Hur reda ut den här (fisk)soppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #16
    Ursprungligen postat av solis
    Varför kan man inte ha praktbotier och scalarer tillsammans jag har 6 scalarer och ca 20 botier i mitt kar och där har aldrig varit några problem.
    Klart man KAN ha dem tillsammans.

    Som jag har fattat det uppskattar de dock helt olika miljöer. Botior vill ha långa akvarier med fart på vattnet, där de får plats att simma sådär fort som de kan. Scalarer vill ha utrymme främst på höjden och föredrar mindre rörelse i vattnet.

    Botiorna är väldigt livliga och gillar att nafsa efter scalarernas bukfenor... En av mina scalarer har blivit av med en av sina långa vackra fenor på detta sätt.
    Ursprungligen postat av solis
    Du skrev att du byter vatten varje dag, i villkar kar? Hur mycket av vattnet byter du?

    Jag hade rekomenderat dig att inte byta vatten så ofta för då tar du ut bra bakterier och balansen hinner inte infinna sig riktigt och det blir svajning i värdena.
    Tror inte att dina alger blir fler för att du inte byter vatten utan det kommer för att man kluddar för mycket.
    Jag byter 10-20 liter varje dag i det större karet, eftersom filtret (Fluval 3+) beckar igen så fort. Jag slamsuger, men bara ganska lokalt varje gång, så det tar nog ett par veckor att gå igenom hela bottensubstratet. Jag tror inte att det är någon risk att alla bakterier försvinner. Återigen vill jag gärna veta vilka vattenvärden det är man ska ha koll på, förutom pH? Åtgärden att byta vatten ofta har jag kört med några veckor efter att problemen med algerna blev för svåra. Innan dess bytte jag vatten ungefär en gång i veckan.
    Ursprungligen postat av solis
    Angående att bli av med fiskar så finns det många ställen att sätta ut annonser på, sök på loppis eller något sånt på facebook om du har det, sen finns det gulans.se där du kan sätta ut gratis annons, blocket men dom tar betalt. Hade gärna tagit dina botior men bor lite långt bort.
    Jag ska kolla med akvariehandlaren om han kan förbarma sig över fiskarna, annars får jag väl göra ett försök med någon annonsmarknad. Skulle hellre byta ut akvarierna här hemma, dock. Jag GILLAR ju mina firrar!
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #17
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      tycker att botiorna blir för stora och stimmiga för lugnt seglande scalarar.


      men det skall villigt erkännas.....jag har haft fel många gånger....


      sedan är man kanske lite för mycket nörd när man tycker att SA skall vara SA,
      och inte blandas med Asien.....



      .
      Aha då förstår jag din åsikt, jag själv är den som blandar hej villt, jag frågar inte ens fisken var den kommer ifrån utan dom får stå ut med varandra ändå har faktiskt ingen aning om vart någon fisk kommer ifrån och jag har nog aldrig direkt brytt direkt om det heller.
      Jag är väll den som alltid ska gå emot strömmen och prova vilka som funkar ihop, men jag ska villigt erkänna att jag inte berättar för fiskarna att dom inte fungerar ihop för då hade där nog blivit ett himla liv i mina kar
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Om jag kollar vattenvärden så kollar jag nitrit( men även amoniac villket det verkar som inte många gör) men det är bara om jag ser att det är något konstigt i karet. ph kollar jag också om det ser konstigt ut( har själv jättelågt ph här)

        Jag undrar fortfarande vad det är för alger du har, det finns såna som ser ut som tofsar som heter tofsalger villket kan bli en del av, mot dom är siamesiska algätare mästare på att ta bort. Försök att förklara hur dina alger ser ut eller om du kan länka ett kort så är det lättare att se vad det är för alger och ge tips på hur du kan bli av med dom. Själv har jag inte så mycket alger i mina kar förutom ett som är lite grann i men det är på grund av att solen kommit in där och fått fart på algerna i sommras , där är inte så mycket kvar nu bara lite men inget jag hetsar upp mig över, lite alger är ju faktiskt naturligt att ha.
        Har för mig att jag hade ett sånt filter och att det sattes igen snabbt som du skriver, jag hade nog försökt skaffa ett annat, själv gör jag om innerfiltren så att filterkudden är synlig så att fiskarna och räkorna kan kommat åt att städa filtren, sen har jag ju bottenfilter med i dom flesta karen. Har 2 pumpar i varje kar förutom low-tech karet där jag har för tillfället en fjuttepump som rör runt ytan lite.

