Nybörjare (jag vet nada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • overksam
    • December 2005
    • 44

    #46
    Aha. på så sätt kan man höja tempraturen för att på så sätt kunna ta in andra fiskar

    Nu är man hemma från Nationella provet i Engelska B. suck. och ett antal timmar tills flickvännen kommer hem så man kan börja med Puddes flytt. Tänkte mig försöka mig att leta lite efter en fisk till mig själv. Flickvännen sade igår att hon vill ha en svart+vit slöjstärt till i denna tank; så det verkar som jag får bara en till fisk. 3st(fliclvännens)+1st(min)fisk + ett stim på 10st mindre fiskar (Neontetra eller kardinal är idéen. akvariumet är bara 100liter typ.) .. Duger det med 10st såna, eller ska man ha fler/mindre?

    Vad finns det för lite större fisk som hade passat mig, samt resten av akvariumet? .. Jag letar efter nån fisk man kan önska sig till födelsdags-present (10cm+ / över 200kr) typ.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #47
      räkna med att småfiskarna kan sluta som dyr fiskmat.

      sen ställer även mer fiskar större krav på vattenreningen.
      låt även akvariet gå helst 1 månad med pudde innan ni börjar slänga i mer fisk så bakteriefloran har tid att växa.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • overksam
        • December 2005
        • 44

        #48
        Ohyes. fyller ju år 25 januari, så då är det bra med tid att sitta och gå igenom den dära "Sök: Fisk" här på zoopet.com. Risken jag misstänkte med tetrorna att det finns risk att dom äts upp. Vill ju inte att Pudde ska bli kanibal

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #49
          10 st låter bra, tycker jag iaf =), som sagt kan dom ju bli mat om du har otur, jag har mycke växter och lite flyt så jag har klarat dom flesta, några har nog blitt en måltid men nu har dom vuxit på sig bra. Om du söker bland artbeskrivingarna så kan du ta fiskar som passar till 100l genom att välja akvariestorlek får du fram dom som passar, tänk på att de inte får vara några fenbitare =). Men det va ett tag tills du fyllde om jag minns rätt, vänta några veckor med att stoppa i flera firrar som raven sa. Ska bli spännande med Puddes reaktion när han får flytta in =), glöm inte bilder =)
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • overksam
            • December 2005
            • 44

            #50
            Mjo. det blir att det lungt. Pudde är ju kungen i akvariumet. Resten är bara för att han ska ha lekkamrater (och inte måltider).

            Bilder kommer självklart. I alla fall för att kunna antigen visa hur man ska koppa rätt - eller koppa fel beroende på utslaget . Kanske hjälper nån annan nybörjare som ska koppa för förata gången som bara hör ordet och tänker "Ska ålen ner i en kaffekopp?!?!"

            .. och påtal om kaffe så ska man nog koka lite till sig själv nån som är msn-galning kan även lägga till "mw@gfx.se" på msn så slipper man kanske ta ALLT här på forumet

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #51
              Ursprungligen postat av overksam
              Pudde är ju kungen i akvariumet.
              En liten undran hur har The King fått sitt inte fullt så kungliga namn?

              Pudde I, The King
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #52
                Vi har lite skrivit på vår sida om Slöjstjärt http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
                Fodret är viktigt för fisken det bästa är att ge den ett Guldfisk eller Koifoder som innehåller mer "grönt".
                Jag tycker inte att man ska blanda Slöjstjärt med andra fiskar.
                Här kan du läsa om sjukdomar http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
                Lycka till.

                Du måste ha rätt växter då de äter växter.
                Några växter som de kan lämna i fred är
                Ceratipteris cornuta- Vanlig vattenormbunke (Flytväxt)
                Hygrophilia polysperma ,flera varianter
                Echinoduras bleheri -Paniculatus svärdsplanta
                Vesicularia dubyana -Javamossa
                Microsorum pteropus -Javaormbunke
                Echinoduras tenellus - Dvärgsvärdsplanta
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • overksam
                  • December 2005
                  • 44

                  #53
                  Hej Birgitta.

                  Pudde är inte nummer 1 tyvärr, utan det är flickvännens kompis som tydligen hade hunnit ha 1,2,3 (tror jag). Guldfiskar i guldsfiskskålar :/ .. Och hur namnet kom till har jag faktiskt inte den blekaste aning om.

                  Angående namn; en tjej i klassen berättade att hennes mal hette Malin. fast det kanske är vanligt i era kretsar att dom ska heta så

                  Kramfors: tack för länken! skall avnjutas samtidigt som kaffet

                  Kommentar

                  • overksam
                    • December 2005
                    • 44

                    #54
                    Kan även passa på att säga att jag har upptäckt att hävertern har en tendens att sparka igång snabbt efter att man sugit till. Detta har jag upptäckt på det dåliga sättet; varefter jag fick göra rent ansiktet.

                    Men man lär sig av sina misstag. Passade på att testa den nu när karet är tomt och så.

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #55
                      Ooo. Hävertar är farliga dom, jag drog ur slangen till luftpumpen när jag höll på rotade med grejer i akvariet. Vips upptäcker jag att det är blött överallt. Jag är rätt förvånad över hur fort en luftslang tappade vattnet.
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • Wardex
                        • August 2005
                        • 1

                        #56
                        Hur går det för Pudde?

                        Kommentar

                        • overksam
                          • December 2005
                          • 44

                          #57
                          inflyttningsfesten (läs: koppning) inleds runt 15.30 - 16.00 då flickvännen kommer hem. =)

                          Kommentar

                          • Danei
                            • September 2004
                            • 555

                            #58
                            Du kan ju tjuvstarata lite genom at buta vatten mellan karet och skålen. det tror jag är en bra metod i det här fallet. På så vis får man en suksesiv anpassning av vattenvärden och temeratur.

                            Kommentar

                            • overksam
                              • December 2005
                              • 44

                              #59
                              Du menar att ta bort lite ur hans skål; och hälla över vattnet från akvariumet? .. och isf; hur mycket? vill inte chocka han lixom, så visst låter den idéen bra

                              Kommentar

                              • overksam
                                • December 2005
                                • 44

                                #60
                                Har nu lagt i 1½ ölglas-storlek med akvarium vatten in i hans skål. Märker inte flickvännen av att man redan påbörjat äventyret

                                En till sak som slog mig; jag har inte den blekaste aning vad jag har för pump. Märket är iaf EHEIM, men modellen vet jag inget om. Tog kort, men blev otroligt mörkt och svårt att fota, så jag fick experimentera med photoshop för att få detaljerna på filtret. (och jösses vad läskigt vattnet såg ut efter jag är klar)

                                Nån som klarar av att luska fram vad det är?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...