Hög nitrit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Hög nitrit

Oj vad du laddar på. Den enda som skrivit något om handlare i denna tråd som ju inledningsvis faktiskt var en nybörjares fråga är jag. Du pratar om dåliga råd och dålig kunskap.
    Vet inte om jag eller vilka som är tänkt att ta åt sig av det. Är överraskad och smått sårad. Även om jag inte vet om jag ska ta åt mig eller inte så är jag inte helt bekväm när termer av alltid eller aldrig kommer upp.
    Trodde detta forum var och är till för att dela med sig av hur vi tänker och tror om vår hobby? Har jag missat något?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av Bluewing
      Oj vad du laddar på. Den enda som skrivit något om handlare i denna tråd som ju inledningsvis faktiskt var en nybörjares fråga är jag. Du pratar om dåliga råd och dålig kunskap.
      Vet inte om jag eller vilka som är tänkt att ta åt sig av det. Är överraskad och smått sårad. Även om jag inte vet om jag ska ta åt mig eller inte så är jag inte helt bekväm när termer av alltid eller aldrig kommer upp.
      Trodde detta forum var och är till för att dela med sig av hur vi tänker och tror om vår hobby? Har jag missat något?
      Nu senast var det ju i så fall Mowing Waves som jag gav en gliring efter att han gett affärerna en gliring.

Sedan mina svar är skrivna i största allmänhet - ofta (absolut inte bara ditt första inlägg i denna tråd som jag anser innehöll dåliga råd - till skillnad från de allar flesta råd som du har gett i andra trådar) i denna tråd men också i många andra så får affärerna kritik oavsett om de ger rätt råd eller inte. I detta fall t.ex. så var det särklassigt bästa rådet som Guppy_Jocke fick faktiskt det råd som han fick just i affären. Om man skall gå framåt när det gäller kunskap och även att kunna ge affärerna kritik när så behövs så gäller det att man kritiserar när de har fel och inte när de har rätt.

Så när jag pratar om att dåliga råd ges så menar jag i största allmänhet - oavsett om de förekommer i forum eller i affärer så är det inte bra. Detta kan alla ta åt sig.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 December 2012, 20:38.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Inger H
        • December 2008
        • 11248

Nu lägger jag mig i också. Jag använder alltid bakteriekultur numer, när jag startar upp ett nytt kar - kemikalier eller inte, så har det alltid fungerat. Självklart matar jag på ytterst lite ändå den första månaden, näst intill svältgräns skulle jag tänka mig. Även fast jag har flera kar, som jag kan ta "gojs" från, så gör jag aldrig det - jag är lite lat...så det får bli bakteriekultur på flaska.

Jag har haft två nitritspikar under åren - den första, när jag startade upp mitt allra första 54-literkar 2007, som var överbefolkat till max...även övermatat. Såklart var jag inte påläst det minsta - men jag har lärt mycket nu under resans gång.
        Den andra nititspiken kom, när jag hade diskusar i ett konvalecentkar. Dom började helt plötsligt att käka, vilket dom inte hade gjort p.g.a. sjukdom under lång tid...så jag matade på som bara den - självallet med nitrit, som följd.

Vill bara säga, att jag rekommenderar bakteriekultur. Rätt eller fel, det har alltid funkat för mig.

//Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Bluewing
          • August 2012
          • 10522

Hög nitrit

Använde själv också bakteriekultur vid uppstart och var nöjd med det och kommer att göra det igen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• KristianE
            • April 2012
            • 1443

