Rätt grön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J-G
    • September 2023
    • 17

    Rätt grön

    Hej, jag har ett nystartat akvarium, 54l men ej några fiskar i än.
    Jag funderar på att införskaffa några pärlrasboror (om det går att få ta på i Sundsvall) annars koppartetror och ett gäng städpatruller.
    Jag är också sugen på 2-3 khuliålar, så mina frågor är,
    Visst räknas khuli som städdant?
    Och kan man starta med några khulisar?

    Jens
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Finns tyvärr inga fiskar eller annat som städar i någon egentlig mening. En del äter alger vilket kan vara en form av städning. Foderrester tror jag dom flesta fiskar mm. äter.

    Kommentar

    • J-G
      • September 2023
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Finns tyvärr inga fiskar eller annat som städar i någon egentlig mening. En del äter alger vilket kan vara en form av städning. Foderrester tror jag dom flesta fiskar mm. äter.
      Ja, såklart menar jag ju det.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Menar bara att inga fiskar eller annat tar bort något från akvariet. Det får man stå för själv.

        Kommentar

        • J-G
          • September 2023
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Menar bara att inga fiskar eller annat tar bort något från akvariet. Det får man stå för själv.
          Jo men det vet jag, då frågar jag som extra städhjälp ist.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Ska du ha kuhliålar, så skaffa minst 4-5. Jag hade 2 i mitt förra akvarium och såg dom nästan aldrig. Dom vill ha sandbotten också. Jag skulle hellre köpa (och det har jag gjort också) 10 Corydoras (pansarmalar) istället. Finns en pygmé variant!

            Sen beror det på hur du menar med städhjälp? Är det för alger, köp algätare. Otocinclus passar i ett litet kar, köp 5-6 stycken (ska vara ett stim). Sen är det precis som Sleaper säger, att man får städa själv och dom flesta fiskar jagar foderrester på botten. Lycka till och köp inte för många fiskar på en gång!
            Senast redigerad av Pierre67; 06 September 2023, 17:36.

            Kommentar

            • J-G
              • September 2023
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre67
              Ska du ha kuhliålar, så skaffa minst 4-5. Jag hade 2 i mitt förra akvarium och såg dom nästan aldrig. Dom vill ha sandbotten också. Jag skulle hellre köpa (och det har jag gjort också) 10 Corydoras (pansarmalar) istället. Finns en pygmé variant!

              Sen beror det på hur du menar med städhjälp? Är det för alger, köp algätare. Otocinclus passar i ett litet kar, köp 5-6 stycken (ska vara ett stim). Sen är det precis som Sleaper säger, att man får städa själv och dom flesta fiskar jagar foderrester på botten. Lycka till och köp inte för många fiskar på en gång!
              Tackar för tips. ?

              jo jag förstår givetvis att man får städa själv. Så grön är jag inte ?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #8
                Städa själv... nä det gör bakterierna Jag skrapar bara glaset och byter lite vatten och sköjer rent filtrena lite ibland
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • J-G
                  • September 2023
                  • 17

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Städa själv... nä det gör bakterierna Jag skrapar bara glaset och byter lite vatten och sköjer rent filtrena lite ibland
                  Ja, då städar du även själv när du skrapar glas, byter vatten och sköljer rent filter.
                  Besserwissrar orkar jag inte med

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Wow vilken taskig attityd sånt orkar inte jag med?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • J-G
                      • September 2023
                      • 17

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Wow vilken taskig attityd sånt orkar inte jag med?
                      Mina frågor var om man kunde starta med khulisar samt om de räknas som "städpatrull" inte om jag, fiskar eller bakterier skulle städa.
                      Översitting är bara trist

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13132

                        #12
                        En paranoid tolkning bara från din sida...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13132

                          #13
                          Vi behöver inte ha mer meningsutbyte så blir det bra med det, ok!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • andrealos
                            • September 2023
                            • 8

                            #14
                            åheim är så långt från översittare och besserwisser man kan komma på Zoopet ? Vill man ha sådana kan man med fördel gå till flashback. När det gäller städning bör man inte lyssna på fackhandeln representanter utan på erfarna akvarister. Även om ingen erfaren akvarist vet allt så försöker dom inte tjäna pengar på oss övriga.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              #15
                              Det var snällt sagt andrealos Det kan ibland feltokas när man skriver saker eftersom man inte har en röst, det blir liksom kort och utan känsla och meningen med min kommentar var bara att lyfta fram bakterierna, för bakterierna bryter ner allting till slut och det är den riktiga städhjälpen och det glömmer de flesta... Rengöra filter, rutor och byta vatten ser jag mer som underhåll Vi kan ha delade åsikter, tjafsa och tycka att nån har fel men man ska till varje pris undvika att kränka varann genom att ge sig på personens karaktär
                              Senast redigerad av åheim; 07 September 2023, 21:49.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...