        Jag hade nog ändå inte bytt vatten varje dag ( hade nog hellre kramat ur filtret försiktigt så att det kladdigaste hade försvunnit då) eller haft 2 pumpar i.undrar om jag inte läst någonstanns att vattenbyte kan trigga fram alger mer eller var det bara svävaralger eller var det något annat nä det svaret får vara lite flytande.
        Ett kort hade varit bra iallafall.
        Är det någon som vet en bra sida man kan ladda kort till och länka hit?

        Hur mycket fart är det som försvinner i pumpen efter ett dygn?

        Och visst varför inte byta upp dig till större kar istället för att göra dig av med fiskarna, tycker själv att uppstarten är den roligaste
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #19
          Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

          Att rota i botten titt som tätt är ett säkert recept för att få algbekymmer. Se botten som en levande organism, den är full av bakterier som alla hittat sin plats där de trivs så varje gång du stökar runt där så förstör du för alla nyttiga bakterier som bryter ned avfall. Botten ska vara orörd förutom möjligtvis det allra yttersta lagret där man skäl svepa lite och ta bort det mest synliga. Har man dessutom i sandsnäckor, som fungerar som daggmaskar i en kompost, så har man en levande och effektiv botten som håller akvariet stabilt.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #20
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Att rota i botten titt som tätt är ett säkert recept för att få algbekymmer. Se botten som en levande organism, den är full av bakterier som alla hittat sin plats där de trivs så varje gång du stökar runt där så förstör du för alla nyttiga bakterier som bryter ned avfall. Botten ska vara orörd förutom möjligtvis det allra yttersta lagret där man skäl svepa lite och ta bort det mest synliga. Har man dessutom i sandsnäckor, som fungerar som daggmaskar i en kompost, så har man en levande och effektiv botten som håller akvariet stabilt.
            Intressant! Tro det eller ej, så är det ingen som berättat detta innan, åtminstone inte på ett så begripligt sätt. Att man inte ska ha det för rent i akvariet är ju helt klart, men att man ska akta sig för att röra upp bottenslam överhuvud taget var lite nytt.
            Jag ska ändra min metod till att bara ta det som ligger löst ovanpå gruset från och med nu.

            Vi hade snäckor i det lilla nanoakvariet, men de förökade sig så inibomben och hängde i klasar överallt att vi till slut startade om hela akvariet. Tyvärr har vi nog hittills varit mer intresserade av estetik än lämplig miljö för fiskar.

            Jag har nu gjort en nitritmätning och det ligger stabilt på 0,3mg/l, vilket enligt Tropicals testkit bör föranleda ett 20% vattenbyte. Det är anledningen att jag gjort vattenbyte dagligen.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #21
              Ursprungligen postat av solis
              Om jag kollar vattenvärden så kollar jag nitrit( men även amoniac villket det verkar som inte många gör) men det är bara om jag ser att det är något konstigt i karet. ph kollar jag också om det ser konstigt ut( har själv jättelågt ph här)

              Jag undrar fortfarande vad det är för alger du har, det finns såna som ser ut som tofsar som heter tofsalger villket kan bli en del av, mot dom är siamesiska algätare mästare på att ta bort. Försök att förklara hur dina alger ser ut eller om du kan länka ett kort så är det lättare att se vad det är för alger och ge tips på hur du kan bli av med dom. Själv har jag inte så mycket alger i mina kar förutom ett som är lite grann i men det är på grund av att solen kommit in där och fått fart på algerna i sommras , där är inte så mycket kvar nu bara lite men inget jag hetsar upp mig över, lite alger är ju faktiskt naturligt att ha.
              Har för mig att jag hade ett sånt filter och att det sattes igen snabbt som du skriver, jag hade nog försökt skaffa ett annat, själv gör jag om innerfiltren så att filterkudden är synlig så att fiskarna och räkorna kan kommat åt att städa filtren, sen har jag ju bottenfilter med i dom flesta karen. Har 2 pumpar i varje kar förutom low-tech karet där jag har för tillfället en fjuttepump som rör runt ytan lite.

