Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Ursprungligen postat av Pliina
    Hur ser ett räksäkert filter ut Nubi?
    Det är en luftppump som sitter på ett filter, som gör att luften åker ner i karet, bildar bubblor och så åker allt skit in i filtret.
    ehm... någon som kan förklara bättre?? Karro har inte du en sån filter du köpte i Tyskland?

    Eller så gör man en själv. Hittade på nätet
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Ursprungligen postat av Nubi
      Stackars snäckorna (alla ink dyra snäckan )
      Du har väl ett räksäkert filter som du köpt i tyskland??
      Jo det har jag.... emn.. har bara en luftpump och den ska ju vara till räkkaret... men jag tätade till filtret med en sönderklippt stayup så själmordbenägna snäckor lär hålla vid liv
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av Nubi
        Det är en luftppump som sitter på ett filter, som gör att luften åker ner i karet, bildar bubblor och så åker allt skit in i filtret.
        ehm... någon som kan förklara bättre?? Karro har inte du en sån filter du köpte i Tyskland?
        Ursprungligen postat av Pliina
        Hur ser ett räksäkert filter ut Nubi?
        ehhrrmmm skitsvårt att förklara.... men det är skitsimpellt och effektivt det kallas för billigfilter tror jag, sök i forumet
        Det drivs endast av en luftpump som skapar ett sug. eftersom att filtermasan är ganska stor i förhållandet till suget så kan inga djur sugas fast i, på, under. faktum är att räkor gillar att sitta PÅ filtret och äta små mikroskopiska godbitar
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Ursprungligen postat av karrokaja
          ehhrrmmm skitsvårt att förklara.... men det är skitsimpellt och effektivt det kallas för billigfilter tror jag, sök i forumet
          Det drivs endast av en luftpump som skapar ett sug. eftersom att filtermasan är ganska stor i förhållandet till suget så kan inga djur sugas fast i, på, under. faktum är att räkor gillar att sitta PÅ filtret och äta små mikroskopiska godbitar
          Har du din igång?
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            Ok, tack Karrokaja och Nubi =)

            Mina räkor sitter under filtret men de sugs inte in!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av Nubi
              Har du din igång?
              nej filtret är inte itgång... ska som sagt starta upp det med mitt lilla räkkar jag köpte i tyskland.. måste bara hitta sånt där grus som anders köpte du vet... men jag har inte letat:P jonas skulle länka en massa men han är väl på toa:P

              Ursprungligen postat av Pliina
              Ok, tack Karrokaja och Nubi =)

              Mina räkor sitter under filtret men de sugs inte in!
              Nej dom behöver inte sugas in heller
              Det lämpar sej skitbra till yngelkar då dessa löper ganska stor risk att sugas in i ett vanligt filter.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • LLL
                • July 2009
                • 328

                Billigfilter tagen med mobil. Funkar skitbra här hos räkorna .. I vanliga fall täcks den med en sten och javamossa, flyttade runt lite för att kunna ta bild..
                Bifogade filer

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ja titta där!

                  Olika filter har ju såklart olika utseende men dom fungerar på samma sätt
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • LLL
                    • July 2009
                    • 328

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Ja titta där!

                    Olika filter har ju såklart olika utseende men dom fungerar på samma sätt
                    Haha försök inte påstå att mitt hemmabygge är fult

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      hahahaha!!
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • LLL
                        • July 2009
                        • 328

                        Äh, du har bara spillt för mycket cola igen

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          haaah =) super smaart och billigt filter för mindre kar
                          Undrar hur stort det skulle behöva vara för att ha till ett 980l räkkar
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Mysgrisen
                            • January 2010
                            • 182

                            I förrgår fick mina fiskar och snäckor broccoli för första gången (köpte snäckorna i söndags. En hyfsat rejäl bit

                            Det gjorde verkligen succé hos dem alla! Idag har de ätit upp precis allt, t o m stammen.

                            Hur ofta kan jag ge dem broccoli? Fiskarna har inte fått annan mat när de haft broccolin.

                            Kommentar

                            • Pliina
                              • January 2010
                              • 292

                              Ursprungligen postat av LLL
                              Billigfilter tagen med mobil. Funkar skitbra här hos räkorna .. I vanliga fall täcks den med en sten och javamossa, flyttade runt lite för att kunna ta bild..
                              Tack så jättemycket för bild Funderar på att skaffa ett litet kar och ha räkor i, då vet jag vad jag ska leta efter för filter isf!

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Ursprungligen postat av Mysgrisen
                                I förrgår fick mina fiskar och snäckor broccoli för första gången (köpte snäckorna i söndags. En hyfsat rejäl bit

                                Det gjorde verkligen succé hos dem alla! Idag har de ätit upp precis allt, t o m stammen.

                                Hur ofta kan jag ge dem broccoli? Fiskarna har inte fått annan mat när de haft broccolin.
                                Jag brukar ge mina 2ggr i veckan, varierar en hel del med andra grönsaker
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...