Nybörjare med frågor ang. gömställen och bakterier.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    #16
    Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
    Ang 1/L per 1cm fisk, man ska följa den regeln så gått det går, gör man inte det så går det nog illa eftersom har man för mycket fisk så kommer det bli massa skit i karet och man måste byta vatten oftare, nitrit spikar osv.. Men sen är det lite jobbigt att ha ett kar med 3 guppi i när man ser att det är för tomt... zebrafiskar kan du nog ha i 8-10 st tillsammans SÅ SMÅNINGOM....
    Jag har bara 42 L vilket blir 7 sebrafiskar om jag nu inte vill ha nåt annat än just sebrafiskar... jag vill gärna ha åtminstonde 2 helst flera olika sorters fisk.
    Men det blir ju svårt när de flesta blir kring 5-6 cm.

    /Umbis
    --- Total newbie ---

    Kommentar

    • Umbriel
      • December 2007
      • 62

      #17
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Jag skulle rekomendera äpplesnäckor och räkor istället för mal som algätare för malar blir ofta stora eller är känsliga.
      Va roligt! Är det några speciella som rekommenderas? Måste jag mäta kH först då jag läst att äppelsnäckor vill ha minst 7. (vet inte om det stämmer)

      Tack för svaren =) Det känns bra att ha ett forum för att bolla idéer med mer erfarna =)
      --- Total newbie ---

      Kommentar

      • Lilibet
        • June 2007
        • 346

        #18
        Det finns en del trevliga småfiskar, som inte blir mer än 3 cm. Du kan t.ex. titta på dvärgkardinal och smycketetra. Finns säkert fler som jag inte känner till. Om du söker på fiskarter mellan 0-5 cm här på Zoopet, borde du hitta fler.


        Ursprungligen postat av Umbriel
        Jag har bara 42 L vilket blir 7 sebrafiskar om jag nu inte vill ha nåt annat än just sebrafiskar... jag vill gärna ha åtminstonde 2 helst flera olika sorters fisk.
        Men det blir ju svårt när de flesta blir kring 5-6 cm.

        /Umbis
        Den som har flest saker när han dör vinner!

        Kommentar

        • Umbriel
          • December 2007
          • 62

          #19
          Lilibet: tack det var bra tips =) Jag hittade ingen under 4 cm dock eftersom jag vill ha lättskötta fiskar till en början, känner mig väldigt osäker och har litet akvarium så jag vill vänta o se hur det går först... Funderar på rosentetror. Då kan jag ha hela .. 10-11 fiskar =) kanske har ett stim på 7 sådana och 2-3 små otocinclus eller annan form av algätare. Är inte så sugen på räkor eftersom dom var svåra att ta hand om och vet inte om jag kan ha äppelsnäckor. Ska man räkna in sådana i cm/l-regeln?

          /Umbis
          --- Total newbie ---

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #20
            En äppelsnäcka kan du säkert ha, har själv 2 till ett 63L å de mår då bra. Annars finns ju posthornssnäckor, förökar sig inte kaotiskt å blir inte lika stora.

            Vill du ha lätta fiskar så kanske en kampfisk, ett stim neontetror på runt 5 (Fler än 3 är stim enligt definition). Sorgmantalar avråder jag från, de blir ganska stora med tiden och ser dessutom trista ut som gamla.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • Umbriel
              • December 2007
              • 62

              #21
              Ursprungligen postat av Metalmaid
              En äppelsnäcka kan du säkert ha, har själv 2 till ett 63L å de mår då bra. Annars finns ju posthornssnäckor, förökar sig inte kaotiskt å blir inte lika stora.

              Vill du ha lätta fiskar så kanske en kampfisk, ett stim neontetror på runt 5 (Fler än 3 är stim enligt definition). Sorgmantalar avråder jag från, de blir ganska stora med tiden och ser dessutom trista ut som gamla.


              Toppen med information! Tack så mycket! Kampfisk verkar rolig, men den har svårighetsgrad 3. Funkar den med alla fredliga fiskar? (är det siamesisk du menar?)

              Du vet inte om det stämmer att äppelsnäckor måste ha kh 7 eller mer? (jag har inte mätt på mitt vatten än, har inga tester)

              /Umb
              --- Total newbie ---

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #22
                Ursprungligen postat av Umbriel
                Toppen med information! Tack så mycket! Kampfisk verkar rolig, men den har svårighetsgrad 3. Funkar den med alla fredliga fiskar? (är det siamesisk du menar?)

