Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    mm I know men nu är det snäcksäkert
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      trist bra att det är säkert nu iaf

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        Vad tråkigt Nubi
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Det är bara för att jag ska köpa ett gäng ju! Är det ett tecken måntro?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Det är bara för att jag ska köpa ett gäng ju! Är det ett tecken måntro?
            Nej inte alls, bara klanthet från min sida. Jag vet faktiskt inte varför de fastnade där när de aldrig gjort det tidigare

            men nu är det fixat så sånt händer inte igen
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Äter dina snäckor något på växterna i karet?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Äter dina snäckor något på växterna i karet?
                Ja, den enda växten de har gett sig på var en anubis, När jag flyttade på karet tog jag bort all inredning och glömde en rot med en anubis i badkaret utan vatten. På kvällen såg jag den och slängde tillbaka den i 180l.
                Alla snäckor var genast där och mumsade på den. Alla blad som var skrynkliga hade de sett sig på.
                Den växten har varit i 180l tidigare och då åt de inte på den.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  Tänkt göra en lista på hur man ser att en Äppelsnäcka är dålig,på väg att dö eller helt enkelt död. Komplettera gärna om jag glömt något

                  Men först: En frisk och kry snäcka ska ha fint skal, allert.
                  De är otroligt aktiva, nyfikna små rackare som tar sig ut om man inte har täckglas eller snäcksäkert kar (hittade en äppelsnäcka i hundens vattenskål en morgon)
                  Alltid på upptäcksfärd. De kan oxå vara stilla på ett och samma ställe upp till 20min.

                  Är det så att det finns elaka fiskar i karet som ger sig på snäckorna kommer de aldrig att komma ut ur sitt skal. och de kan dö av svält.


                  På vilka sätt vet man att en Äppelsnäcka är död?

                  *Snäckan har inte rört på sig och ligger kvar på samma ställe i 20min (eller mindre)
                  *ta upp snäckan, lukta på den. En frisk snäcka ska inte lukta något.
                  *Ta upp snäckan, pilla på snäckans "dörr" se om den drar ihop sig eller ej.
                  * Plocka upp snäckan från vattnet, ställ den på bordet, om snäckan inte tittar fram eller "rymmer" efter några min så är den nog död/dålig.
                  *Ta i "dörren" på snäckan och pilla på den, drar inte snäckan in dörren och du lätt får ut dörren, så är den d ö d.
                  __________________________________________________ _____________

                  Är det fler som har märkt att snäckorna gillar att flyta runt ibland??
                  Vissa snäckor, speciellt de små, gillar att dra ihop sig vid vattenytan och sen åka med strömmen, de kan hålla på så i flera minuter, sen släpper de luften och så åker de ner på botten, fler som märkt detta beteende??
                  Det är bara i en viss storlek (ialf hemma hos mig) som de gör så.

                  Någon som sett två stora snäckor bråka??
                  Senast redigerad av Nubi; 06 April 2010, 16:35.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Ja, den enda växten de har gett sig på var en anubis, När jag flyttade på karet tog jag bort all inredning och glömde en rot med en anubis i badkaret utan vatten. På kvällen såg jag den och slängde tillbaka den i 180l.
                    Alla snäckor var genast där och mumsade på den. Alla blad som var skrynkliga hade de sett sig på.
                    Den växten har varit i 180l tidigare och då åt de inte på den.
                    Med andra ord slaktade de bara skadade delar av plantan? Jag hoppas det går bra här hemma då de flesta bladen är mer eller mindre algtäckta.

                    Bra guide du lade upp! Den kommer komma till användning.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      bra guide då vågar man kanske skaffa lite snäckor snart btw vilken världsdel kommer äpplesnäckorna från?

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        ja de åt ialf upp bladen som hade skrumpnat. De gav sig inte på de nya skottten.
                        Det sig en äppelsnäcka på växter så har man inte matat tillräckligt med grönsaker eller algtalbetter. eller vad man nu ger sina äppelsnäckor

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Med andra ord slaktade de bara skadade delar av plantan? Jag hoppas det går bra här hemma då de flesta bladen är mer eller mindre algtäckta.

                        Bra guide du lade upp! Den kommer komma till användning.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av hult87
                          bra guide då vågar man kanske skaffa lite snäckor snart btw vilken världsdel kommer äpplesnäckorna från?
                          http://www.applesnail.net/ är en bra sida

                          " Asolene, Felipponea, Marisa och Pomacea tillhör den Nya Världenfamlijerna (Sydamerika, Central Amerika, Väst Indien och Södra U.S.A), medan underfamiljerna Afropomus, Lanistes och Saulea hittas i Afrika. Underfamiljen Pila har sitt ursprung i både Afrika och Asien."
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            okej tack för all info Nubi

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Tänkt göra en lista på hur man ser att en Äppelsnäcka är dålig,på väg att dö eller helt enkelt död. Komplettera gärna om jag glömt något

                              Men först: En frisk och kry snäcka ska ha fint skal, allert.
                              De är otroligt aktiva och är aldrig på ett och samma ställe långa stunder (förutom vid mat)
                              De är nyfikna små rackare som tar sig ut om man inte har täckglas eller snäcksäkert kar (hittade en äppelsnäcka i hundens vattenskål en morgon)
                              Alltid på upptäcksfärd.
                              Är det så att det finns elaka fiskar i karet som ger sig på snäckorna kommer de aldrig att komma ut ur sitt skal. och de kan dö av svält.


                              På vilka sätt vet man att en Äppelsnäcka är död?

                              *Snäckan har inte rört på sig och ligger kvar på samma ställe i 20min (eller mindre)
                              *ta upp snäckan, lukta på den. En frisk snäcka ska inte lukta något.
                              *Ta upp snäckan, pilla på snäckans "dörr" se om den drar ihop sig eller ej.
                              * Plocka upp snäckan från vattnet, ställ den på bordet, om snäckan inte tittar fram eller "rymmer" efter några min så är den nog död/dålig.
                              *Ta i "dörren" på snäckan och pilla på den, drar inte snäckan in dörren och du lätt får ut dörren, så är den d ö d.
                              __________________________________________________ _____________

                              Är det fler som har märkt att snäckorna gillar att flyta runt ibland??
                              Vissa snäckor, speciellt de små, gillar att dra ihop sig vid vattenytan och sen åka med strömmen, de kan hålla på så i flera minuter, sen släpper de luften och så åker de ner på botten, fler som märkt detta beteende??
                              Det är bara i en viss storlek (ialf hemma hos mig) som de gör så.

                              Någon som sett två stora snäckor bråka??
                              min kan ligga still mer än 20 min. särkillt på morgonen. o ibland är han tokaktiv.

                              Kommentar

                              • doppingen
                                • April 2008
                                • 1079

                                mina kan ligga stilla väldigt länge, flera timmar ibland-sen har de en väldig fart flera timmar,pigga och alerta, varit så flera år så inte behöver de vara döda om de varit stilla 20 min intehaft många-många snäckor under ett par år å endast en som dött, som sagt så kan de vara stilla länge-länge, sen full fart,växer å frodas. Ja mina gillar åxo flyta kring vilket de gör då de hämtat luft å det gör att de flyter
                                Senast redigerad av doppingen; 06 April 2010, 16:13.
                                MammaMia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...