240 liter ny utmaning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissEmelie
    • January 2011
    • 13

    240 liter ny utmaning!

    Hej!
    Jag har ett nystartat 240 liters kar hemma. Vart igång ca 4 veckor med vatten och 3 med fiskar (5 Guldbarber och 1 Siamesisk algätare än så länge). Har läst mej till det mesta här men nu är det dags att ta lite hjälp ... mestadels om växter.

    Till och börja med är jag inge vidare på det här med växternas namn, men jag köpte iaf en grön växt med vita "kanter" i början och den var så grann och fin. Nu är den alldeles gulbrun och ful. Flera skriver om så kallade sumpväxter och att dessa förstör akvarievattnet? Är det en sån jag fått tag på tro? Ska jag isåfall omedlbart rycka upp och slänga?

    Har även en gräsväxt som var lång och fin... den har nu helt trådats sönder i varje ände.
    Normalt i början eller ingen växt att lita på?

    Sen hittade jag två jätte fina, lite rödaktiga små korta växter... absolut ingen aning om namn tyvärr men dom blev sjabbiga med en gång nästan. Fast är väl medveten om att det såklart kan bero på nystarten också, (använder dock näring).


    Hoppas ni kan hjälpa mej!
    (Skulle gärna lägga in en bild men jag vet inte hur. Eller vart jag ska lägga upp den rättare sagt så jag får en länk.)

    Mvh Emelie
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med all säkerhet är det en sumpväxt du fått, den gröna med vita kanter. Släng ut den då den belastar ditt kar mer än nödvändigt...
    Lägg upp bilderna på tex www.photobucket.com och länka hit...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Inte det du frågar om men skaffa gärna din Siames lite sällskap. De blir gladare när de är fler och mycket roligare att titta på.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • MissEmelie
        • January 2011
        • 13

        #4
        Tack!

        Ps. Det kommer sällis till siamesen

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Vad har du för belysning och hur många timmar/dag är det tänt?
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • MissEmelie
            • January 2011
            • 13

            #6
            Har 2 st Aqua Relle, 30W för tillfället.
            Lyser 10 timmar per dag.

            Kommentar

            Arbetssätt...