Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jens A.
    svarade
    Ursprungligen postat av toccata
    Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!"

    Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.
    Hehe, gillar det ordet, ja.

    Ett annat är den mycket vetenskapliga termen "skrufs"
    Senast redigerad av Jens A.; 17 December 2007, 14:46.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!"

    Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.

    Lämna en kommentar:


  • matlo
    svarade
    måste säga att det var mycket bra skrivet och faktan var prima!
    10/10 detta kan säkert hjälpa jätte många som precis kommit in i akvarie världen! kanske till och med dom som är veteraner ;P

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Ursprungligen postat av my1
    Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?
    Allra bäst, tycker jag, är att använda filtergojs från ett akvarium som redan är igång. Krama bara ur det gamla filtret rätt ner i det nya, plus i vattnet. Det blir lite gojsigt ett tag, men det försvinner rätt snabbt. Det är en turbostart för nya akvarier, och kostar dessutom ingenting.

    Annars fungerar Nitrivec eller Tetra Baktozym ganska bra också, om man inte har tillgång till gammalt gojs.

    Lämna en kommentar:


  • my1
    svarade
    Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?

    Lämna en kommentar:


  • Stew
    svarade
    Riktigt bra nybörjarguide! Hejja hejja! Synd att sticky-funktionaliteten inte är igång på forumet.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Puff igen.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Puff.

    Lämna en kommentar:


  • Stoffe.B
    svarade
    Jättebra Guide!! Hjäplte faktist mig igenom vissa beslut.

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Skopa in dom. Lägg först påsen oöppnad i karet (för temperaturskillnadens skull, så det blir samma temp). Ta lite av akvarievattnet ner i påsen och vänta ett tag. Ta sedan lite mer vatten ner i påsen och vänta ytterligare. Sen en gång till. Efter det kan du hiva i fiskarna.

    Det står står på de flesta fiskpåsarna hur du ska göra.

    Lämna en kommentar:


  • Elin.G
    svarade
    Hur ska man göra när man lägger i fiskarna? När jag hade akvarium när jag var liten lade jag i fiskpåsen i akvariet och lät den ligga där en timma, sen öppnade jag och släppte ut fiskarna. Detta funkade bra de åren jag hade akvarium. Ska köpa fiskar till mitt nya akvarium imorrn. Kan jag göra på samma sätt?

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    jag lyfter upp denna igen för nu börjar det komma många frågor som hade kunnat undvikas med denna guide.

    Lämna en kommentar:


  • The_fish
    svarade
    Ursprungligen postat av Anna_mvb
    Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

    Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

    Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

    Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

    Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.
    Håller med.

    Lämna en kommentar:


  • The_fish
    svarade
    Wooo tack för en super bra tråd! Hjälpte verkligen!

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    högre!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...