Nybörjare (jag vet nada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #61
    Hej Overksam!
    Kul historia det här! Det gläder mig att du läser på som bara den, men du bör nog inte bara hålla dig till zoopet (även om det finns många kunniga här) utan också låna akvarieböcker på biblioteket. I ett forum som är öppet för alla är det oundvikligt att svaren blir av varierande kvalitet, men en bok är i regel skriven av en som kan sin sak. Däremot kan du säkert lita på zoopets fiskarkiv, växtarkiv o s v, men det är alltid bra att inhämta sin kunskap från olika håll.

    Det allra bästa och roligaste sättet är enligt min mening att vara med i en akvarieförening och prata med erfarna akvarister på mötena. Alla där har ju varit nybörjare och kan säkert berätta om hur de lärde sig genom att göra tabbar i början.

    Sämst är det att ha zoohandlaren som enda inkomstkälla. Ofta hör man historier om påfallande okunniga zoohandlare (även om det säkert är extremfallen dessa handlar om) och är man inte påläst själv kan de t ex lätt sälja onödiga tillbehör för dyra pengar eftersom de får köparen att tro att de är nödvändiga. Visst är det bra att förebygga problem, men en del behöver man inte lösa förrän de väl är där. T ex inga algätare förrän man börjar få mycket alger (om man inte är speciellt intresserad av dessa fiskar) och inget medel mot vita prick om man inte har fått in denna sjukdom.

    Ditt akvarium tycker jag ser alldeles utmärkt ut! Jag vet inte vad pumpen heter, men den är säkert också bra. Möjligen kan du ha lite mer växter i akvariet, gärna snabbväxande arter som t ex flytormbunkar (Ceratopteris) som växer lika bra planterade i botten som flytande på ytan. Om växterna får övertaget över algerna från början blir det lättare balans och du får knappast några algproblem senare heller. Många nybörjare köper för lite växter och för mycket fiskar i början, samt matar fiskarna för mycket. Då blir det lätt en algsoppa av det hela, som är svår att få ordning på. Men du har ju inte precis för mycket fiskar, så det blir säkert väldigt bra tror jag. Lycka till med Pudde och hans kompisar!

    Olle

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #62
      Ursprungligen postat av overksam
      Nån som klarar av att luska fram vad det är?

      http://files.upl.silentwhisper.net/u...filter-wvi.jpg
      har en liknande filter 2008 tror ja de kallas men såg ut som din va längre.
      ska kolla på mitt när jag käkat färdigt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #63
        Ursprungligen postat av overksam
        Nån som klarar av att luska fram vad det är?

        http://files.upl.silentwhisper.net/u...filter-wvi.jpg
        Har ett sånt (tror jag iaf, lite svårt att bedöma storleken) och det heter 2010. 2008 är nog en lite mindre modell.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #64
          mycket lik


          notera att dom inte längre märs eheim utan vitatech och denna kallas vitatech 500.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • overksam
            • December 2005
            • 44

            #65
            Tack för hjälpen med filtret

            Nu har Pudde koppats - samt förflyttats till akvariumet. Var beredd på stress / att han skulle gömma sig - men han verkar mera intresserad av allt vatten han kan simma runt i nu. Han har dessutom inset att akvariumet är djupt så det ser lite roligt ut när han simmar ned och åker i botten. Han har ju inte gjort sånt förut

            Nya bilder finns nu på:

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #66
              tror han är lite chockad blir ju rätt stor omställning att helt plötsligt ha 33x mer vatten att simma runt i.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #67
                Så söt han är! Han har gett glädjeruset ett ansikte...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #68
                  Vilken stilig firre, hur gammal och hur stor är han? Blir riktigt sugen på en sån.
                  Tycker du borde ta bort o:et i ditt namn, så flitig som du är!