                Du vet inte om det stämmer att äppelsnäckor måste ha kh 7 eller mer? (jag har inte mätt på mitt vatten än, har inga tester)

                /Umb
                Själv tar jag aldrig tester, men jag har mjukt vatten som inte ska funka till varken snäckor eller räkor. Har ändå 3 former av posthorn, 2 former av äpplen och malaysiska sandsnäckor. Möjligen att de eroderar snabbare hos mig, kan märka skillnad i skalet efter ett halvår ungefär. Ligger på 3,7 kH enligt vattenverket...inte optimalt hos mig mao, men har du högre så borde det funka ännu bättre.

                Jo, kampar funkar med andra fredliga fiskar. Min erfarenhet är dock att de andra inte bör ha stora fenor, käkat upp stjärten på en av mina guppies som exempel.
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • Umbriel
                  • December 2007
                  • 62

                  #23
                  Cycklande (stv?)

                  Jag har tråkigt eftersom det är stängt i alla affärer så länge så jag har inte kunnat handla saker till mitt nystartade akvarium. Så jag läste
                  http://www.algone.com/fishless_cycling.php <-- här att jag kan slänga i lite fiskmat. Har en rot från akvariets tidigare ägare som jag la i från början den borde ju ha lite bakterier på sig, så jag la i pyttelite fiskmat. Ska köpa testkit så fort jag kan (onsdag) och se hur det fungerar.

                  Filtret har fått en rostig färg på ena hörnet - vad kan detta vara? Om det är farligt märker jag väl när jag köpt dropptester =)

                  /Umbis
                  --- Total newbie ---

                  Kommentar

                  • Umbriel
                    • December 2007
                    • 62

                    #24
                    Här är lite bilder jag tog nyss.

                    Jag vet inte exakt hur jag ska göra för att lägga in dom snyggt - det stod inte under FAQ vad jag kunde se

                    På sista bilden ser man det järnfärgade som sitter på och i filtret.

                    Ska som sagt tillsätta lite växter och har skaffat små lerkrukor jag har i blöt just nu, ska bygga lite gömställen med dom.

                    Beroende på vilken fisk jag skaffar kanske jag skaffar några flytande växter också. Det står att viss fisk trivs med det.

                    Jag var ute o letade sten men det gick inte så bra, dels var det för mörkt och dels bor jag mitt i stada...





                    Grästuvan till vänster vet jag inte vad det är alls, någon som vet? Svår att ta hand om?



                    jag vill gärna lära mig lägga in bilderna här i miniatyr fast ändå så man kan klicka på dom vidare... hrm?

                    /umbis
                    Senast redigerad av Umbriel; 31 December 2007, 20:02.
                    --- Total newbie ---

                    Kommentar

                    • Shagrat
                      • September 2004
                      • 335

                      #25
                      Ser inte riktigt vad det kan vara för "gräsväxt". Känner viss misstanke om att den kanske kan vara någon sumpväxt, men det är inte alls säkert. Funderade lite på om det kunde vara en Echinodorus tenellus eller någon form av sagittaria. Oavsett, så plantera isär plantorna om det går. Står de tätt ihop så växer de inte alls till sig lika bra.
                      Skulle vilja föreslå att du skaffar någon typ av snabbväxande och inte allt för ljuskrävande växt. Som tex Hygrophila polysperma. Har man mycket fisk är det bra att ha mycket växter för de hjälper till att ta hand om avföringen från fiskarna. Dessutom är det ju snyggt med mycket växter
                      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Shagrat
                        • September 2004
                        • 335

                        #26
                        Kom på att du funderade på otocinclus. Visst kräver de inte så stora kar kanske, men de kraver en hel del alger. Tre stycken skulle inte få nog mat, förmodligen inte en heller, så skaffar du några så får du se till att stödmata dem mer eller mindre dagligen. De är inte direkt kännsliga när det gäller vattnet, men jag har märkt att de lätt svälter. En otocinclus mår bra när den har en stor tjock mage :P
                        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Umbriel
                          • December 2007
                          • 62

                          #27
                          Shagrat: Tack! Ska köpa mer växter definitivt! Jag är fortfarande sugen på otocinclus så jag ska tänka på att mata dem ifall det blir såna till slut =)

                          Har varit ute o samlat på mig lite sten som jag lagt i blöt, sen ska jag koka den. Tanken är att jag ska bygga nåt litet med den. Har också ett par lerkrukor men det räcker nog med en.