              Jag hade nog ändå inte bytt vatten varje dag ( hade nog hellre kramat ur filtret försiktigt så att det kladdigaste hade försvunnit då) eller haft 2 pumpar i.undrar om jag inte läst någonstanns att vattenbyte kan trigga fram alger mer eller var det bara svävaralger eller var det något annat nä det svaret får vara lite flytande.
              Ett kort hade varit bra iallafall.
              Är det någon som vet en bra sida man kan ladda kort till och länka hit?
              Ska ta lite bilder på algerna. De är mest liksom ludna (inte tofsar) och skiftar i brunt och svart. Återkommer!

              Nitrit kollat enligt min förra post.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                malajsiska sandsnäckor syns inte på dagen.

                syns dom så är det för många och det är ett klockrent tecken på att det
                är något som är fel i karet.
                oftast är det fråga om övermatning.




                samma sak med filter som kloggar igen på några dagar.

                det är nått som är fel.
                oftast är det faktiskt övermatning däroxå.

                den andra saken på "fellistan" är fel sorts fisk i förhållande till filterkapacitet.
                dvs man har fisk som skiter för mycket i förhållande till filterkapaciteten.

                tredje saken på "fellistan" är generellt för mycket fisk i karet i förhållande till
                filterkapaciteten.

                Sedan är det ganska vanligt att det är en kombo av ovanstående.



                ett rätt dimmat innerfilter skall inte behöva rengöras mer än vart 3-6.e månad.
                ett rätt dimmat ytterfilter kan gå i flera år innan det behöver rengöras.


                mitt innerfilter till 240 karet, vilket har kapacitet som ett ytterfilter, har inte behövt
                rengöras på 4 år nu.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ecco
                  • November 2010
                  • 500

                  #23
                  Helt klart är du inne på rätt väg med att skaffa ett större kar.
                  Men kliv upp till 600 Liter på en gång och skippa det extra 250 liters du planerade.
                  Du kan ha alla dom fiskar du har just nu i samma 600 liter (talar från egen erfarenhet)
                  Har själv idag ett 600 liters kar med runt 30st Praktbotier i 4 till 20 cm storlek, 5st zebrabotier, 4st pakistanbotier ca 12cm (fullvuxna), 8st albino pansarmalar, 12st Siamesiska Algätare, 6st olika L-malar (kan inte namnet på dom), 6st scalarer och våran "kung i karet" Jack Dempsey hane (blev kvar från egen yppfödning.)
                  Skaffa dej lite sandsnäckor som hjälper med rengöringen av botten (botierna ser till så dom inte blir för många)

                  Så helt enkellt skaffa dej ett större kar pronto..
                  Att ha stora kar är betydligt lättare än små.
                  Samt så får man plats med mera fisk i dom.

                  ps..
                  Ja Ken du ÄR en Nörd...
                  ds..

                  Mitt 600liters kar

                  (nått är fel med videon och jag får inte till det)
                  Senast redigerad av ecco; 07 November 2012, 16:35.
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    malajsiska sandsnäckor syns inte på dagen.
                    Då var det antagligen inte sådana snäckor jag hade.

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    samma sak med filter som kloggar igen på några dagar.

                    det är nått som är fel.
                    oftast är det faktiskt övermatning däroxå.

                    den andra saken på "fellistan" är fel sorts fisk i förhållande till filterkapacitet.
                    dvs man har fisk som skiter för mycket i förhållande till filterkapaciteten.
                    Jag har tagit en bild på mitt filter (som jag inte kan lägga upp innan jag blivit guldmedlem), jag sköljer ur det i det vatten jag byter, innan jag kasserar det, så det ska ju finnas bakterier kvar i det, men det blir såpass mycket brunsvart sörja att det hindrar vattenflödet. Övermatning, tjaa... Jag vet inte. Jag har i 1 "kub" mat per dygn i karet till 4 scalarer och 6 sorgmanteltetra plus mina 3 praktbotior, som gärna äter frysmat. Utöver det får de 3 malarna och botiorna 2 algtabletter per dag. Ska jag dra ner det ytterligare?

