Har jag för många fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tougaye
    • January 2008
    • 209

    Har jag för många fiskar???

    Hej jag har startat ett nytt akvarium för ett tag sedan.
    Jag undrar om det finns en max gräns på antal fiskar i ett kar.
    har hittils inte haft några problem alls allt går bra med både fiskar och växter.
    Men jag läser här på forumet om folk som har jätte stora kar men lite med fiskar.
    sorry skulle kanske skriva vad jag har för fiskar
    5st mini black molly
    3st svärdbärare
    3st platy
    9st neon tetra
    2st små nytto fiskar
    i ett ca 50l kar
    Senast redigerad av Tougaye; 21 January 2008, 23:54.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du har för många är svårt att veta om du inte skriver vilka och hur många du har samt hur stort karet är, vilken filtrering, vattenbyten mm.
    Man kan säga att det är väldigt individuellt med för mycket eller lite fisk i akvarium, då en som gör många och kanske lite större vattenbyten och har bra filtreringskapacitet kan ha fler fiskar i ett kar, jämfört med ett likadant kar med sämre förutsättningar inte kan ha så mycket fisk.
    Sedan är det även lite tycke och smak på hur mycket fisk man vill ha, om man gillar stora fiskar så kan man ofta inte ha så många och vice versa.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tougaye
      • January 2008
      • 209

      #3
      oj glömde

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Du bör iaf inte införskaffa fler fiskar, man brukar beräkna ca 1 cm fisk per liter vatten, du ligger lite över den gränsen, samt att du har en del fiskar som ynglar av sig rätt så lätt, så det är inte helt otroligt att det kommer bli överbefolkat inom en inte allt för avlägsen framtid.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Tougaye
          • January 2008
          • 209

          #5
          jag är ny på de här.men jag tänker redan på ett nytt eller ett till akvarium..hahaha..men säg inget till min fru ,för jag ville inte köpa ett akvarium . nu är det jag som läser allt på nätet om fiskar och akvarium..lermen det blir inga mer fiskar i det här karet.
          ps ..jag tror det blir ett nytt kar tidigare en min fru vill ..svärdbärarna ska yngla tror jag..hihi

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Läs gärna tråden om att starta akvarium här på forumet, den är väldigt bra!=D
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • Tougaye
              • January 2008
              • 209

              #7
              kan man inte få ett svar ..ingen vet eller .för det funkar i mitt kar..

              Kommentar

              • nelly.trott
                • December 2007
                • 355

                #8
                om du frågar mig så har du för måga fiskar i 50 L.

                " en fisk soppa skall enligt mig bestå av mer än bara fisk"
                När du vill att något skall försvinna,
                kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Ska man gå efterhuvudregeln 1 liter vatten per 1 cm fisk i vuxet tillstånd så är ditt akvarium överbefolkat. En del fiskar behöver också större akvarium, läs artbeskrivningarna här på Zoopet om de fiskar du har, där står ministorlek på akvariet.
                  Sedan tycker jag att det är snyggast i ett akvarium om man inte blandar för många sorters fisk - men det är naturligtvis en smakfråga
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • Tougaye
                    • January 2008
                    • 209

                    #10
                    är det om någon tycker det är kul med mer än en sort av fisk .mina sönner är jätte stolta för vi har ett mångfal akvarium .snart kommer vi ha ett sörre kar .

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Hur nystartat är akvariet? Om det har gått mer än 1-2 månader sedan du startade det så har du nog kommit förbi den kritiska perioden. Om det bara är 1-2 veckor sedan du startade det kan du få problem med vattnet framöver.

                      Jag tycker det låter som extremt många fiskar i ett 50 liters. Man ser ju fiskarnas naturliga beteende bättre om de har lite mer plats att breda ut sig på!

                      Självklart är det tråkigt att bara ha EN art, men runt tre är kanske lagom. Just nu har du tre sorters fiskar som föder levande ungar och är kända för att lätt få yngel... (Platy, svärdbärare, black molly) Så risken är att du kommer ha ett ännu mer överbefolkat akvarium i framtiden. Generellt sett är det bättre att ha endast EN sådan art av levandefödare och satsa på den.. För du kommer garanterat få yngel.

                      Sen är det fint med ett stim med tetror, som du har.

                      Ta reda på vilken art dina "Nyttofiskar" är, är det pansarmalar eller är det en mal med en sugmun, typ Ancistrus?

                      Lycka till hursomhelst, hoppas du inte får problem med dina fiskar.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Ja du har för många fiskar, dubblar du akvariestorleken blir det bättre. Sen brukar det bli snyggast om man har en ytfisk, en mittenfisk, en bottenfisk och sen en par av en större fisk.

                        Kommentar

                        • Tougaye
                          • January 2008
                          • 209

                          #13
                          ska fixa ett större kar .men jag måste få min fru att tycka dett också.hahaha
                          fisk soppa eller inte .ni skulle ibland slappna av . om ni vill ha tre fiskar i ett kar .ha det men dissa inte människor som som vill ha ett kul kar
                          !!!

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Max gränsen för antalet firrar i just din balja bestäms av en mängd faktorer, bla vattnets kemi, hur stor tillgång till föda dom har, hur mycket dom skitar ner, hur stor reningskapacitet ditt akvarie har, om du har oro i baljan osv osv.. Det är ingen som "dissar" någon, utom förutom möjligen du själv som reagerar på det sätt som du gör när folk svarar på en fråga som du nästan tjatade ur dom, det finns naturligtvis ett givet maximalt antal fiskar som man kan ha, men det brukar tyvärr sköta sig själv.. Om du med "ett kul kar" menar ett akvarie med en sammansättning av fiskar där du inte har koll på om dom passar att leva tillsammans rent artmässigt, där färgerna skär sig och matningen innebär en kakafoni och strid på kniven som mer riskerar skada än gagna fisken så vill jag bara påpeka att som uppväxt under punkens guld år, har man utvecklat en sund form av autism när det gäller konstellationer á la MTV, vill jag ha mediebrus så går jag antingen på en nice techno club och tar en massa droger eller så går jag och kollar på dragracing, jag inreder inte ett akvarie som skulle ge både mig själv och mina firrar spader, men det är jag det och lika olika som vi människor är lika olika brukar miljön i våra akvarier vara. Kul att du gillar ditt akvarie och ännu roligare att du funderar på ett större, för det är en hobby som spänner över så otroligt många områden, det finns technokraterna med trädgårdskulptrering i miniatyr med sina high-tech baljor med belysningsarmaturer som kostar mer än ett färdigt juwelkar med möbel och hela baletten, matjordsfolket med sina gröna skrynkliga fingrar och prunkande blomsterlådor som antagligen helst av allt skulle vilja ha en kolonilott att sätta tänderna i stället, vi andra möts någonstans här i mitten och försöker få det att fungera, nu orkar jag inte skriva mer, dessutom är det dax att sätta på en balja kaffe..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • _Lena_
                              • June 2006
                              • 1273

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tougaye
                              fisk soppa eller inte .ni skulle ibland slappna av . om ni vill ha tre fiskar i ett kar .ha det men dissa inte människor som som vill ha ett kul kar
                              !!!
                              Du är medveten om att det inte pratades om 3 fiskar utan om 3 fiskarter. Sen är det ett bra råd att börja med få sorter så att man kan fylla på och utveckla karet under lång tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...