Jag blir ju nyfiken på vad det är som gör att det är dåligt att byta med kranvatten. Har förstått att det tydligen ger mer nitrit i vissa fall, men varför?
            I min hjärna så halverar man mängden frigjord nitrit i karet om man byter 50% vatten, hur kan det då bli mer?
            Är det för att man plockar bort "frisimmande" nitrifikationsbakterier eller är det för att man troligen tillför klor/kloramin som gör att dom få bakterier som bildats tar skada?
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av KristianE
              Jag blir ju nyfiken på vad det är som gör att det är dåligt att byta med kranvatten. Har förstått att det tydligen ger mer nitrit i vissa fall, men varför?
              I min hjärna så halverar man mängden frigjord nitrit i karet om man byter 50% vatten, hur kan det då bli mer?
              Är det för att man plockar bort "frisimmande" nitrifikationsbakterier eller är det för att man troligen tillför klor/kloramin som gör att dom få bakterier som bildats tar skada?
              Det kan man nog diskutera och jag har egentligen ingen teori varför det blir så. Lasse Forsberg (som åheim refererade till tidigare i tråden) har en teori (men det är nog inte mer än en teori) om varför det blir så ibland - men det får han dra (han åkte dock till Malaga igår för en kortsemster).
              Däremot just detta med vattenbyten var det förhärskande teorin på åttiotalet och både han och jag hade dock rent praktiskt konstaterat att det ibland blev en rekylverkan så att nitriten kom tillbaka än värre efter ett vattenbyte med kranvatten. För min del var jag som vanligt nöjd med att konstatera att så är det och istället rekommendera något annat, men "kemisten" Lasse som alltid vill ta reda på varför något händer grävde vidare....

Kan väl tipsa om att vi på den tiden rekommenderade folk att gå ut i sin trädgård och ta upp en dryg näve med trädgårdsjord och röra ut den i en hink med vatten. Sedan fick hinken stå över natten så att slammen la sig och sedan hällde man försiktigt ner ytvattnet i akvariet.
              Idag finns det som sagt bättre medel - eller kanske snarare enklare sätt så att det blir av att folk använder dem (inte fan var det många som körde med trädgårdsjordsknepet) - som dessa bakteriekulturer vilket gör att det idag är betydligt färre problem med nitrit än vad det var då.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av KristianE
                Produktionen av nitrit sker ju inte i vattnet utan främst i bottensubstratet och filtret och därför åtgärdas inte problemet med vattenbyten. Min teori omkring det negativa med byte med kranvatten vid nitrit är att man då tar ur "moget" vatten som innehåller mängder med kolloider och mikroorganismer som jag tror har en hämmande effekt för nitritens spridning i det fria vattnet och istället ersätter det med "rent" vatten som istället främjar spridningen. Om kranvattnet sedan är klorerat så är det nog ännu värre eftersom det skadar redan uppbyggda bakteriestammar.
                Senast redigerad av åheim; 30 December 2012, 23:58.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Knax
                  • November 2012
                  • 1150

Sv: Hög nitrit

Ursprungligen postat av åheim
                  Ja precis och det här höll räven Lasse på och påtalade gång på gång men tyvärr så faller det i glömska eftersom han inte är aktiv på zoopet längre, så då är det bra att andra tar över stafettpinnen Genom osmoseffekten från saltet så försvårar det för nitriten att tränga in i fiskens blodsystem genom gälarna som då leder till syrebrist i blodet.

Och det här med vattenbyten med kranvatten är inte en så självklar lösning som många verkar tro, det kan nämligen vara en björntjänst. Ofta så stiger nämligen nitriten strax efter bytet och blir to.m högre än det var från början och det visar att ntrifieringsprocessen är lite mer invecklad än vad våran logik är
                  Jag lovar härmed dyrt och heligt att aldrig mer råda någon till ett vattenbyte med kranvatten för att få bort nitrit. Det var ett dåligt råd och jag hoppas att ingen fisk får sätta livet till p.g.a. detta.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• Guppy_jocke
                    • December 2012
                    • 45

Nu på morgonen så låg ytterligare en guppy och platy döda på botten..

Hoppas det vänder snart..

