Mitt uppgraderade Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    Exakt, jag påpekade det, hon har en taskig leverntör av Ciklider, de har skickat henne fel hela tiden.

    Hon hade Nyckelhål, visade sig vara Guldsöm.
    De sa att Fjärilscikliderna jag hade var Bolivianer.
    Och nu detta med Bolivianera, den är försvunnen såg ut som en annan art...

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      det är typ en hongsloi eller vejita.

      Kommentar

      • Fishface
        • October 2010
        • 385

        Vi får se vad hon svarar

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          Jag hittade den andra Bolivianen under en rot, antingen har den fått panik eller stress eller jag vet inte, men ursäkta min svenska, jag blir jävligt förbannad för nu har man lite ångest, jag filmade den sista jag hittade men tror inte jag vill lägga in länken för den mår inte bra alls. Fenorna är igång, den andas men ligger lite på sidan.

          Jag har behandlat vattnet med lite lugnande samt lite meds men om det inte visar förbättringen över natten vet jag inte vad jag ska ta mig till. De två andra Bolivianerna mår bra och är igång i stora karet. Sedan har jag en röd dvärgciklid som skall tillbaks till djuraffären.

          Vet inte om jag ska returnera alla dvärgcikliderna eller vad, mår jäkligt kasst när fiskarna inte mår bra.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            brukar gå bra att byta om de går bort direkt när man fått hem dom.

            Kommentar

            • Fishface
              • October 2010
              • 385

              Ja hon är samarbetsvillig men vill hjälpa mig rädda dem så nu hoppas jag att de klarar sig över natten sedan ska de vara ett par veckor i karantän och växa till sig samt lugna sig ett par hekto.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                undrar om det är en bra idé att ha scalarer ihop med blå ciklider...?

                undrar om det är bra att köpa enbart 2 unga scalarer.....?


                inget jag skulle gjort iaf......




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  ser att du haft en del problem med leveranser av fiskar.....ibland är det inte helt lätt för en butik....

                  och ibland får man helt enkelt se sig om efter någon annan butik....

                  ser att du är bosatt i höganäs.

                  om du orker / har tid / har lust, så skulle jag rekommendera att du sätter dig i bilen
                  och kör ner till malmö, leta upp en affär som heter akvarietjänst (www.akvarietjanst.se).

                  dom har järnkoll på sina fiskar.....normalt brukar dom ha cirka 400 arter hemma i butiken...
                  ibland upp till 600....

                  en sak är säker, de skulle iaf inte bomma på en bolivian och en annan dvärgciklid.....

                  kankse kan det vara en bra idé att ringa innan och höra om han har dittan eller dattan fisken hemma
                  innan man kör dit....har han den inte hemma,,,,så har han ofta den på G in....

                  om du går i i affären, leta upp en kille som heter Peter, går inte att bomma, han är säkert 190 lång,
                  och ser ut som en förvuxen pudelrockare i huvvet.....men...han har koll.

                  liten varning dock,,,,han kommer att fråga vad du har i karet idag...och misstänker han att du har fisk
                  som inte passar med det du vill ha...så säljer han inte...


                  Annars går det att beställa från www.aleds.se

                  levererar med bussgods.....inte de billigaste i landet,,,,men väldigt hög kvailité.....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Fishface
                    • October 2010
                    • 385

                    Tack Kensa

                    Det går bra för Scalar och Blå Ciklider, inget bråk, det finns fyra nu, vi ville prova två och det funkade så nu är där fyra. De simmar tillsammans utan att nafsa, ska filma lite, har inte haft tid med jobb m.m.

                    Det går EJ bra för de Bolivianska Fjärilscikliderna, två är kvar, de är ok, en har jag räddat som är på bättringsvägen, men en usch han håller på att förlora analfenan, skall han avlivas? Lite sugen på att returnera dem och kanske ha det som det är nu, lite synd

                    Kommentar

                    • Fishface
                      • October 2010
                      • 385

                      Filmade lite idag,

                      Nu är det 4 scalar samt lite nya växter samt jag matade mina malar så det är full rulle!



                      Det lilla akvariet, här bort sju neontetror samt temporärt tre bolivianska fjärilsciklider, de är väldigt stressade och nervösa så de får stanna här ett tag, sedan blir det bara tetror.



                      Filmade denna ikväll efter de sista växterna hade planterats, väldigt nöjd

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        *pust* Nu har jag läst igenom denna tråden, intressant läsning

                        Hur går det för firrarna?
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Fishface
                          • October 2010
                          • 385

                          Då var det Feb 2011, var ett tag sedan, sorry varit super busy men ej glömt våra fiskar!
                          Så...the good news...mina scalar har lagt rom två gånger, den senaste inatt så jag försökte filma lite och tog suddiga bilder men ni vår njuta bäst ni kan. En scalar blev misshandlad för en veckan sedan och dog, tog lite hårt på känslorna men jag får införskaffa en eller två nya.

                          Scalar med Blå Ciklid, funkar utmärkt, de bråkar aldrig, nafsar aldrig och håller sina revir lång ifrån varandra. Karet går bra, mycket bra, det växer något otroligt fast har haft problems med alger, speciellt på mina fina bakgrund.

                          Varning: Bakgrunds musik samt på telefon med min kära moder


                          De har lagt romen på doppvärmaren
                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,3 KB
ID: 2131437

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2131438

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,2 KB
ID: 2131439

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,3 KB
ID: 2131440

                          Och Karet naturligtvis!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,3 KB
ID: 2131441

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P2080009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,8 KB
ID: 2131442

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            har inte kollat videon än men annars ser det ju kanon ut. o alger VILL man ha på sin bakgrund ju! då ser det myclet naturligare ut jue!

                            Kommentar

                            • Fishface
                              • October 2010
                              • 385

                              Såklart, ibland får den sina ljusa punkter från min städgrupp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...