Tips på färgglada fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TobbeeN
    • July 2023
    • 3

    Tips på färgglada fiskar

    Hej, vi ska snart starta upp ett 260 liters akvarium och söker tips på fiskar vi kan ha i det. Det vi vill är att det är ett sällskaps akvarium med olika arter och mycket färger. Gärna några lite större (typ guramis eller andra förslag) och även mindre stimfiskar. Förslag på andra typer som kan funka ihop tas gärna imot. Vi har haft mindre akvarium för många år sen men då våran kunskap än så länge är begränsad får det inte vara för svår hanterliga fiskar
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Rödmunstetra är en favorit för de stimmar så bra



    Kolla in Fjärilsciklider för fina fiskar som vårdar yngel



    En lite större tetra som är vacker är Kongotetran



    Här är ett akvarium med just kongotetra som jag tycker är vackert.

    Congo Tetras are normally overlooked at the fishshop because they are very pale due to stress. With proper care in a suitable living environment, along with ...
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Hej! Spännande att ”möblera” ett nytt akvarium. Det är jag ifärd med att göra själv också och har tänkt mig denna kombination.
      Ett stort stim rödmunstetra, för de stimmar bra. Ett gäng kopparbarber för de är vackra och snälla, helst ”long fin” om de går få tag på. Sedan Dvärgguramis, en ljusblå variant ”powder blue” om de går att få tag på. Även ett gäng Corys. De finns både med vackra mönster och färger så vilken sort det blir är inte bestämt. Dessa fiskar tillhör de lättskötta.
      Sen får jag se om det blir några fler sorter. En liten grenmal t ex. Beror på om karet kommer att passa för en sådan firre. Men jag vill inte att det blir för rörigt heller.
      Tycker man om Ancistrusmalar så finns ju färgglada sådana.
      En större tetra som också är rätt duktig på att stimma är Kongotetran, mkt fin den också.
      vill man ha mkt färg är ju Platys ett alternativ.
      Det finns mycket att välja på. Vissa fiskar får ju yngel rätt lätt och det kan man ju tycka är jättekul eller lite besvärligt.
      Senast redigerad av Rufus; 31 July 2023, 19:07. Anledning: Felskrivning
      // Annicka

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Haha medans jag skrev blev det ett svar och lite överens är vi ju..
        // Annicka

        Kommentar

        • annt

          • May 2008
          • 2

          #5
          Gröna neontetror...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Ursprungligen postat av TobbeeN
            Hej, vi ska snart starta upp ett 260 liters akvarium och söker tips på fiskar vi kan ha i det. Det vi vill är att det är ett sällskaps akvarium med olika arter och mycket färger. Gärna några lite större (typ guramis eller andra förslag) och även mindre stimfiskar. Förslag på andra typer som kan funka ihop tas gärna imot. Vi har haft mindre akvarium för många år sen men då våran kunskap än så länge är begränsad får det inte vara för svår hanterliga fiskar
            Gurami har en revirhävdande sida så den kan vara krånglig på det viset, aggression är nåt väldigt olämpligt att ha när man stänger in fisk!
            Jag tycker guppy är fantastisk på det viset att det finna oändligt många färvarianter och ofta är dem väldigt färgglada!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              #7
              Även platys finns ju i många fina färger och de är heller inte så små utan ”fyller ut” ganska bra. Jag upplever dem även som väldigt enkla och mer långlivade än guppysar. Kul med yngel också men det kan ju vara bra med någon lite större tetra eller liknande som kan äta en del yngel så platysarna inte blir för många. Någon tipsade om fjärilsciklid och de är onekligen vackra men inte helt enkla. En fin, lite större men hyfsat fredlig, ciklid är annars boliviansk fjärilsciklid. De har visserligen inte lika spektakulära färger som den vanliga fjärilen men blir nog så vackra när de färgat ut.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Det finns så många färger av platy så det räckte till en ny variant varje dag i en månad. Det finns säkert massor till, men de var de vanligaste.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                Arbetssätt...