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    tredje saken på "fellistan" är generellt för mycket fisk i karet i förhållande till
                    filterkapaciteten.
                    Kanske... Pumpen klarar 700 l/h. Borde väl vara OK?

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    ett rätt dimmat innerfilter skall inte behöva rengöras mer än vart 3-6.e månad.
                    ett rätt dimmat ytterfilter kan gå i flera år innan det behöver rengöras.


                    mitt innerfilter till 240 karet, vilket har kapacitet som ett ytterfilter, har inte behövt
                    rengöras på 4 år nu.
                    Detta låter ju fantastiskt! Filtren i de mindre akvarierna beckar inte igen lika fort som det i det större, men jag brukar rensa ur dem vid varje vattenbyte, dvs 3-4 gånger i månaden. Alltid i akvarievatten.
                    Senast redigerad av Knax; 07 November 2012, 18:00.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #25
                      Ursprungligen postat av ecco
                      Helt klart är du inne på rätt väg med att skaffa ett större kar.
                      Men kliv upp till 600 Liter på en gång och skippa det extra 250 liters du planerade.
                      Du kan ha alla dom fiskar du har just nu i samma 600 liter (talar från egen erfarenhet)
                      Har själv idag ett 600 liters kar med runt 30st Praktbotier i 4 till 20 cm storlek, 5st zebrabotier, 4st pakistanbotier ca 12cm (fullvuxna), 8st albino pansarmalar, 12st Siamesiska Algätare, 6st olika L-malar (kan inte namnet på dom), 6st scalarer och våran "kung i karet" Jack Dempsey hane (blev kvar från egen yppfödning.)
                      Skaffa dej lite sandsnäckor som hjälper med rengöringen av botten (botierna ser till så dom inte blir för många)

                      Så helt enkellt skaffa dej ett större kar pronto..
                      Att ha stora kar är betydligt lättare än små.
                      Samt så får man plats med mera fisk i dom.

                      ps..
                      Ja Ken du ÄR en Nörd...
                      ds..

                      Mitt 600liters kar
                      [VIDEO]
                      (nått är fel med videon och jag får inte till det)
                      Jag kunde se videon utmärkt i min telefon. Fantastiskt att se alla praktbotiorna, de är min favoritart!

                      Jag är SÅ sugen. Det finns en människa som har ett 540-liters akvarium till salu här i sta'n till ett hyfsat pris, så jag kanske får åka och titta på det då... Fast jag räknade ut att jag behöver 60 liter sand till det. Och massor av nya växter. Plus en massa nya fiskar...

                      Men tror du verkligen att jag kan kombinera _alla_ fiskarna? Äter inte scalarerna upp mina små tetror (rödmunstetra, kardinaltetra, glödbandstetra) + de halvvuxna molly vi har? Eller hinner de undan i ett större kar?
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #26
                        Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

                        Vad menar du med att kassera filtret? Du ska i princip aldrig behöva slänga filtermedia, de håller hur länge som helst. Såvida du inte kör med gammeldags filtervadd? Beskriv gärna hur ditt filter ser ut.

                        Så här sköter man sin cirkulationspump: Filtermedian, som oftast till vanliga innerfilter består av ett stycke filtermatta, ska bara rengöras när flödet blivit märkbart sämre. Alltså inte vid varje vattenbyte utan först när det behövs. Där bor alla nyttiga bakterier som bryter ned det smuts som sugs in i filtret. Det gör man bäst i en spann akvarievatten och lätt och varsamt. Stör man de bakterierna genom att skölja för ofta och för noga så slutar smuts brytas ned och det blir snabbt tätt och vattenkvaliteten försämras.

