Nybörjare med frågor ang. gömställen och bakterier.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    Nybörjare med frågor ang. gömställen och bakterier.

    Hej!

    Inte helt ny på akvarier men helt ny på att veta vad det handlar om. När jag var ung tryckte jag bara ner fiskar i vatten o såg dom leva o dö. Jag visste inte ens hur man skulle göra med vattnet och gjorde många onödiga fel.

    Tack vare internet har jag nu fått möjligheten att läsa på.

    Fick ett akvarium på ungefär 40 liter och tänkte testa o se om det var något för mig med akvaristik.

    Har kommit så långt att där är grus, innerfilter, 3 växter och en rot.
    Termometern visar stadiga 24,5 grader.

    Jag har haft i vattenberedare.

    En fråga jag har rör bakteriekultur. Är det nödvändigt att tillföra bakteriekultur eller räcker det med att låta akvariet stå några dagar/en vecka innan jag tillsätter de första fiskarna?

    Jag har tänkt 4 st sebrafisk till att börja med eftersom dom är tåliga.

    På grund av att akvariet är så otroligt litet har jag sedan tänkt mig endast ett fåtal fiskar till, lite fler sebrafiskar, någon form av otocinclus, kanske en mini-ansistrus - men jag är osäker då den växer sig ganska stor efter ett tag.

    Jag är tacksam för förslag på ytterligare fisk som passar som INTE är en stimfisk.

    Vad jag läst så är det viktigt för fiskarna att ha gömställen, dessutom gör det akvariet lite roligare att titta på om det är lite bättre inrett än det jag har just nu som ser torftigt ut. Tänkte sätta ytterligare ett par växter.

    Jag undrar vad det finns för saker man kan använda som gömställen för fiskarna som är billiga. kan man använda krukskärvor? andra saker man hittar i hemmet? Kan jag hitta i naturen?

    Tacksam för hjälp!

    MVH
    Umbriel
    Senast redigerad av Umbriel; 31 December 2007, 18:43. Anledning: Ny rubrik
    --- Total newbie ---
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Börja med 2 fiskar o låt dom starta bakteriekulturen ... måste finnas amonium för att bakterierna ska föröka sig. samt har du i massa bakterier utan näring så dör dom också

    Enklast är o börja med 1-2 fiskar o sen vänta några v o tillsätta fler efter tid.

    ett tomt akvarium bildas de inga bakterier i nästan
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Umbriel
      • December 2007
      • 62

      #3
      Ursprungligen postat av mayday
      Börja med 2 fiskar o låt dom starta bakteriekulturen ... måste finnas amonium för att bakterierna ska föröka sig. samt har du i massa bakterier utan näring så dör dom också

      Enklast är o börja med 1-2 fiskar o sen vänta några v o tillsätta fler efter tid.

      ett tomt akvarium bildas de inga bakterier i nästan
      tack för inlägget!
      är amonium något jag ska tillsätta? <edit: läste precis att det kommer från fiskarna själva - det visste jag inte innan men nu har jag iafl svaret =))>


      Jag undrar också om någon kan rekommendera en billig webshop för testkit o dyl. < Edit: Hittade själv =) Nån som kan rekommendera bra testkit? Behöver jag verkligen mäta kH och dH (vet inte riktigt vad det är ens) nitrit vet jag, behöver jag nitrat? något annat jag inte tänkt på? >

      edit: Lite nya frågor har tillkommit oxå! - Hur gör jag rent praktiskt när jag byter vatten? Jag har en ganska kort slang till nån slags ?hävert som jag läst man inte ska köra ner för djupt i gruset utan bara översta cm. Sen har jag en 10 L hink.

      Ska jag hälla i vattenberedare i vattnet i hinken och sen röra runt o sen i akvariet eller ska jag hälla vattenberedare i akvariet efter att jag bytt? Om jag har 42 L är det lagom att byta säg. 8 L / vecka? Vad jag förstått ska jag vänta 4 veckor innan jag börjar med detta - om jag inte får för höga värden av nitrit.


      /Umb
      Senast redigerad av Umbriel; 30 December 2007, 20:07.
      --- Total newbie ---

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Platy är en bra lite större fisk att sätta i senare

        Många brukar byta ca 30% per vecka (ca 12liter).

        Kokade stenar kan man bygga spännande landskap av.

        Kommentar

        • Umbriel
          • December 2007
          • 62

          #5
          _Lena_: Tack för inlägget! Går det bra att ha bara en eller två Platy? Ska ut o leta sten men vet bara inte var jag kan hitta i närheten, bor mitt i Lund.

