Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    Ursprungligen postat av Nubi
    Riktigt nice bilder! De som är brunrandiga är riktigt fina
    Tackar

    Joo...de stora Spixisnäckorna jag fick tag i hade ju mer Pirates of the Caribbean stuket på skalen...såg ut som de legat på havets botten i 200 år så jag hade ju inte nån koll på färg direkt innan de växte så man såg skalet...

    Kläckte ju en klase i en matlåda då bara för att se hur stora de va när de kläcktes osv. dessa la jag sen över i räkkaret och det verkar som om endel av dem har överlevt då jag såg endel bebisar idag


    Så nu finns det små i både det och Bettakaret

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Undrar om det är fler som har samma erfarenheter?
      Jag slutade med EC helt och hållet när jag skaffa snäckorna pga. allt jag läste om att det va så dåligt för dem... så det är nog högst troligt att det är det som spökat med dina.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Ska nog trappa ner och sluta helt jag med. Hmm, mäsk eller CO2 efter semestern?
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Ska nog trappa ner och sluta helt jag med. Hmm, mäsk eller CO2 efter semestern?
          Ska köra igång mäsk imorrn har jag tänkt fick hem grejerna jag väntade på idag...funkar det så kör jag nog på det, CO2 kostar ju endel även om det är lite mindre pyssel

          Dock så är jag lite orolig att det ska medföra pH fall...gåt ner tillräckligt mycket som det är nu känns det som, har ju sjunkit stadigt de 3 veckorna sen jag körde igång PMDD.

          Vid VB igår va det 6,4 ska kolla imorrn det ligger

          I kran så ligger det på pH 7,2 KH 3 så det dippar jäkligt lätt pH här vet inte om det beror på att vattnet är så mjukt

          Kommentar

          • Tinka
            • February 2010
            • 63

            Va söta de var cavelzini!!!

            Jaha min klase är kläckt o massa snigelbebisar kryllade i akvariet... Ett par dar, sen blev de bara färre o färre... Och nu ser jag itne en enda
            Vad har hänt?? De bor tillsammans med Molly-yngel och siamesiska algätare. Vem är det som mumsar i sig dessa små varelser??
            Har iaf 3 korvar kvar o ska nog lägga de i en glasslåda istället. Känns säkrare.
            Hur länge behöver de bo där innan man kan släppa ut de i det stora igen?

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Ska nog trappa ner och sluta helt jag med. Hmm, mäsk eller CO2 efter semestern?
              EC slutade jag med när snäckor o räkor dog det var ingen bra kombination

              Kommentar

              • Tinka
                • February 2010
                • 63

                Nu har jag plockat upp ca 10 småbebisar jag hittade och la i burk men ska nog lägga tillbaks de igen för jag såg nu att det rörde sig lite smått i karet Plus att min 5e korv las inatt, av en vit snäcka! KUL! Men det börjar kanske bli dags att ta bort lite korvar så man inte får överflöd?

                Kommentar

                • cavelzini
                  • October 2009
                  • 318

                  Vita Kul och se vad det blir för nått av den

                  hehe...jo det är ju lätt att de försvinner när de är så små...

                  De korvarna jag har här är väl en dryg vecka nu så det ska bli intressant att se om/vad det blir utav dom

                  Verkar som om det går att reglera korvläggandet riktigt bra med vatten nivån här...de lägger inga ägg om de inte kan komma upp så att de är helt ute ur vattnet va det verkar som...när vattnet var 1,5 cm lägre så lades det ägg 2 nätter efter varann, men efter att jag fyllde upp igen så har det inte kommit några mera ägg.

                  Jättenöjd ifall det funkar att reglera det så, ska testa och sänka och se ifall det kommer mer korvar när de 2 har kläckts

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Kom ihåg att snäckorna behöver luftspalt för att hämta luft. så man inte täpper till. Det vore inte snällt.
                    Det jag har märkt här hemma är att om jag har för kallt vatten triggar jag igång snäckornas äggläggande Brukar försöka undvika det.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Kom ihåg att snäckorna behöver luftspalt för att hämta luft. så man inte täpper till. Det vore inte snällt.
                      Det jag har märkt här hemma är att om jag har för kallt vatten triggar jag igång snäckornas äggläggande Brukar försöka undvika det.
                      De har alltid en luftspalt på nästan 4 cm (bredden på ramen) men de har inte lagt några ägg förrän vatten nivån sänktes ytterliggare1,5 cm pga. värmen så det verkar som om det funkar bra att reglera äggläggningstakten bra med det iaf. i detta karet.

                      Fick ju 2 korvar varav den första börjat kläckas idag



                      Såg en liten på rutan av karet så de kryper väl ner i vattnet själva va det verkar lr ska jag hjälpa dom på traven??

                      Lägger in en bild på en av de Spixisnäckorna som fötts i kampfiskkaret, är väl stor som en ärta nu... bara för att jag tycker att de är sååå snygga

                      Kommentar

                      • janson
                        • July 2009
                        • 300

                        Har en fråga till alla er som använder er utav krossat äggskal till äpplesnäckor. Jag har läst att det ska vara krossat men hur smått ska man ha det? Har försökt att kämpa både med sked och fingret men det blir ju aldrig som något vitt pulver utan bara som jättesmå bitar.
                        Hur smått gör ni det?

                        //Janson
                        Senast redigerad av janson; 16 July 2010, 08:22.

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Mortla?
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            mortla borde ju funka ja, jag kör med en liten kryddmortel för att få ner storlek på matmixen som jag kör till räkorna här hemma...

                            Har hört om äggskal...men inte testat det. är det meningen att snäckorna ska käka det för kalken. isf hur funkar det ifall man kör det till ett fint pulver som sprids i karet?? låter ju lite skumt tycker jag. men helt klart intressant då jag har sett lite tendenser på lite slitna skal hos de största snäckorna.

                            Räknade 82 små bebissnäckor mestadels på rutorna i karet från den första kokongen som kläcktes för några dagar sen...

                            svårt att se nån direkt färg än då de är så små ser mest vita/genomskinliga ut fortfarande tycker jag men de växer ju snabbt så det ska bli intressant att se vad det blir.

                            Kommentar

                            • janson
                              • July 2009
                              • 300

                              Morta kan man ju göra, tänkte inte på det! Undrar lite Cavelzini, blåser det inte iväg om det är för smått?

                              //Janson

                              Kommentar

                              • cavelzini
                                • October 2009
                                • 318

                                Ursprungligen postat av janson
                                Morta kan man ju göra, tänkte inte på det! Undrar lite Cavelzini, blåser det inte iväg om det är för smått?

                                //Janson
                                Joo det känns ju som att ifall man kör det alldeles för smått så kommer det blåsa iväg i karet och vitsen med det försvinner som jag skrev.

                                Kanske kan fungera att lägga äggkrossen i nåt och placera i karet...men frågan är om alla snäckorna kommer äta av det??

                                Tror det är smidigare att bara se till att hålla bra vattenvärden för dom och se till att de får i sig kalk via den vanliga maten, broccoli funkar kanon här, sen kör jag även med sköldpaddskalk i karet och lite weekendfoder till snäckorna ibland.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...