Hög nitrit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Knax
    Sanningen är också att zoobutikerna ofta frågar nya akvarieägare åt h-e för lite och säljer på oss för mycket, både fisk och kemiska preparat, men det kan man ju inte lasta dem för.
    Jodå OM affären känner till att det är ett nystartat akvarium så är de förbaske mig skyldiga att informera om att man inte skall köpa för mycket fiskar (om än inte juridiskt skyldiga, så åtminstone moraliskt).
    Däremot får de ofta skäll för att sälja för mycket vattenpreparat vilket i alla fall jag har svårt att förstå. För de facto är det ju så att vattenpreparaten faktiskt fyller en funktion och att de fungerar - visst de behövs inte alltid, men ofta och speciellt om det handlar om en nybörjare.

När jag hade affär på åttiotalet var det ett helskotta att få folk att låta bli att starta upp med för mycket fiskar och då fanns det ju tyvärr inte bakteriekulturer att sälja - idag finns det och det är åtminstone ett steg framåt.

Vill också återigen tipsa om att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermaterialet från ett akvarium som fungerera bra - det är ett suveränt sätt att få ner nitriten snabbt.

På den utställning som GCG arrangerade på sjöfartsmuseeet under 2 månader 2005/2006 så körde vi mycket med detta. Då startades alla akvarier upp från 0 över "en natt" och tanken var att den bara skulle vara igång under en kort tid men den blev så uppskattad att Sjöfartsmusset ville ha kvar den längre. På en kort tid så blir det sällan nitrit om man man matar försiktigt och vi använde även bakteriekultur vid uppstarten - men med nytt vatten, oftast med nytt grus och full belastning direkt så räckte det inte med bakterikultur från starten utan det dök upp nitritoppar lite här och där och det blev många brandkårsutryckningar. I början räddade vi akvarium genom att tillsätta mer bakteriekultur men den tog slut och grossisten hade stängt under långhelgerna så vi blev tvugna att köra något annat. Då var det många av oss som kramade ur våra filtersvampar hermma och tog med in och sedan slängdes detta i på kvällen när museet stängde. Det såg för jävligt ut då med den bruna dimman men på morgonen var det klart och nitriten var borta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Guppy_jocke
      • December 2012
      • 45

Ursprungligen postat av Knax

Det är klart att det finns bättre och sämre lösningar, men när lilla dottern står och gråter framför ett akvarium där fiskarna bara dör, medan akvarieaffären är stängd, behöver man en quick-fix.
      Mitt råd utgick från vad jag själv skulle ha gjort för att rädda liv. När man tillfälligt fått lite andrum, kan man sedan fundera på lite mer långsiktiga lösningar.

Man får fantastiskt mycket kunskap genom detta forum och jag älskar det här stället, men det finns ibland tendenser att uppfostra folk snarare än att hjälpa dem. Så... Att byta med kranvatten och dra på med en extra dos bakterier är i mina ögon en bra lösning. Inte den bästa, men bra. Det kom också andra bra förslag och man får hoppas att guppy_jocke har fått ut något användbart ur detta.

Man undrar ju hur det har gått?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Status uppdatering:

Mass död.
      Dotterns 2 favorit guppys (2 hanar, Sverige fisken och Fina fenan är även de döda)

3 Neon tetror kvar tror att en av dem kommer ge vika snart
      1 platy samma med henne tveksam om hon lever imorgon
      1 mal som iallafall ser frisk ut.

Kommer ta ett nytt nitrittest imorgon.
      Fortfarande ingen matning.

Hoppas jag kan få till det så vi kan komplettera med hennes favorit guppys när akvariet är igång och ej är giftigt.

/Nicke

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Som sagt - jag tror inte längre på att det hela bara hänger på nitriten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Knax
          • November 2012
          • 1150

Sv: Hög nitrit

Nej, det verkar onekligen vara något annat galet här. Tråkigt som tusan, men det verkar som om en total omstart är att rekommendera.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Nja, det vete tusan eftersom man inte vet vad som är felet. En omstart så finns risken att det blir likadant igen isf...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Guppy_jocke
              • December 2012
              • 45

Vad kan det vara för sjukdom eller fel då? Nystart ska jag byta ut allt vatten och starta upp med kultur och vänta en vecka och sen i med bara ett par fiskar eller vadå? Vad gör jag med de fiskar som överlever det som hänt nu?

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Jag hade nog inte gjort någonting annat än fortsätta köra in karet, såvida inget annat problem uppmärksammas. De fiskar som dör tas bort omedelbart, och de som överlever får vara kvar. Mata försiktigt, tillsätt ev. bakteriekultur enl. ordination och håll koll på vattenvärdena.

Du har ingen möjlighet att fota karet och länka upp en bild? Det kan vara något man ser direkt som är galet, man vet aldrig....
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Guppy_jocke
                  • December 2012
                  • 45

Måste väl vara guldmedlem för att lägga upp bild eller?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Japp, men du kan lägga in den på tex www.photobucket.com och sedan länka hit.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Guppy_jocke
                      • December 2012
                      • 45

Hoppas det fungerar ska finnas två kort

Vet om att det är på tok för lite växter men får som sagt hem ytterligare 10 växter både mindre och högre på torsdag.

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Det funkade.
                        Det ser helt ok ut, förutom Platyn som jag tror inte kommer att bli gammal i ditt kar, tyvärr. En parantes bara, korallplaty som du har är ganska svåra och lite känsligare än många andra sorters platy. Kan vara en orsak till att dessa dör...
                        Får du även mer växter så gör det inte saken sämre iaf.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                          http://i1306.photobucket.com/albums/...ps622b4b16.jpg

Hoppas det fungerar ska finnas två kort

Vet om att det är på tok för lite växter men får som sagt hem ytterligare 10 växter både mindre och högre på torsdag.
                          Ja den där platyn ser inte ut att må bra, den drar ihop fenorna och bakfenan ser onaturligt kort ut som den vore lite bortfrätt. Hade du salt i vattnet nu? Om inte så tillsätt gärna 0,5 dl vanligt salt. Fortsatt matstopp och ta helst bort munstycket på pumpen och sätt den högre så du får ordentlig rörelse på ytan.
                          Senast redigerad av åheim; 01 January 2013, 20:51.
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

Den kanske har fällt ihop fenorna också för att den verkar simma rakt emot vattenströmmen. Men det är en gissning.
                            350L Diskus

Kommentar

• Guppy_jocke
                              • December 2012
                              • 45

Ursprungligen postat av åheim
                              Ja den där platyn ser inte ut att må bra, den drar ihop fenorna och bakfenan ser onaturligt kort ut som den vore lite bortfrätt. Hade du salt i vattnet nu? Om inte så tillsätt gärna 0,5 dl vanligt salt. Fortsatt matstopp och ta helst bort munstycket på pumpen och sätt den högre så du får ordentlig rörelse på ytan.

Salt tillsattes igår igen.
                              Fixar upp pumpen samt bort med munstycke.

Ursäkta ytterligare en novis fråga:

Varför ska man ha mer rörelse på ytan?
                              Senast redigerad av Guppy_jocke; 01 January 2013, 21:31.

Kommentar

• åheim
                                • April 2006
                                • 13197

Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                                Salt tillsattes igår igen.
                                Fixar upp pumpen samt bort med munstycke.
                                Va bra, för det där munstycket med luftslang drar ner flödet på pumpen rejält och det är inge bra för nu vill du ha ner så mycket syre som möjligt till dina nitrifieringsbakterier så låt det plaska lite
                                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...