          /Umb
          --- Total newbie ---

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Kul att du har hittat denna underbara hobby. Tyvär har du gjort ett misstag många gör när de ska börja och det är att skaffa ett litet akvarium. Det är mycket mer kännsligt med ett litet och kräver mer skötsel. Men, så länge du inte ger upp bara för att det går lite fel och sköter det bra så lär allt lösa sig

            Igentligen behöver du inte mäta kh eller gh för ett vanligt sällskapsakvarium. Vattnet där nere har om jag inte minns fel någorlunda kh, vilket gör att ph inte går bergodalbana på samma sätt det kan göra här. Men ph test brukar ändå vara bra att ha. Sen är det igentligen bara nitrit som behövs. Nitrat-test är mest användbart när du inte byter vatten med jämn intervall, utan byter efter nitratnivån.

            När du ska använda din hävert behöver du inte stoppa ner den i gruset mer än att den suger upp alla lösa partiklar och slamm, vilket brukar räcka med att ha den alldeles ovanför gruset.

            Eftersom du använder hink är det lika bra att hälla i vattenberedningsmedlet redan i hinken. Det vattenberedningsmedlet gör är att binda skadliga metalljoner. Vissa har även viss stressreducerande effekt, men detta gör mest nytta vid flytt m.m. Igentligen tror jag inte du behöver använda vattenberedningsmedel alls med det vattnet du har, men det skadar absolut inte och det går ändå inte åt så mycket till ett så litet kar

            Anledningen till att man inte ska byta vatten för mycket i början är att lite av nyttobakterierna ofta dör när man byter vatten. I ett inkört kar är det marginelt och påverkar inte direkt, men i ett nystartat gör detta att det tar längre tid om man byter vatten i onödan. Men som sagt, är det nitrit måste det bytas ändå och då är det bäst att göra små byten ofta än stora sällan. Kan mycket väl göra så små som 4l byten två gånger om dagen när nitriten kommer.

            När det gäller platy så tycker jag själv att karet är lite för litet, men det finns nog de som inte håller med :P Av egen erfarenhet fungerar det bäst om man har ganska många. Skulle jag rekomendera ett minimum skulle jag nog säga en hane och tre honor.
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • Umbriel
              • December 2007
              • 62

              #7
              Ursprungligen postat av Shagrat
              Kul att du har hittat denna underbara hobby. Tyvär har du gjort ett misstag många gör när de ska börja och det är att skaffa ett litet akvarium. Det är mycket mer kännsligt med ett litet och kräver mer skötsel. Men, så länge du inte ger upp bara för att det går lite fel och sköter det bra så lär allt lösa sig
              Det var ju inte direkt så att jag skaffade det, det snarare damp ner i mitt knä, blev tillfrågad om jag ville ha det gratis så jag tackade ja Om jag gillar hobbyn blir det större nån gång i framtiden =)

              Igentligen behöver du inte mäta kh eller gh för ett vanligt sällskapsakvarium. Vattnet där nere har om jag inte minns fel någorlunda kh, vilket gör att ph inte går bergodalbana på samma sätt det kan göra här. Men ph test brukar ändå vara bra att ha. Sen är det igentligen bara nitrit som behövs. Nitrat-test är mest användbart när du inte byter vatten med jämn intervall, utan byter efter nitratnivån.

              När du ska använda din hävert behöver du inte stoppa ner den i gruset mer än att den suger upp alla lösa partiklar och slamm, vilket brukar räcka med att ha den alldeles ovanför gruset.

              Eftersom du använder hink är det lika bra att hälla i vattenberedningsmedlet redan i hinken. Det vattenberedningsmedlet gör är att binda skadliga metalljoner. Vissa har även viss stressreducerande effekt, men detta gör mest nytta vid flytt m.m. Igentligen tror jag inte du behöver använda vattenberedningsmedel alls med det vattnet du har, men det skadar absolut inte och det går ändå inte åt så mycket till ett så litet kar

              Anledningen till att man inte ska byta vatten för mycket i början är att lite av nyttobakterierna ofta dör när man byter vatten. I ett inkört kar är det marginelt och påverkar inte direkt, men i ett nystartat gör detta att det tar längre tid om man byter vatten i onödan. Men som sagt, är det nitrit måste det bytas ändå och då är det bäst att göra små byten ofta än stora sällan. Kan mycket väl göra så små som 4l byten två gånger om dagen när nitriten kommer.
              Toppen med information! Tack så mycket!

              När det gäller platy så tycker jag själv att karet är lite för litet, men det finns nog de som inte håller med :P Av egen erfarenhet fungerar det bäst om man har ganska många. Skulle jag rekomendera ett minimum skulle jag nog säga en hane och tre honor.

              Ah då kanske det inte är så bra? Har du några andra fiskar att rekommendera? Jag tror inte jag kan ha fler än 8 fiskar om man räknar 1L - 1cm-fisk - som jag läste i en guide här på forumet. Fast när jag surfat runt på folks akvarier så verkar det vara många som inte följer den regeln...

