70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    ja...vill hem :P haha så jag har bjudit hem familjen till jkpg för lite grillning imorgon torsda får passa på att kolla till fiskarna då :P

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      Smart taktik!
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av Nubi
        Skulle vilja själv testa att diska in mig i tvål och sen glida ner på presening ....Skummutta ,-)*BAHAHAAHAHAHAA*'
        Eller skum mutta? ...Nu vaknade jag.....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Ursprungligen postat av ansjo
          Eller skum mutta? ...Nu vaknade jag.....
          eeehy! han Lever! Welcome back Ansjo :P *asG*
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Jim_J
            • October 2009
            • 254

            Hannes, hur har du gjort med mäsk-co2:n? Du kör väl med enbart med syresten? låter du kolsyran gå in i ytterfiltret för att slås sönder där? Har du igång kolsyran dygnet runt? många frågor, jag vet
            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
            350L Diskus
            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              jag kör med en såndär citronträbit ( eller alträ...osäker) i vilket fall blir det mindre bubblor ( i storlek asså) än men en syresten. jag prövade först med att låta co2 gå in i ytterfiltret men det började ju låta så jäkla mycket då. du vet som när man just satt igång ett filter. brumma för att det är luft i. o det var otänkbart att ha då karet står i sovrummet. så det fick bli med bara träbiten o det funkar utmärkt.

              co2 går dygnet runt. det är ju så low-texh detta så det blir svårt att " stänga av " den. man kan ju vrida upp korken men då blir det risk för hävert-effekt o vatten på golv. gilla inte :P

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                Ursprungligen postat av hannesc
                jag kör med en såndär citronträbit ( eller alträ...osäker) i vilket fall blir det mindre bubblor ( i storlek asså) än men en syresten. jag prövade först med att låta co2 gå in i ytterfiltret men det började ju låta så jäkla mycket då. du vet som när man just satt igång ett filter. brumma för att det är luft i. o det var otänkbart att ha då karet står i sovrummet. så det fick bli med bara träbiten o det funkar utmärkt.

                co2 går dygnet runt. det är ju så low-texh detta så det blir svårt att " stänga av " den. man kan ju vrida upp korken men då blir det risk för hävert-effekt o vatten på golv. gilla inte :P
                Okej, tack för förklaringen

                Funderar på hur jag ska göra, men vad jag har förstått så ska det lösas bäst om man använder sig av "powerhead & petflaska"-metoden då jag vill kunna ha co2 avstängt på natten.

                Då får inte lågt PH när du kör co2 dygnet runt?
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  jag vill ju gärna ha rätt lågt ph.. om jag ska vara ärlig så har jag inte kollat ph på länge :S ..men fiskarna verkar trivas hur jäkla bra som helst.

                  Kommentar

                  • cavelzini
                    • October 2009
                    • 318

                    Skulle va intressant att veta vad du har för vattenvärden...testade ju att köra samma variant som du kör och här så var det ju ytterst nära att fiskarna blev förgiftade då kombinationen lågt pH och lågt KH gjorde att koncentrationen av CO2 blev alldeles för hög

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      ska ta värden så fort jag kommer hem. är på "semester" med familjen nu.

                      Kommentar

                      • Virros
                        • January 2010
                        • 488

                        Det var ett tag sen jag va inne här på zoopet haha :P
                        Snygga scalarer du har fått !

                        Jag älskar dina bilder och klipp!haha

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          ja vart har du varit

                          tackar! ska bli spännade o komma hem nu på sönda. har inte varit hemma på en vecka typ nu. hoppas allt är som det ska. förmodligen är hela kuben igenväxt

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            Tjena!

                            Har du hunnit kikat på nå vattenvärden?? Skulle va kul att veta som sagt så att jag har nåt att jämföra med innan jag kör igång mäsken igen??

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              tja! tillbaka igen.

                              kollade värdena nu precis. har lite dåligt på KH o Ph. får väl börja slänga i lite ph/KH höjjare. har ju det till malawisarna.

                              Gh är alltid samma värden i alla karen. 3 gröna 1 röd.

                              lite bilder o en film:

                              scalarerna trivs tokbra! alla äter o mår finfint! det bubblar ur växterna. köpte till lite fler koppartetror. hade ju nått skit så det droppa av typ 20 st. men nu är det ca 45 igen.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • cavelzini
                                • October 2009
                                • 318

                                Kanon

                                Får kolla hur värdena ser ut här imorrn ifall de har blivit lite mer stabila men det verkar så den senaste tiden...så får jag ge mig på ett nytt försök med mäsken...vill ju gärna få lite mer fart på grejerna.

                                Ditt kar är ju övergrymt snyggt nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...