Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • kajmental
    svarade
    Bra guide, förtjänar att ligga lite högre upp...*bump*

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Puff.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    guppy girl: ta kallt vatten från kranen, men låt det stå i hinkar i en dag, så blir det rumsvarmt (cirka 23-25 grader)

    Knaperstekt: Jo, det funkar utmärkt att hälla i kallt vatten vid vattenbyte. Men för att inte chocka fiskarna för mycket är det bättre att låta det stå och bli rumsvarmt som sagt.

    Man KAN också låta vattnet tempereras redan i kranen, många på zoopet gör det och fiskarna mår inte dåligt... MEN då rekommenderas att man kollar upp vilket kranvatten man har och om det funkar att göra så.

    Om det är gamla ledningar, brunnsvatten, eller några problem med vattenkvaliteten i kommunen så är det bättre att ta iskallt vatten för då kommer det inte lika mycket koppar med vattnet.

    Det finns tror jag även andra ämnen som kan vara skadliga för fiskarna som endast kommer i varmvattnet.... Det finns ju skäl till varför vi människor inte ska dricka varmt vatten från kranen! Jag vågar inte riskera något för jag har haft problem med vatten tidigare, så jag tar kallt vatten och låter det stå och bli rumsvarmt.

    Lämna en kommentar:


  • knaperstekt
    svarade
    Fyll inte på med iskallt, det kan ju inte vara bra för växterna. Ta lite kallare än ljummet, kanske.

    Vid vattenbyten häller man ju inte i kallt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Guppy Girl
    svarade
    Växter/kallt vatten?

    Har nyss köpt ett akvarium som förhoppningsvis ska startas upp i helgen. Har dock en fundering. Här skrivs det att man ska börja fylla på med kallt vatten för att det är mindre bakterier i det.
    I akvariebutiken rekommenderade man att vattnet ska vara runt 25 grader för att växterna inte ska få frysskador.

    Vad säger ni som kan?

    Lämna en kommentar:


  • penny_lane
    svarade
    Upp upp ;-)

    //Jenny

    Lämna en kommentar:


  • Plarsen
    svarade
    Tack för en super tråd! Den här kommer vara till stor hjälp för mig inom kort TACKTACK!
    / Erica

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Och upp igen!

    Lämna en kommentar:


  • kajmental
    svarade
    ^^upp

    Lämna en kommentar:


  • Valefor
    svarade
    Tackar och bugar för denna tråden jag fick en hel del svar på mina frågor. jag har precis köpt ett 800 liters akvarium och sitter o funderar på vad i hela friden jag har gett mig in på *LOL*
    ..nåväl detta verkar onekligen vara en bra sajt (har suttit o läst överallt i ett par timmar) så det ska nog gå vägen iaf

    Lämna en kommentar:


  • Anna_mvb
    svarade
    Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

    Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

    Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

    Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

    Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Kul att min post var till hjälp Ännu roligare att det var någon från Latorp som hittat den, vi är ju nästan grannar

    Lämna en kommentar:


  • AllaFiskar
    svarade
    Suveränt. Jag har precis börjat med akvarier igen efter ett uppehåll på ca 25 år (på den tiden min pappa i realiteten skötte om det) och slapp nu starta en tråd tack vare din guide.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Håller med om att doppvärmare inte är nödvändigt för alla akvarier. Jag har ingen i mitt 110-liters, temperaturen ligger på 24,5 grader.

    Lyfter tråden igen!
    Senast redigerad av toccata; 16 September 2007, 20:31.

    Lämna en kommentar:


  • iRiC
    svarade
    Jättebra guide! Jag skulle dock vilja tillägga lite saker:

    1. Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera att du har försäkring för vattenskador. Det kallas ibland för drulle försäkring, och ersätter vattenskador. Dock ersätts ej fiskarna. Försäkringen kostar ca 200 kr/år (vilket kan vara snabbt igen-sparat).

    2. Doppvärmare är inte alltid nödvändigt i mindre akvarier som kan klara sig med endast lampa som uppvärmning. Hör med din akvariebutik, eller köp bara en termometer under de första dagarna och kontrollera temperaturen, så kanske du kan spara några hundringar.

    3. Ett bra tips som underlag direkt under akvariet, och innan underlaget, är en mjuk platt och ca 5-10 mm tjock "platta", själv har jag alltid använt rör-isolering. Dels stannar ev vatten som plaskar över kanten där och torkar (= inga fula vattenskador i bord/golv) och dels så minskar risken att karet spricker pga sättningar osv.

    Sen kan man ju nämna att firrarna ska ligga i påsen i akvariet nån timme innan man släpper i dem, så de vänjer sig vid den nya temperaturen. ^^,

    Annars kanon! ^^,

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...