Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    Ok, flyttade den till en liggunderlags båt som får flyta i samma kar

    Cirkus hur länge brukar det ta innan de kläcks??

    Kommentar

    • Tinka
      • February 2010
      • 63

      Hejsan hoppsan, 3dje korven hittade jag idag...
      Nubi du hade visst rätt. Nu börjar det nästan bli lite mycket korvar här.
      Men första korven är rätt torr eftersom den sitter i "sladdhålet".
      Den hare blivit rätt ljus, torr och lite svart här o där. Betyder det klöckning eller död korv??
      Är det någon som vet om man kan mata sniglarna med brysselkål`?

      Kommentar

      • cavelzini
        • October 2009
        • 318

        Va jag har läst mig till så blir de ljusare när det börjar bli dags för kläckning...själva skalen alltså, det mörkare du ser är antagligen snäckbebisarna

        Har aldrig testat med brysselkål till snäckorna själv men ancistrus käkar det med god aptit så det gillar dom säkert.

        Hittade kokong nr 2 här oxå imorse

        Kommentar

        • Tinka
          • February 2010
          • 63

          Undrar om det är värmen som sätter igång dem

          Kommentar

          • cavelzini
            • October 2009
            • 318

            Det kan nog va nåt sånt, värmen eller luftfuktigheten kanske

            Kommentar

            • Tinka
              • February 2010
              • 63

              Igår kläcktes min första kokong! Jättehäftigt!
              Men tror nog ¨många blivit uppätna.(?) De är ju i samma kar som mina Molly-yngel.
              Äter snäckorna upp bebisarna förresten?
              När kan man se vad de blir för färg på de små? För nu är de ju helt genomskillniga.

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                Kul

                Hur lång tid tog det innan de kläcktes?? Hur stora är dom??

                Kommentar

                • Tinka
                  • February 2010
                  • 63

                  Vet faktiskt inte hur lång tid det tog eftersom den klasen las när jag var iväg i 2 veckor, men den kläcktes en vecka efter att jag kommit hem så max 3 veckor tog det.
                  De är minimala! De är lika stora som ett ägg helt enkelt Men fullt utvecklade! Jättehäftigt.

                  Kommentar

                  • cavelzini
                    • October 2009
                    • 318

                    Ok...Då är de i samma storlek som spixibebisarna när de kommer fram då ungefär...skitsvåra att upptäcka ifall de kläcks direkt i karet med andra ord

                    har ju 2 st korvar som flyter runt på en flotte i karet nu så det blir intressant att se ifall de klarar sig, får va där och spreja lite då och då, ska bli kul att se vad det blir för färger

                    Kommentar

                    • Tinka
                      • February 2010
                      • 63

                      Vad har du för färger på dina äpplen?
                      Simmar det fiskar i ditt kar?
                      Vad är spixi för nåt? Lät intressant.
                      Ja de var rätt svåra att se, man får kolla noga, men man ser ju på kokongen när den börjar bli svart att det är dags.

                      Kommentar

                      • cavelzini
                        • October 2009
                        • 318

                        De äpplen jag har är gulorange skulle jag kalla dom lite åt clementin hållet men de är fortfarande små sen så har jag helfärgad brun, och randiga vet inte vad de heter men åt vinröd/rosa hållet skulle tro att det är någon av de som vart inblandade nu. Har 4 st stora och 5 små äpplen.

                        Joo jag har alla äpplen i SA karet där det även finns 1 skalarpar, Kakaduaciklider, Kardinaltetror, Svärdbärare och Ancistrus.

                        Spixi är Asolene Spixi, även kallad Zebra äppelsnäcka, de lägger äggen under vatten och blir inte riktigt så stora som vanliga äppelsnäckor.

                        Sen har de huset åt andra hållet om man säger så spetsen går ut åt sidan istället för bakåt.

                        Jag tycker de är riktigt läckra

                        En av de små som växt till sig lite är ute och surfar



                        Här är du en bild på några som jag tog igår, en bebis som växt till sig lite och en större.

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av cavelzini
                          De äpplen jag har är gulorange skulle jag kalla dom lite åt clementin hållet men de är fortfarande små sen så har jag helfärgad brun, och randiga vet inte vad de heter men åt vinröd/rosa hållet skulle tro att det är någon av de som vart inblandade nu. Har 4 st stora och 5 små äpplen.

                          Joo jag har alla äpplen i SA karet där det även finns 1 skalarpar, Kakaduaciklider, Kardinaltetror, Svärdbärare och Ancistrus.

                          Spixi är Asolene Spixi, även kallad Zebra äppelsnäcka, de lägger äggen under vatten och blir inte riktigt så stora som vanliga äppelsnäckor.

                          Sen har de huset åt andra hållet om man säger så spetsen går ut åt sidan istället för bakåt.

                          Jag tycker de är riktigt läckra

                          En av de små som växt till sig lite är ute och surfar



                          Här är du en bild på några som jag tog igår, en bebis som växt till sig lite och en större.

                          http://img822.imageshack.us/i/026qf.jpg/
                          Riktigt nice bilder! De som är brunrandiga är riktigt fina
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Du, jag kom på en lite självklar sak nu! Det är ju faktiskt inte så konstigt om de inte lägger ägg med tanke på att jag pytsar i Glutaldehyd i form av HappyCarbo/EasyCarbo.
                            "Bekämpningsmedel mot slembildande organismer i pappersindustrin" och räknas som skadligt för snäckor.

                            Pu-pu-pu-pucko mig...
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              smaaaaaaaaaaaaart VD! DÄR har vi den MGN! minsta gemensamma nämnaren
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Undrar om det är fler som har samma erfarenheter?
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...