mina äpplen, och införskaffade ett 125L för en vecka sedan.

        Mina snäckor verkar trivas, fem kokonger har de åstadkommit och idag kläcktes de första bebisarna. Förvarar dem i SAMLA förvaringsbox från IKEA, tror att det blir bra tills de växt till sig lite.

        Mina småttingar är mellanbruna i färgen, ser att de ni visat är vita/genomskinliga? Vad betyder det? Mina fyra vuxna är ganska mörkt rosa med ljus fot, deras pappa är i sin tur lila (med mörk fot). Vad kan mina bebisar få för färger?
        Dom kan ha lite lustiga färger när dom är små... brun-guld, genomskinliga och vita.
        det visar sej sen, när dom växt till sej. Vilken färg dom kommer få.
        Chansen är rätt stor att du ha alla möjliga gener i dina snäckor och kan således få vilken färg som helst

        Jag fick värsta gott och blandat syndromet. ghost, violett, helvit, polka, brun, gul...allt möjligt.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          Lite trångt vid matdags...bilda hög

          Senast redigerad av cavelzini; 13 October 2010, 18:57.

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Mina Pomacea canaliculata lade sin första kokong under natten (jag har inte haft någon luftspalt åt dem tidigare)... och tror ni inte de lagar det så att de lägger den Under Vattnet?! Wtf liksom.
            Nåväl, jag fiskade upp den och lade den på en flytande rot, så får vi se om någonting gick att rädda.
            Stora har snäckorna blivit i alla fall, och jag har inte En Enda växt kvar i karet. *vissel*
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Tinka
              • February 2010
              • 63

              Eftersom jag nyss flyttat så har jag vart tvungen att lägga över mina snäckor i stora fiskkaret.
              Tyvärr dog en hel massa bebisar och även några vuxna i flytten. Snäckorna verkar inte alls trivas med alla fiskar. De är inte ute och glider som de alltid gjorde förr utan ligger mest inne i skalet, och som sagt.. De dör...
              Är orolig att de inte får mat. Tror inte de hinner fram till algtabletterna jag stoppar ner för då är ju malarna framme kvickt o suger i sig dem.
              Vad gör jag?
              Kan inte starta upp mitt snigelkar på ett tag utan tänkte ha dem ihop med fiskarna, men vill ju att de ska trivas o må bra!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                Det kan också vara så att de inte trivs med vattnet. Har du kopparrör i huset kan de reagera kraftigt på det. Det är rätt otroligt att de skulle dö av fiskarna, i det fall du inte har sådana fiskar som nafsar på dem ständigt. Har du kopparör (eller för den delen vatten som har klorbehandlats), använd vattenberedningsmedel.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...