Nybörjare med frågor ang. gömställen och bakterier.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    #46
    Kan någon rekommendera en seriös butik i Malmö/Lund regionen? Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon information. Kan bero på att jag inte kan sök-maskinen tillräckligt bra ännu.

    Pleco har jag läst om tidigare och även nämnt längre upp i tråden. Om otocinclus är så känsliga är det absolut inget för mig! Jag vill ha svårighetsgrad 1 på alla fiskar =) Är räkor svåra?

    Jag har försökt titta på bilder på pleco så att jag inte ska få fel i affären men det är svårt. Dom ser lite olika ut på bilderna och det kan ju finnas snarlika malar i affären med.. .

    Dagens värden: Ammoniak 0. Nitrit 0.8 (som igår alltså)

    /Umb
    --- Total newbie ---

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #47
      Självklart finns det de som lyckas få otocinclus att trivas och inte dö, men jag tycker inte det är en bra nybörjarfisk och särskilt inte till ett litet akvarium.

      De som bara kallas "pleco" kan vara de som blir stora, tycker jag jag har märkt i djuraffärerna här. Jag vet tyvärr inget om affärer i din region.

      Försök åtminstone hitta en djuraffär som har informationsrutor med det latinska namnet på fiskarna. Då kan du titta på fisken i akvariet och gå hem och söka på det latinska namnet (ta med papper och penna till affären).

      Du kan också skriva ut fakta om just "parotocinclus jumbo" och ta med en bild och namn och till affären, med fakta om hur lång den blir och be att de försäkrar att det är just den fisken du köpt, och säga att du annars kräver att du får lämna tillbaka den.

      Ja, det kan ta ett tag innan nitritvärdet går ner. Jag tycker det verkar så krångligt med fishless cycling, det är ju så enkelt att köpa 1-3 fiskar och låta de gå i akvariet en månad, då vet man att man har kommit över den kritiska perioden sen (så länge man inte gör rent för mycket, och gör rent filtret eller något). Man kan även pytsa i bakteriekultur för att vara på den säkra sidan, när man till slut köper lite fler fiskar...
      / Ebba

      Kommentar

      • Umbriel
        • December 2007
        • 62

        #48
        Bra tips ang att skriva ut information. Det kändes som om dom hade ganska bra koll där jag var sist, men har läst i trådar här att dom inte har koll (å andra sidan var det en ganska gammal post så det kan ju ha ändrats). (handat på zoogiganten utanför lomma).

        /Umbis
        --- Total newbie ---

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #49
          Generellt tycker jag ingen djuraffär jag varit i har bra koll. De vill bara sälja och de har ofta felaktiga skyltar utanför akvarierna. De kan sälja en fisk som "algätare" "snäll stimfisk" osv när man frågar och de struntar helt i hur stora akvarier fiskarna vill ha. Självklart finns det undantag... Men VET man redan att en fisk är okej så kan man ju köpa den i en sådan vanlig zooaffär. Men man ska inte lita på råd från dem.

          Så har man möjlighet ska man hitta en renodlad akvarieaffär som endast säljer akvariefisk. Jag har tur, det finns en sådan här. Men jag måste säga att när det gäller att hitta info om bra fiskar så är detta forum på Zoopet den allra bästa källan till kunskap, särskilt när de "gamla forumrävarna" som hållt på med akvarium i mer än 10-20 år svarar. Själv har jag haft akvarium när jag var liten och tonåring men gjorde sedan ett uppehåll, och nu har jag haft det igen i 1,5 år. Allt jag vet har jag lärt mig av många exempel här på forumet eller av egen erfarenhet. Så fortsätt läs i forumen och fråga om fiskar här så går nog allting bra
          / Ebba

          Kommentar

          • Umbriel
            • December 2007
            • 62

            #50
            nu har jag nitrit på 1.6 - förstår inte varför det inte blir mindre utan bara mer och mer. Hoppas ju att det ska vända snart. Har inte lagt i mer mat/ammoniak trots att jag läst att man ska det.
            Har haft i massa bakteriekultur men det verkar inte göra nåt?

            funderar på att skaffa ett filter till men hittar inget som inte även syresätter vattnet.
            Någon som kan tipsa?
            Har aquael uni 280l/h och det blåser på rätt bra när det gäller syresättning men nu funderar jag på ifall filtervolymen är för liten. Eller är det bara jag som är otålig?

            /um
            --- Total newbie ---

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #51
              Det är nog du som är otålig, eller har matat för mycket så att nyttobakterierna inte hinner med. Om jag vore du skulle jag vänta tills nitriten är på noll och sen släppa i kanske endast 2 fiskar, och börja med vanlig "cycling"... Men vill du fortsätta så gäller det väl att läsa på. Verkar konstigt om det står att du ska mata mer, med så mycket nitrit i vattnet. Fråga annars i akvarievattenforumet om hur du ska göra, för där finns det nog fler som läser som kan det där med fishless cycling.

              Lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • Umbriel
                • December 2007
                • 62

                #52
                Ah, kanske en bra idé att starta en ny tråd där. Jag har läst allt jag kommit över men där kanske dom kan tipsa med fler bra länkar. har även beställt en bok från adlibris som kommer om en vecka

                /uMbis
                --- Total newbie ---

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #53
                  Nu är det någon annan som precis har startat en tråd om fishless cycling i vattenforumet, läs den först
                  Men jag tycker du ska posta dina nitritvärden och hur länge du haft allt igång, och hur du gör, så får du nog bra tips av de personerna i det forumet.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...