Nybörjare (jag vet nada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaPro
    • August 2005
    • 219

    #16
    Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
    2 Meter Växtburk.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av Netom
      Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)
      dom där 36 dagarna ska man ta med en spann salt typ.
      finns så mycket som påverkar.

      filterstorlek syresättning fiskantal matning storlek på akvarie nitrivec medmera.

      tog ungefär 10 dagar för mitt lilla kar att komma igång.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #18
        Ursprungligen postat av Netom
        Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)
        2-4 veckor är den siffra jag läst mest. Kan gå fortare av sig självt, om man har i nitrivec eller byter vatten med vatten från ett redan etablerat akvarium. Nitrobakter(nitrit -> nitrat) trivs dessutom bättre i basisk miljö, pH 7.4 - 8.4 har jag för mig.

        Min 15L plasthink cyclade på < 7 dagar. Men om de berodde på vattenbyten från et. akvarium eller mina experiment med filter är en bra fråga.
        Senast redigerad av morphriz; 12 December 2005, 12:34.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • overksam
          • December 2005
          • 44

          #19
          Hade ni rekomenderat att istället för att chansa på Puddes liv (flickvännen hade blivit förkrossad) - att istället handla nån annan fisk som får fixa iordning biotopen i akvariumet? .. läste nånstans om suicide-fiskar (och farsan- som på det glada 70-talet -ALLTID- hade en suicide-fisk i sina nystartade akvarium) som kan tillsättas för att fixa iordningen den?

          Vill såklart att Pudde ska komma ur sin jevla skål så fort som möjligt, men inte så fort att han kan dö på grund av vita-prick sjukdomen, för varmt/kallt- vatten eller dylikt.

          Kort fattat; jag vill koppa pudde när jag vet att vattnet är bra, och att risken är minimal för döden typ. .. Är jag kanske för försiktig för fisken? .. ironiskt kanske med tanke på att han bor i 3-liter skål just nu- och klarat sig galant på den ytan.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            vattnet är bra när du haft i vattenberedningsmedel lite nitrivec och låtit de stå 24 timmar.

            närmare bra vatten kommer du inte om du inte vill använda dej av "suicide" fisk.

            i början är det bara att mata försiktigt och hålla koll på nitriten ivattnet genom att använda dropptest.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #21
              Hehe, det var inte meningen att skrämma dig!

              Köp tester så du vet om Putte mår bra, om du får ammonium eller nitrit(de som är giftigt i början) så kan du ju fråga här. Testerna är inte svåra att använda.

              Den modell av akvaristik som förespråkas här på zoopet, och av undertecknad, är Koll-modellen. Dvs ha koll på vad som händer och varför. Den modellen är inte nödvändig, man kan köra hiva-i-fikurslingarna modellen med. Den funger oxå fast inte lika bra. Den största skillnaden är att du, med koll-modellen, troligen har ganska bra aning om varför dina fiskar dött om de gör det. Då kan du göra bättre nästa gång. Med hiva-i-fiskurslingarna modellen har du bara två val, "köp nya fiskar" eller "släng/sälj skiten".

              "Koll" är tyvärr beroendeframkallande för många, däribland undertecknad. Ett litet pH test blir lätt en hel radda med små flaskor häftig vattenfärg. Det räcker nog med ett nitrit test men vill du vara på den säkra sidan, ha max koll , kan du ta ett ammonium test med.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • titti
                • March 2003
                • 36

                #22
                De flesta akvarieaffärer kan göra vattentester åt dig, min gör det gratis... Kan vara ett alternativ om man är fattig student och tycker att alla nya akvarieprylar på en gång går på lite väl mycket.

                Om du vill ha i lite nyttobakterier i det nya akvariet kan du byta lite vatten i taget från skålen och hälla över det i det nya, brukar iallafall rekommenderas här när folk ska starta upp nytt.
                /Titti

                Kommentar

                • overksam
                  • December 2005
                  • 44

                  #23
                  var iväg till lokala djurbutiken här i orten, och tyckte det såg skit äckligt ut där inne. halv-finsk gammal tant, och alla akvarium var gröna. köpte dock "aqua plus" där inne, och tittade på en automatiskt-matare; som den också såg lite bräcklig som tanten såg ut att vara.

                  Står nu med valet vart tanken ska stå. Antigen i vardagsrummet på en någurlunda ful bäck, eller på en snyggare byrå i sovrummet (dock testade vi filtret) och den lät inte roligt när den spottade ut vatten. Blir nog att fylla karet i vardagsrummet; och hoppas på minimal vatten-spill med tanke på att det är parkett här inne. handdukar finns ju

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    kanske kan olja in parketten så tål den vatten bättre ?
                    tänk dock på at bara olja en del blir inte snyggt.

                    annars brukar en handduk räcka långt.
                    polarn har träparkett uunder sitt akvarie och varken han eller hans tjej är direkt för att torka upp om de blir lite spel och än har parketten inte tagit skada.
                    då har akvariet stått mer än 4år
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Watermelon
                      • November 2005
                      • 140

                      #25
                      Vad bra att ni bryr er om firren och ska köpa nytt akvarium åt den

                      Jag hade mitt kar igång i en vecka innan jag släppte ner de första fiskarna, några malar. Nu har jag även platys, kopparbarber och marmorguramis som jag har släppt ner successivt, några varje vecka. Hittills har allt gått bra *peppar peppar*
                      110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                      Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                      20 Liters Räkkar
                      Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                      Kommentar

                      • overksam
                        • December 2005
                        • 44

                        #26
                        För er som är intresserad så har akvariumet hittat sin plats, och allt är klirrat. 10st hinkar vatten var inte alls enkelt att hälla i (och speciellt att undvika parketten) så följden blev ett grumligt vatten.. men nu efter en timme så har det redan lagt sig väldigt mycket, så morgondagen borde vara fint.

                        Ska nu sitta och söka igenom detta forum för information kring koppning och för puddes första dag i tanken. La även in en plasttomte på botten så han får lite jul känsla

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #27
                          Glöm inte att vi är många som engagerat oss i Puddes öden och äventyr och gärna vill ha fortsatta rapporter!
                          Har du en digitalkamera skulle jag uppskatta ett foto på Pudde i hans nya lyxtillvaro!
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #28
                            Om du inte redan tänkt på det så är en vanlig trädgårdskanna jättebra att hälla i vattnet med. Man slipper vingla med en hink och missa akvariet. Det hade jag innan jag började med slang. Lägg några tidningar nedanför, det suger upp bra.
                            Lycka till, bilder blir kul.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • overksam
                              • December 2005
                              • 44

                              #29
                              Birgitta: Vad roligt att höra. Kameran är på laddning; då telefonens kamera är hur kass som helst (dock använder jag den just nu för att jämföra grumligheten. Annars lite svårt att jämföra om det har ändras eftersom man sitter och glor hela tiden på den och önskar nått rörde sig därinne förutom filterts vatten).

                              Ska se om jag kan slänga upp en bild eller två innan jag lägger mig ikväll. Komvux är inte snälla, och jag har nationellt engelska prov imorgonbitti klockan 08. jag som tyckte 09.00 var tidigt

                              [edit] forumet säger "Du får inte posta bifogade filer", så nedan finns det tre stycken snabbt tagna bilder utan en pudde i skålan.. Han har inflyttningskalas imorgon.



                              [/edit]
                              Senast redigerad av overksam; 12 December 2005, 20:15.

                              Kommentar

                              • svea
                                • February 2005
                                • 2476

                                #30
                                Ser ju snyggt ut!
                                Får Pudde några kompisar?

                                Mina bilder
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...