                          /Umbumb

                          Edit: Ingen som kan hjälpa mig med de frågor jag inte fått svar på än?
                          Senast redigerad av Umbriel; 01 January 2008, 18:01.
                          --- Total newbie ---

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #28
                            Hej, grästuvan säljs av många affärer som "ciklidgräs", men det är en växt som egentligen är en sumpväxt och inte är lämplig för akvarium - den kommer att ruttna och dö efter 1-3 månader tyvärr. Har du tagit ut alla växter ur de krukor de kommer i, och tagit ut allt "ludd" från krukan? Alla vet inte att man ska det nämligen, så jag ville påminna. Man kan även klippa av rötterna någon centimeter, så sporrar man dem att utvecklas på nytt i den nya sanden de kommer till. Det är också jätteviktigt att skölja av växterna noggrant för de odlas ovanför ytan med besprutningsmedel och liknande.

                            Min första reaktion på akvariet är MERA VÄXTER, men du skrev ju att du ska köpa fler. Jag tycker det kan vara finare att göra ett litet "buskage" med växter än att sprida ut dem en och en, det kan se lite konstigt ut. Och så tycker jag att en bakgrund behövs, fiskarna blir lugnare om en sida av akvariet är täckt.

                            Det bruna verkar ju vara inuti pumpen, det är ju vanligt smuts som ska finnas i pumpar Om det är utanpå så är det nog alger, och inget farligt. Den "gegga" som bildas i filtret är ju väldigt viktig. Där sitter de flesta nyttobakterier som hjälper till att bryta ner ammonium och nitrit. Du behöver endast göra rent filtret när vattenflödet från pumpen har minskat i styrka, och då kan man skölja av filtret i lite halvljummet vatten (ej för varmt för då dör bakterierna). Man kan krama ur den värsta smutsen och sen snabbt sätta tillbaka filtret. Det ska aldrig vara kliniskt rent - lite gegga kan få vara kvar Jag tror inte du kommer behöva göra rent filtret alls de första 3 månaderna.

                            Nu minns jag inte vilka fler frågor du hade - men jag tycker du verkar vara på god väg med akvariet. Om du bara köper 2 fiskar sen när du köper fiskar så kommer allt gå bra, så kan du fylla på med fler senare.

                            Enligt mig är neontetror inte känsliga fiskar, men det gäller att köpa fiskar som inte har skador eller ser konstiga ut, för de är ofta i jättestora stim i väldigt små akvarier i affären. Annars skulle jag ha satsat på rosentetra, de är fina
                            Senast redigerad av toccata; 02 January 2008, 10:53.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Umbriel
                              • December 2007
                              • 62

                              #29
                              toccata: Tack för inlägget! Synd om grästuvan jag ska ta tillbaka den till affären om den dör och be att få en annan - det är ju inte snällt av dom att sälja växter under falska premisser.

                              Jag har tagit bort krukan och luddet - men inte sköljt av dom. Hur kan jag lösa det nu? Vattenbyte? Har ju inte köpt några fiskar än. Ska iväg idag och köpa lite mer växter och test-kit. Ska hitta en bakgrund också.

                              Ska försöka med "fishless cykling" då jag läst att det är skonsammare mot fiskarna och snabbare och att fler borde använda sig av den metoden.

                              Tack för all information! Jag uppdaterar efter jag varit o handlat =)

                              /Umb
                              --- Total newbie ---

                              Kommentar

                              • Umbriel
                                • December 2007
                                • 62

                                #30
                                Nu har jag varit o köpt tester. Blev ett kit för det var billigast. pH ligger på 7.7. Nitrit 0.3. Ammoniak/ammonium 0. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men men.
                                Hällde i bakteriekultur också för att vara på den säkra sidan.
                                Satte en någorlunda oK bakgrund (fanns tyvärr inte så mycket att välja på :/) Det var svårt att få ut luftbubblorna men ganska snyggt. Satte fast med matolja då jag läst det här på forumet.

                                Jag satte en snabbväxande fluffig Cabomba i ett stort knippe bakom roten och en javaormbunke mellan grästuvan och den andra till höger.

                                Matade bakteriekulturen med lite fiskmat som jag läst om att man kan göra.

                                Var lite sugen på små kräftor i affären men dom var ganska dyra (75,- /st) vågar man? Är dom svåra att få att överleva?

                                Har bestämt mig för ett stim rosentetror. Dom var billigast om man köpte 10 st men jag satsar på 7 så att jag kan ha lite annan fisk/kräftor också.

                                Vågar inte ge mig på äppelsnäckor för jag tyckte det lät dumt att dom "mjuknar" av för mjukt vatten.

                                /Umbis
                                --- Total newbie ---

                                Kommentar

                                Arbetssätt...