Hur många fiskar rymms i mitt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fantasyy
    • January 2011
    • 35

    Hur många fiskar rymms i mitt...

    Hej!
    Jag har startat ett akvarium för ca 2 månader sen. Har 3 black mollys och ett gäng guppys, Men nu undrar jag hur många fiskar det kan få plats i ett 66l akvarium?
    Tack på förhand.
    // Fantasyy
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ungefär så många som du har!

    Du kommer ju få yngel av både molly och guppy så de befolkar upp karet alldeles själva. Möjligen kan du stoppa ner nån algätare som otocinclus för att få hjälp med algerna.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      tumregel ca 1cm fisk per liter vatten...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        fast det är e n lite farlig regel... med måånga undantag! Man kan ju t.ex inte sätta en fisk som blir 30 cm i ett 30 liters kar...

        Kommentar

        • Fantasyy
          • January 2011
          • 35

          #5
          Ja jag ska inte köpa mer, det är ngra som får yngel snart men jag menar hur många fiskar får plats, Om fiskarna får yngel hela tiden, när är det fullt? Kan man sälja dem eller?
          // Fantasyy

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Just de sorters fiskar du har finns det av naturliga själv överflöd av så att sälja blir nog svårt. Butiker är nog inte så sugna på så billiga och lättillgängliga fiskar heller då risken för att få in sjukdomar till butiken överväger vinsten med vidareförsäljning.

            Bäst vore om du hittar nån att skänka fiskarna till (många som håller större ciklider tar dem gärna som levandefoder) eller i värsta fall återstår avlivning.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Miliimli
              fast det är e n lite farlig regel... med måånga undantag! Man kan ju t.ex inte sätta en fisk som blir 30 cm i ett 30 liters kar...
              så sant så sant - men om vi talar om de vanligaste stimfiskarna av mindre storlek så funkar den - jag är benägen att säga att fisk över 15 cm inte skall räkna akvarievolym enbart utan hänsyn måste tas till form och höjd mm... för att tillgodose olika behov och ge den variation som alla levande varelser behöver för att leva ett gott liv..
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • Fantasyy
                • January 2011
                • 35

                #8
                Har en liten snabb fråga oxå, Jag köpte 2 endler honor till ngra guppys jag köpte igår (ska inte köpa mer.) Men nu idag så börjar endler honorna nafsa på dom andras fenor och kropp. Va ska jag göra åt de??
                // Fantasyy

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fantasyy
                  Har en liten snabb fråga oxå, Jag köpte 2 endler honor till ngra guppys jag köpte igår (ska inte köpa mer.) Men nu idag så börjar endler honorna nafsa på dom andras fenor och kropp. Va ska jag göra åt de??

                  har du blandat endlers med vanliga guppy's ?

                  isf kommer dom att korsa sig direkt, förmodligen redan gjort det.


                  nafsandet är förmodligen bara nyfikenhet.

                  inget man kan göra nått åt, utan att plocka ur fiskarna.





                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Fantasyy
                    • January 2011
                    • 35

                    #10
                    Okej, på djuraffären rekommenderade dem att blanda för det blev bra kvalité på fisken då.
                    Är det dåligt att dem blandar sig? *förvirrad*
                    // Fantasyy

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av 022helpek
                      tumregel ca 1cm fisk per liter vatten...
                      Den här regeln borde å det snaraste glömmas bort eftersom den ställer till med mer problem än vad den löser.
                      Hur mycket fisk man kan ha beror inte bara på akvariestorlek och fiskstorlek utan också vilken teknik man har, inredningen m.m.
                      Den har fler undantag än tillämpningar.
                      Även till fiskar under 15 centimeter måste man se till fiskens livskvalitet och ovanstående faktorer, man kan inte ha tio centimeter guldfisk i tio liter vatten.
                      Glöm bort den från och med nu!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Har du blandat endlers med vanliga guppy kommer du få svårt att sälja ynglen. Ungefär som att det är svårare att sälja S:t schäfertaxar än renrasiga hundar.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Fantasyy
                          • January 2011
                          • 35

                          #13
                          Ok.... aja får väl se hur det blir om hon får ngra små ynglingar. Tack för alla bra svaren.
                          Mvh Fantasyy
                          // Fantasyy

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av 022helpek
                            tumregel ca 1cm fisk per liter vatten...


                            en av de mer konstiga regelverken (som jag höll mig till ända tills jag fick klart för mig annat).

                            om man nu skall "räkna" fram ett värde så är det närmare sanningen att räkna 1 kubikcentimeter fisk / liter vatten.

                            1 cm fisk / liter vatten ger ju ett ganska lustigt värde.

                            ex så skulle man isf ha ex 5 st små neontetra på samma vattenmängd som en slöjstjärt som är 20 cm.
                            problemet är att slöjjisen har en gigantisk kropp, och skitar ner ofantligt mycket mer än 5 neonisar.



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              en av de mer konstiga regelverken (som jag höll mig till ända tills jag fick klart för mig annat).

                              om man nu skall "räkna" fram ett värde så är det närmare sanningen att räkna 1 kubikcentimeter fisk / liter vatten.

                              1 cm fisk / liter vatten ger ju ett ganska lustigt värde.

                              ex så skulle man isf ha ex 5 st små neontetra på samma vattenmängd som en slöjstjärt som är 20 cm.
                              problemet är att slöjjisen har en gigantisk kropp, och skitar ner ofantligt mycket mer än 5 neonisar.



                              .
                              Tror att det här med cm längd på fisken är lättare att hantera än kubikcentimeter per liter - svårare för folk att avgöra hur många kubik något är - ser dessa svårigheter bland mina elever när de läser geometri...
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...