vad mer än byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    vad mer än byta vatten?

    Tycker att gruset i mitt akvarium är rätt så smutsigt. Ligger lite alg"damm" på stenarna. Undrar om detta spelar någon roll för fiskens hälsa, eller om det kan vara så? Hur ofta ska man byta ut allt vatten och tvätta gruset? Är ju ett ganska jobbigt projekt.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Det finns att köpa en "slamsugare" på zooafärerna och suga rent botten på skräp. En billig investering. Vad har du för reningsverk och hur stort är akvariet? Har du några algätare? Själv har jag ett 200L akvarium med ett fluval 304 ytterfilter (mina ciklider vill ha lite drag) och behöver antagligen inte göra en grovstädning på ett ½ år-1år om man slamsuger lite ibland. Har i oförsig 5 algätare med.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Yepp, Camilla slog huvudet på spiken. Köp en slamsugare att röra runt i gruset med i samband med vattenbyte, då suger du upp det mesta av skräpet.

      Någon egentlig regel för vattenbyte finns egentligen inte. Det handlar mest om att prova sig fram, ty det är akvariets storlek i förhållande till belastningen (antalet fiskar) som styr hur ofta du behöver byta vatten. En generell grundregel som dock ofta tillämpas, och som fungerar bra så gott som alltid, är 30 % var 7:e dag.

      Högaktningsfullt
      Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        vad kostar en slamsugare?
        Jag tycker det är rätt jobbigt när man gör vattenbyten och ska hälla i nytt vatten så brukar all smuts från botten tumla runt en liten stund. även om jag häller försiktigt så är det massa partiklar som virvlar upp.
        Har ett 63 liter akvarium med bara 2 fiskar just nu. Har haft en mal men den dog för några veckor sedan. Ska nog köpa ny för jag tycker den höll akvariumet borta från all alg väldigt bra!
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • KE
          • November 2004
          • 356

          #5
          En slamhävert borde kosta runt 50-lappen skulle jag gissa. Är inget mer än en slang och en "tratt".
          Zoonen
          Akvarietorka för tillfället...

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Hur ofta ska man byta ut allt vatten och tvätta gruset? Är ju ett ganska jobbigt projekt.
            Aldrig. Om storstädning blir nödvändigt så har dina fiskar lidit av det lääänge. Kontinuerlig skötsel är det som gäller.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Jajemän. Att du "rör upp" gruset när du fyller på nytt och fint vatten (som du förstås först behandlat med Sera Aqutan) löser du lätt genom att använda en vanlig 10L trädgårdskanna med den där sil-tratten. Den fördelar vattnet i massor med små vattenstrålar (vilket också har fördelen att eventuellt kvarvarande klor omedelbart dunstar bort) och rör därför inte upp botten.

              Du måste ha en slamsug, helt klart.

              Och precis som Tropfrog skriver ska du aldrig byta ut allt vatten i karet. Det skulle bara innebära en enorm påfrestning för dina fiskar, sköter du dina delvattenbyten som du ska och suger upp allt skräp med slamhäverten så behöver du inte "storstäda" alls.

              Peace.

              /Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • Tascha
                • September 2002
                • 231

                #8
                Gå inte och köp en "slamsug". Onödigt dyrt.
                En bit slang och en avklippt halvliters Petflaska går precis lika bra.
                Och kostar ju knappt nått.

                Som andra skrivit:
                Ett välskött akvarium behöver och skall aldrig "storstädas".
                Regelbundna vattenbyten och "slamsugning" då och då gör att karet kan vara igån i flera år utan att det gror igen.
                /Roger

                Kommentar

                • Ehrstrand
                  • January 2005
                  • 27

                  #9
                  Förvisso kan man göra hemgjord slamsug med lite hänger ju på hur man möblerat också, även en 33 cl flaska kan bli lite stort om man ha tajta utrymmen att städa i.
                  En 50 lapp kan vara en bra investering om man vill ha lite mer finlirgrejer

                  Har du en 60 liters med "dubbla" filter, en med grovporigt filter och sedan keramikringar
                  gör rent porfiltret när du tycker det verkar gro igen i vattnet.

                  Jag har halverat mitt grovporiga filter och sedan har jag köpt vitt ludd som jag lägger framför, det vita luddet byter jag ca var 3.e dag eller när jag tycker det geggat ihop sig för mycket, men keramikgrejerna ska man tydligen inte byta mer än var 5-6:e månad.

                  Småstäda då o då när det ser ut o behövas och följ magkänslan

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #10
                    förstår inte riktigt hur denna slamsug fungerar, låter inte som det är något som direkt suger upp smutsen? man ska bara röra runt och sen ska det hamna i en behållare på utsidan av akvariumet?

                    Vet inte riktigt vad jag har i min pump, men jag spolade av dessa förra veckan och då var dom gulaktiga, men nåt klet var det inte. har två filter i men jag tror det var grovporiga.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av trollet85
                      förstår inte riktigt hur denna slamsug fungerar, låter inte som det är något som direkt suger upp smutsen? man ska bara röra runt och sen ska det hamna i en behållare på utsidan av akvariumet?
                      Slamsugare är inget magiskt som flyttar din smuts från akvariet till någon behållare utan helt enkelt ett hjälpmedel för att suga upp vatten vid botten och på så sätt få med lite av smutsen som ligger ovanpå gruset när man gör ett vanligt vattenbyte.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Jag förstår inte... suger man inte upp smådjur då, t ex räkorna?
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mamma Mia
                          Jag förstår inte... suger man inte upp smådjur då, t ex räkorna?
                          Du får bruka visst förstånd, smäller du ner den över en räka.. japp, då följer den med ut, det händer att man slangar över yngel osv med, men jag tror aldrig jag har råkat dammsuga upp annat än sand och växter...

                          B!

                          Kommentar

                          • Rollo
                            • March 2005
                            • 3

                            #14
                            På den sugen jag köpte sitter det ett litet filter/galler som förhindrar att några obehöriga följer med för den delen så suger jag upp vattnet i en hink och det går ju att vittja innan man kasserar vattnet i slasken om nu någon skulle lifta i slangen.

                            Funkar som en hävert och jag brukar lyfta upp gruset med munstycket så att det blir rent. Det kan vara ganska svårt att suga överallt men det går ju att flytta på stenar och växter.

                            Kommentar

                            • Signe
                              • January 2005
                              • 141

                              #15
                              Hej, jag måste då fråga......hur får man ett sug..?? måste man suga i slangen själv..???

                              Nina....det är alltså slamsugaren jag menar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...