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Ursprungligen postat av Knax
                      Jag lovar härmed dyrt och heligt att aldrig mer råda någon till ett vattenbyte med kranvatten för att få bort nitrit. Det var ett dåligt råd och jag hoppas att ingen fisk får sätta livet till p.g.a. detta.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                      Nja, jag vet inte om det är ett dåligt råd innan jag blir överbevisad. Även jag har startat upp ett och annat kar genom åren och mig veterligen kommer jag inte ihåg att jag fått några större problem med nitrit.
                      Annat var det när jag hade hand om akvarierna i en butik, där går det inte att köra igång ett par månader i förväg med några startfiskar osv, utan där var det full belastning i karen direkt. Med bakteriekultur i alla karen gick igångkörningen även bra i dessa fallen utan något dödsfall. I dessa karen bytte jag minst 50% av vattnet minst en gång i veckan då de dels var hårt belastade, och dels minska ev. höjda nitrithalter.
                      Jag hänger med på rådet att byta med använt akvarievatten, men innan mer konkreta bevis kommer att vanligt kranvatten är så farligt kommer jag nog att fortsätta på min linje. Är nitriten tokhög tar jag nog den risken att få en bumerangeffekt och byta vatten för att få ner den skadliga nivån, än att alla fiskar ligger på botten inom en snar framtid.
                      Hur ofta skulle den här bumerangeffekten komma, för det visade sig inte var gång?
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av ansjo
                        Hur ofta skulle den här bumerangeffekten komma, för det visade sig inte var gång?
                        Finns som vanligt när det gäller akvaristik inga vetenskapliga undersäkningar och ingen är väl beredd på att starta upp 1000 akvarier där man provocerar fram en hög nitrithalt i alla akvarierna för att sedan testa i hur många akvarier det blir en "bumerang-effekt" när man gör ett stort vattenbyte.
                        Så därför kan man bara säga att det händer ibland och ibland inte. För mig är det tillräckligt att veta detta för att avstå när jag samtidigt vet att om jag istället kör med dubbel dos med Dupla Bacter så är all nitrit borta på en timma.

Men visst står man i situationen - skyhög nitrit i akvariet och fiskarna börjar dö, man har ingen bakteriekultur hemma och det är långt till närmaste öppna akvarieaffär, man har inget eget annat akvarium igång eller ens kompis har (där man kan ta vatten eller "filterskit") så skulle jag också göra ett vattenbyte.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 31 December 2012, 11:52.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                          Nu på morgonen så låg ytterligare en guppy och platy döda på botten..

Hoppas det vänder snart..
                          Har du mätt nitriten - tycker nu mest att det verkar som du fått någon sjukdom i akvariet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Guppy_jocke
                            • December 2012
                            • 45

Köpte ju fel test igår... Ph test ej nitrit...
                            Så nej det har jag inte.
                            Får köpa detta på onsdag.

Men fiskarna vart liksom bubbliga dagen efter jag var i fiskaffären och hällde i salt plus bakteriekultur.
                            Fast innan detta så verkade en del av dem lite lustiga med därav vattentestet.

Kommentar

• ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

Jag måste gå emot att det skulle vara dåligt att byta med kranvatten.. Det handlar om hur mycket du byter.. Jag har suttit i sitsen att jag fått totalt överslag och behövt byta med en slang frÅn kranen och en ut genom fönstret.. Jag är helt övertygad om att mina fiskar skulle dött om jag inte bytt vatten..

Jag orkar inte utveckla från mobilen men jag tycker det är fel att såga det..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Knax
                                • November 2012
                                • 1150

Sv: Hög nitrit

Det är ju grejen: Utifrån situationen måste man bedöma vilka åtgärder som kan och bör sättas in. Kan bli lite trött på nörderiet ibland, där alla förutsätts ha minst 3 välskötta akvarier igång hemma och cykla in sina nya kar efter alla konstens regler. Sanningen är att vi nybörjare ofta har för bråttom att komma igång och sätter oss i dumma situationer, genom att ta reda på för lite. Sanningen är också att zoobutikerna ofta frågar nya akvarieägare åt h-e för lite och säljer på oss för mycket, både fisk och kemiska preparat, men det kan man ju inte lasta dem för.

Det är klart att det finns bättre och sämre lösningar, men när lilla dottern står och gråter framför ett akvarium där fiskarna bara dör, medan akvarieaffären är stängd, behöver man en quick-fix.
                                Mitt råd utgick från vad jag själv skulle ha gjort för att rädda liv. När man tillfälligt fått lite andrum, kan man sedan fundera på lite mer långsiktiga lösningar.

Man får fantastiskt mycket kunskap genom detta forum och jag älskar det här stället, men det finns ibland tendenser att uppfostra folk snarare än att hjälpa dem. Så... Att byta med kranvatten och dra på med en extra dos bakterier är i mina ögon en bra lösning. Inte den bästa, men bra. Det kom också andra bra förslag och man får hoppas att guppy_jocke har fått ut något användbart ur detta.

Man undrar ju hur det har gått?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                                // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

Arbetssätt...