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • overksam
                    • December 2005
                    • 44

                    #69
                    svea: hehe. var hur svårt som helst att ta kort på honom. dels är kameran kass, och samtidigt så hade han turbo fart för att titta på alla nya saker samtidigt. nu efter nån timme så börjar man se att han verkar gilla utblåset av filtret.

                    hur gammal han var i affären vet jag inte, men vi har haft honom kanske i 4 månader. Storleken är nog missanvisande med tanke på att fram tills idag har han varit i en skål (har hört att guldfiskar osv växer enligt deras miljö), men säg kanske 6-8cm lång? (kass på ögonmått)

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #70
                      (o)verksam:
                      din tomte i karet. Har du kollat så att färgen inte avger mindre bra prylar i vattnet?
                      Sitter färgen kvar i vatten?
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #71
                        Hej overksam!

                        Jag har läst genom hela denna tråd och blev glad över att ni bryr er om Pudde och vill att han (hon?) ska få det bra! Tycker du har fått många goda råd. Och tycker även ni gör rätt i att vänta ett tag innan ni introducerar nya fiskar. Då hinner bakteriefloran etablera sig ordentligt.

                        Tänk på att det är huvudsakligen i filtret som nyttobakterierna finns. Därför ska man inte rengöra filtret förän genomströmningen börjar avta. Och då gär man det bäst genom att krama skiten ur filtermaterialet i en hink med *akvarievatten* (alternativt under kranen i ungefär samma temperatur som akvarievattnet) så man inte tar död på bakterierna. De är ju fiskarnas och akvaristernas "bästa vänner".

                        Jag tycker, precis som Kramfors, inte att man ska blanda guldfiskar och andra arter. Guldfiskar vill gärna ha det lite svalare (rumstemperatur går fint) än de flesta andra, samt smutsar ner en del. Nu har jag även hört att slöjstjärtar klarar något högre temperaturer än den ursprungliga arten, men jag tror ändå att det bästa och snyggaste hade varit om ni skaffar ett par guldfiskkompisar åt Putte. Små stimfiskar bör man ha minst 10 av (10 går bra), men risken är ju stor att de skulle bli uppätna.

                        Jag ser att du redan har javaormbunke i akvariet. Bra växtval, med tanke på att den får vara ifred, plus att den brukar vara lättskött.

                        Lycka till med Putte!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • overksam
                          • December 2005
                          • 44

                          #72
                          qenzo: japp. den var med i skålen också, och pudde har inte ens varit i närheten av den. den är egentligen nånslags leksak, och är gjort av plast typ.

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #73
                            Ursprungligen postat av overksam
                            qenzo: japp. den var med i skålen också, och pudde har inte ens varit i närheten av den. den är egentligen nånslags leksak, och är gjort av plast typ.
                            Ahh okej bara checkar läget så du inte får nån tragisk död på lillen (dvs Pudde):o
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • anna7607
                              • November 2005
                              • 1440

                              #74
                              Gud va kul, nu kan han köra rally i karet =). Pudde har kanske tröttnat på sin tomte och vill ha en ny leksak . Jag har massor med olika växter och dom har fått vara ifred =)
                              lev livet medans de är värt att levas

                              Kommentar

                              • overksam
                                • December 2005
                                • 44

                                #75
                                Pudde får nöjja sig med läget som det är nu. (vem hade egentligen klagat över 100 liter för sig själv) eftersom jag vill ha en stabil bakteriekultur innan nått annat händer. Vet iofs inte hur mycket en ny växt påverkar, men nya fiskar kommer först i mitten/slutet på januari ungefär. Tills dess borde pudde ha blivit kung över karet.

                                Pudde verkar för övrigt hur lycklig som helst. För första gången har vi sett han leka(!) genom att simma framför filtert; för att sen simma rakt uppåt mot utblåset och sen bli iväg sköljd av strömmande vattnet. Trodde först att det var för han inte insåg vad det var; men nu gör han det hela tiden. När han blir trött drar han bort till andra sidan där det är lä och tar det lungt ett tag.. Sen bär det iväg till pumpen igen för lite surfning

                                Kommentar

                                Arbetssätt...