              /Umb
              --- Total newbie ---

              Kommentar

              • Shagrat
                • September 2004
                • 335

                #8
                Endlers guppy är en trevlig fisk som inte kräver så stort kar, men även med den så brukar det fungera bäst med några stycket. Visst fungerar det med ett par eller så, men risken är att honan blir ihjälstressad av hanen. Har själv inte så stor erfarenhet av just endlers så jag vet inte om de är lugnare än andra ungfödare. Det med 1cm fisk per liter får man ta med en nypa salt. Visst kan man ha så mycket eller tom. mer när det gäller vissa arter, men då gäller det att ha ett stort biologiskt filter som klarar av det. Nackdelen med små kar är bland annat att filltren är väldigt små och saknar nästan helt biologisk filtrering. Så jag skulle rekomendera att vara ganska försiktig med att stoppa i för mycket.
                Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                Min zoon

                Kommentar

                • Umbriel
                  • December 2007
                  • 62

                  #9
                  Aha så jag ska alltså ha _färre_ än 8 fiskar... Det är ju knepigt att ha olika sorters då eftersom alla trivs i grupper så som jag har förstått det hela.
                  Jag får se hur det blir =)

                  /Umb
                  --- Total newbie ---

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Sebrafisken är en otroligt snabb och duktig simmare som gillar att sträcka ut och jag hade ett tag ett litet stimm i ett 54 liters men flyttade dem ganska snart då jag såg att de inte trivdes på den lilla ytan! passar bättre med fisk som ínte simmar så långa sträckor i stöten som te.x neontetra!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Umbriel
                      • December 2007
                      • 62

                      #11
                      Vad jag har förstått så är neontetra lite känsligare fisk. De fiskar jag läst om som passar mig som nybörjare är i så fall sorgmanteltetran kanske, fast jag vet inget om hur den simmar.

                      Dom som jag fick akvariet av hade sebrafiskar, guldfiskar och en groda i det vad jag vet.

                      Jag väljer nog en annan fisk men frågan är vilken?

                      /Umb
                      --- Total newbie ---

                      Kommentar

                      • Verbal-slaughter
                        • June 2007
                        • 272

                        #12
                        Ang 1/L per 1cm fisk, man ska följa den regeln så gått det går, gör man inte det så går det nog illa eftersom har man för mycket fisk så kommer det bli massa skit i karet och man måste byta vatten oftare, nitrit spikar osv.. Men sen är det lite jobbigt att ha ett kar med 3 guppi i när man ser att det är för tomt... zebrafiskar kan du nog ha i 8-10 st tillsammans SÅ SMÅNINGOM men börja med 2-3 fiskar som dom sagt i tråden... tillsammans med en mal som inte blir stor... Och lyssna inte på vad dom säger i affären, d flesta vill ba ha pengar dom sa till mig att man kunde ha 30 guppy i ett 36 liters kar... aa visst kan man det, min lillasyster får plats där med men inte fan ska jag lägga i henne
                        Senast redigerad av Verbal-slaughter; 31 December 2007, 00:45.

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Ursprungligen postat av Umbriel
                          _Lena_: Tack för inlägget! Går det bra att ha bara en eller två Platy? Ska ut o leta sten men vet bara inte var jag kan hitta i närheten, bor mitt i Lund.

                          /Umb

                          Det finns nästan inga fiskar som vill vara ensamma. 1hane + 2 honor borde funak utmärkt i ditt kar tillsammans med ett stil sebrafiskar. När karet väl är inkört altså.

                          Kommentar

                          • Umbriel
                            • December 2007
                            • 62

                            #14
                            Men nu pratar ni om sebrafiskar igen åheim sa att dom ville ha längre akvarium dvs mer plats att simma på. Håller ni inte med? Jag blir osäker... Funderar på endlers guppy istället eller kopparbarb. Vad gäller LITEN mal? Vilken är det jag ska välja då? har läst lite om Pitbull-pleco. Är det något för mig? Annars tänkte jag mig dvärgotocinclus eller liknande (randig otocinclus).

                            /Umbis
                            --- Total newbie ---

                            Kommentar

                            • _Lena_
                              • June 2006
                              • 1273

                              #15
                              Ursprungligen postat av Umbriel
                              Men nu pratar ni om sebrafiskar igen åheim sa att dom ville ha längre akvarium dvs mer plats att simma på. Håller ni inte med? Jag blir osäker... Funderar på endlers guppy istället eller kopparbarb. Vad gäller LITEN mal? Vilken är det jag ska välja då? har läst lite om Pitbull-pleco. Är det något för mig? Annars tänkte jag mig dvärgotocinclus eller liknande (randig otocinclus).

                              /Umbis
                              Jag läste visst lite snabbt

                              Jag tycker iaf ett gäng småfisk och några lite större skulle vara snyggt. Platys äter dessutom yngel så det blir ingen yngelinvasion

                              Jag skulle rekomendera äpplesnäckor och räkor istället för mal som algätare för malar blir ofta stora eller är känsliga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...