                        Tror att du gått just i den fällan. Det tyder ditt nitritvärde på också, det betyder att du inte har nog med denitrifikationsbakterier som ska bryta ned nitrit. Så nu gäller det att låta botten och filter vara ifred så att de kan repa sig och ordna till ditt dåliga vatten. Det finns olika skolor när det gäller om man ska byta vatten ofta och mycket eller inte alls när man har nitrit. Min gissning är att det i ditt fall kan vara bra att inte byta för mycket vatten då du behöver lugn för de bakterier du har i vatten, grus och filter. Men om fiskarna flämtar och är trötta måste du göra det akut.

                        Det finns också medel att köpa i butiken som ska bryta ned nitrit, kan själv inte uttala mig om huruvida de funkar. Något som alla är överens om är att det är bra att tillsätta vanligt salt när man har nitrit. Nitritet är giftigt för fiskarna och salt hjälper mot de mest akuta farorna.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Vad menar du med att kassera filtret? Du ska i princip aldrig behöva slänga filtermedia, de håller hur länge som helst. Såvida du inte kör med gammeldags filtervadd? Beskriv gärna hur ditt filter ser ut.
                          Eep! Felformulerat! Det är inte filtret jag kasserar, bara vattnet. "Häller ut" kanske jag skulle ha skrivit!

                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Så här sköter man sin cirkulationspump: Filtermedian, som oftast till vanliga innerfilter består av ett stycke filtermatta, ska bara rengöras när flödet blivit märkbart sämre. Alltså inte vid varje vattenbyte utan först när det behövs. Där bor alla nyttiga bakterier som bryter ned det smuts som sugs in i filtret. Det gör man bäst i en spann akvarievatten och lätt och varsamt. Stör man de bakterierna genom att skölja för ofta och för noga så slutar smuts brytas ned och det blir snabbt tätt och vattenkvaliteten försämras.
                          Guilty as charged, skulle jag tro. Har kramat ur allt smuts ur filtret vid varje vattenbyte. Dessutom blev jag tvungen att byta filter helt och hållet för ett par månader sedan, då den gamla pumpen lade av. Inga nyttiga bakterier i mitt filter, alltså.
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Tror att du gått just i den fällan. Det tyder ditt nitritvärde på också, det betyder att du inte har nog med denitrifikationsbakterier som ska bryta ned nitrit. Så nu gäller det att låta botten och filter vara ifred så att de kan repa sig och ordna till ditt dåliga vatten. Det finns olika skolor när det gäller om man ska byta vatten ofta och mycket eller inte alls när man har nitrit. Min gissning är att det i ditt fall kan vara bra att inte byta för mycket vatten då du behöver lugn för de bakterier du har i vatten, grus och filter. Men om fiskarna flämtar och är trötta måste du göra det akut.
                          Scalarerna var hemskt trötta och håglösa, stod stilla och flämtade. Har bytt 20 liter nu ikväll och (dumt nog) sköljt ur filtret, eftersom det var igensatt igen. Jag följer anvisningarna på Tropicals nitrit-test och där står det att man ska byta 20% av vattnet varje dag tills nitritproblemet ger med sig.
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Det finns också medel att köpa i butiken som ska bryta ned nitrit, kan själv inte uttala mig om huruvida de funkar. Något som alla är överens om är att det är bra att tillsätta vanligt salt när man har nitrit. Nitritet är giftigt för fiskarna och salt hjälper mot de mest akuta farorna.
                          OK, jag tillsätter en tesked salt så får vi se om firrarna piggnar på sig. Ska även kolla nitrithalt ikväll igen. I värsta fall får jag väl åka ut till Falskog imorgon och se om han har något nitrit-nedbrytande.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #28
                            Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

                            Bra, kör på så!
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #29
                              Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

                              Nitrithalten är lägre, fiskarna beter sig mer som vanligt, dvs är pigga och intresserade. Ska göra om proceduren imorgon.

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #30
                                Malayser kan vara framme på dagen, helst om det inte är helt ok i karet. Ofta går dom uppåt för rutan då.
                                Malayser ser ut som en smal lång sprial. Kan bli upp till 1,5-2 cm långa
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...