150L hörnakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    150L hörnakvarium!

    Tjenare!

    Har precis köpt ett Juwel 150L hörnakvarium. 1500:- för ett kanske 6 år gammalt

    Vet inte nå vad jag ska ha för fiskar i men tänkt mycket på kakadua- resp. fjärilsciklider. Tips på bra och fina nybörjarfiskar? Har ingen aning själv serrni

    Följer upp med bilder!

    Bild 1: I hörnet där till vänster ska jag trycka in nya akvariet, och sen får det "gamla" plats under hyllan med bilarna på.
    Bild 2: Akvariet, dålig bild, men det ger ju en hint om hur det ser ut Innerfiltet som är Juwel original hade dom sletet bort, så det är väl bara att limma tebax med silicon.
    Bild 3: Sanden/gruset som följde med. Ska använda det också, tycker den grovleken är perfekt
    Bild 4: Rörigt i mitt rum?
    Bild 5: Några stenar. Lavasten dendär stora saken va? Höjer KH va? Inga fel med det då va?
    Bild 6: En hink med sten och sedan påsar med sand/grus.
    Bild 7: Ojdå! En gammal tant kom också med Fastnar ofta på linsen dendär hunden
    Bild 8: Den är riktigt äcklig och algig dendär roten. Fick värsta alginvasionen i mitt förra kar, så det är väl bara att blöta den och hoppas man får bort det mesta!

    Tips och sådant mottages Har ingen ide hur jag ska inreda, men har en stor och fin rot som kan få platsa där inne :P
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Stoffe.B; 02 November 2009, 20:10.
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #2
    Hehe....bild nummer 4 känns ovanligt bkant när man kommer till akvarievård :P Roligt projekt. Fjärillar är väldigt fina och roliga att titta på men de vill gärna ha ett inkört akvarium så vill du ha dom så avvakta ett tag. Palettciklider är också en favorit av mina och är inte lika känsliga på vattenkvalitén. Ser fram emot att se resultatet.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av Enola
      Hehe....bild nummer 4 känns ovanligt bkant när man kommer till akvarievård :P Roligt projekt. Fjärillar är väldigt fina och roliga att titta på men de vill gärna ha ett inkört akvarium så vill du ha dom så avvakta ett tag. Palettciklider är också en favorit av mina och är inte lika känsliga på vattenkvalitén. Ser fram emot att se resultatet.
      Jo, jag vet. Haft flera fjärilar och alla har dom vart känsliga. Hur som haver har jag ett palettciklidpar i mitt nuvarande akvarium som är igång. Dom har precis lekt för andra gången på två månader, men tror du dom passar som första invånare i karet sen?

      Det gör jag själv också ^^
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #4
        Mina flyttade in som första invånare från mitt 150 till mitt 375, men då hade jag flyttat med massor av filtermassa och ett innerfilter som hade gått med i 150 litarn ett bra tag, så mitt akvarium hade ju lite rivstart. Men det funkade riktigt bra och de började leka ganska omgående. Har nu också haft yngel var 4e vecka sedan dess. Skall snart skaffa mig ett yngelkar så jag kan få dom att växa upp också
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av Enola
          Mina flyttade in som första invånare från mitt 150 till mitt 375, men då hade jag flyttat med massor av filtermassa och ett innerfilter som hade gått med i 150 litarn ett bra tag, så mitt akvarium hade ju lite rivstart. Men det funkade riktigt bra och de började leka ganska omgående. Har nu också haft yngel var 4e vecka sedan dess. Skall snart skaffa mig ett yngelkar så jag kan få dom att växa upp också
          haha, ok Jag får väl klämma ur en filtermatta i filterbehållaren sen De är rätt så najs på juwel akvarierna att man har en fast kasett(eller vad man kallar det) som pump och filter sitter i. Något fult kanske... men ändå ^^

          Men då slänger jag i dom när jag får igång det då

          Ska köpa nytt lysrör till bakre/främre lamphållaren. Det främre/bakre innehåller nå som lyser lite lila/rosa-aktigt, så ett blått vore väl inga fel?
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffe.B
            haha, ok Jag får väl klämma ur en filtermatta i filterbehållaren sen De är rätt så najs på juwel akvarierna att man har en fast kasett(eller vad man kallar det) som pump och filter sitter i. Något fult kanske... men ändå ^^

            Men då slänger jag i dom när jag får igång det då

            Ska köpa nytt lysrör till bakre/främre lamphållaren. Det främre/bakre innehåller nå som lyser lite lila/rosa-aktigt, så ett blått vore väl inga fel?
            Min nya favorit är Philips aquarelle. De ger väldigt vitt ljus i och för sig, inte så mycket blått.
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Det du skulle kunna göra med roten är att antingen köra den i kokande vatten.
              Alternativt bada den i snorvarmt vatten i badkaret och hälla kokt vatten över den så att algerna blir helt ljusgröna och sen äter malar upp resterna glatt.

              Alternativ 2 är att köra den i badkar med klorin i vattnet tills dess att algerna är försvunna och skrapa med en rotfruktsborste.

              Eller pröva högtryckstvätten på den
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Det du skulle kunna göra med roten är att antingen köra den i kokande vatten.
                Alternativt bada den i snorvarmt vatten i badkaret och hälla kokt vatten över den så att algerna blir helt ljusgröna och sen äter malar upp resterna glatt.

                Alternativ 2 är att köra den i badkar med klorin i vattnet tills dess att algerna är försvunna och skrapa med en rotfruktsborste.

                Eller pröva högtryckstvätten på den
                Aha :P Kan ju testa högtrycken, har en Kärcher så den borde klirra biffen ju

                Ursprungligen postat av Enola
                Min nya favorit är Philips aquarelle. De ger väldigt vitt ljus i och för sig, inte så mycket blått.
                Aha, ok. Ska kolla på akvariehandlaren idag om han har nå sånt
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #9
                  Nu har jag lyckats(med hjälp av en stark bror) flytta akvarierna. Ser rätt så bra ut va? Har försökt att få akvarierna i linje, så att akvarierna mer flyter ihop.
                  Bifogade filer
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #10
                    Det kommer se ut som du är på tennis match när du sitter i nån fåtölj och tittar på burkarna.

                    Det ser ut att bli kanon!
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • Stoffe.B
                      • November 2007
                      • 459

                      #11
                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Det kommer se ut som du är på tennis match när du sitter i nån fåtölj och tittar på burkarna.

                      Det ser ut att bli kanon!
                      Haha, ja det låter riktigt fint det Tackar tackar
                      54L ---------
                      222L

                      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                      Kommentar

                      • travianplayer
                        • October 2009
                        • 1201

                        #12
                        det kommer att bli fint glöm inte att slänga upp mycket bilder mucho pictures
                        Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...