Rätt grön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J-G
    • September 2023
    • 17

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Det var snällt sagt andrealos Det kan ibland feltokas när man skriver saker eftersom man inte har en röst, det blir liksom kort och utan känsla och meningen med min kommentar var bara att lyfta fram bakterierna, för bakterierna bryter ner allting till slut och det är den riktiga städhjälpen och det glömmer de flesta... Rengöra filter, rutor och byta vatten ser jag mer som underhåll Vi kan ha delade åsikter, tjafsa och tycka att nån har fel men man ska till varje pris undvika att kränka varann genom att ge sig på personens karaktär
    Jag ber om ursäkt för det, jag läste det nog på ett litet fel sätt.
    Tror dessutom att jag hade gapiga skolungdomar omkring mig 😅
    Så my bad
    tack för tips iaf

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #17
      All good J-G, nu kör vi vidare Ber om ursäkt att jag trasslade till din tråd
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #18
        Jag har alltid varit lite sugen på kuhli-ål men jag har avhållit mig från dem pga att de är väldigt rymningbenägna och så käkar dem räkor och dem vill jag ha kvar.
        Alla arter av djur som bökar runt i bottensubstratet bidrar ju till en viss renhållning och en ökad biologisk aktivitet i substratet så den är nog ett bra komplement i de flesta kar...
        Jag har pansarmalar i ett kar och sanden är otroligt ren hela tiden trots att jag aldrig slamsuger mina akvarier, i det karet jag inte har pansarmalar är det en mer mulmig botten och det har nästan blivit som en jordbotten och ser väldigt naturligt ut tycker jag.

        Blir kul att se vad du hittar på för nåt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • J-G
          • September 2023
          • 17

          #19
          Kanon
          Det är ju just de att de käkar räkor men dom är vackra att se på.
          Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?
          Byggde om mitt akvarium häromdagen så det är väldigt nystartat. Idag blir det att åka och köpa några startfirrar. Osäker på vad det bli, neon och cardinaltetor är jag lite allergisk mot lika så guppys, molly och platty.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #20
            Ursprungligen postat av J-G
            Kanon
            Det är ju just de att de käkar räkor men dom är vackra att se på.
            Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?
            Byggde om mitt akvarium häromdagen så det är väldigt nystartat. Idag blir det att åka och köpa några startfirrar. Osäker på vad det bli, neon och cardinaltetor är jag lite allergisk mot lika så guppys, molly och platty.
            Finns fler tetror, än neon och kardinal. Sen finns många fina rasbora också.

            Kolla in Akvariestugans filmer om att starta ett (58 liters) akvarium: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706 Tycker han valt helt rätt fiskar och räkor (Amanoräkor, Gul Fantomtetra, Fjärilsciklid, Venezuela-pansarmal, Otocinclus) till det karet.

            Hade jag sett denna serie innan jag starta mitt kar, hade hade jag valt samma firrar. Har ett Juwel Rio 180 liter!
            Senast redigerad av Pierre67; 08 September 2023, 10:29.

            Kommentar

            • J-G
              • September 2023
              • 17

              #21
              Ursprungligen postat av Pierre67

              Finns fler tetror, än neon och kardinal. Sen finns många fina rasbora också.

              Kolla in Akvariestugans filmer om att starta ett (58 liters) akvarium: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706 Tycker han valt helt rätt fiskar och räkor (Amanoräkor, Gul Fantomtetra, Fjärilsciklid, Venezuela-pansarmal, Otocinclus) till det karet.

              Hade jag sett denna serie innan jag starta mitt kar, hade hade jag valt samma firrar. Har ett Juwel Rio 180 liter!
              Tack, den serien har jag sett 👍
              Det vart 5 st koppartetror och tre räkor.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #22

                Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?​

                Ja du ska absolut ha flera av dem. Har dem själv i mitt 80-liters och de fungerar kanon. Har även Otocinclus och amanoräkor. Sedan försöker jag att bara ha en tetra. Just nu är det mestadels svart neontetra, plus några kardinaltetror som blivit kvar.

                Det blir till och med yngel av dem i karet.

                Klicka på bilden för större version

Namn: svart_neontetra_yngel.jpg
Visningar: 63
Storlek: 176,8 KB
ID: 2440350

                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                Arbetssätt...