Mitt uppgraderade Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    Flödet kommer att fixas idag med nytt filter. Tror inte de trivs i den starka vattenströmmen men de kommer och äter ur handen när det är frukost

    Vattenvärdena har varit utomordentliga. Växterna är där många nu och jag har siktat in mig på två till. Allt som allt så kommer det blir bättre med en ny pump för när jag stänger av pumpen uppför de sig på ett helt annat sätt, mer frid och fröjd.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      kanon! låter som en toppen ide med det nya filtret.

      Kommentar

      • Fishface
        • October 2010
        • 385

        Ok här är den; Eheim Classic 2213 med tillbehör, nu köpte jag alla tillbehören, kanske inte behövs?

        Senast redigerad av Fishface; 29 October 2010, 15:43.

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          Ska man helst ha trycket och intaget på seperat sida av karet eller kan strilröret ligga längs med kortsidan och intaget i vilket hörn som helst?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            jag brukar kör utsug o utblås från samma hörn så f¨år jag cirkulation runt hela karet.+ att man behöver bara "gömma" ett hörnb istället för två hörn.

            men det är en smaksak

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              Ursprungligen postat av Hallander
              Givetvis Jönköping haha !

              Den butiken du menar i källarplanet på torpa säljer inte till allmänheten längre, tog för mycket tid med uppfödningen så de kör nog bara det nu, ev om de har öppet en stund på helgen då de säljer sin omtyckta räkmix.

              Kommentar

              • Fishface
                • October 2010
                • 385

                Ok klar, synpunkter?



                Kommentar

                • M-L
                  • September 2009
                  • 183

                  Tycker att du lyckats mkt bra med ditt kar

                  Kommentar

                  • Fishface
                    • October 2010
                    • 385

                    Tack

                    Kommentar

                    • Fishface
                      • October 2010
                      • 385

                      Då så, en liten film om hur det nya vattenflödet fungerar, hoppas det inte är för svagt

                      http://www.youtube.com/watch?v=1HtvhObKph8

                      Kommentar

                      • Fishface
                        • October 2010
                        • 385

                        Då är vi nog i slutfasen, jag har blivit en växt fantast med detta nya kar...

                        Mina åtta Mollys samt mina åtta Neontetror flyttar idag, de har fått mycket stryk av de Blå Cikliderna så jag får investera i lite större fisk. En lista kommer inom kort, lovar jag.

                        Växterna jag har idag;
                        1st Vallisneria Americana
                        1st Anubias
                        1s Vattenpest som flyttas till 50L temporärt för att växta till sig
                        4st Gälört varav två nya flyttas till 50L temporärt för att växa till sig
                        2st Grön Cryptocoryne
                        2st liten Cryptocoryne
                        1st Svärdsplanta
                        1st Anubias Nana

                        Nu när det 50L är igång igen tänkte jag investera i nya växter till det.
                        Samt det stora karet skall få en till Vallisneria, en Vattenspikblad och kanske två till växter av något annat slag. Kanske svärdsplantor eller Anubias.

                        Lite sugen att börja planera ett Malawi Kar...350+ för källaren till våren.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av Fishface
                          Lite sugen att börja planera ett Malawi Kar...350+ för källaren till våren.


                          nu ser vi klart att fiskansiktet drabbats hårt av akvariehybrisen.....

                          tips....tänk på om du vill bli duktigt på en sorts fisk ganska snabbt, eller om du skall
                          bli novis på alla fiskar under lång tid,,,,,,

                          med detta menar jag att du har börjat skrapa på ytan med CA+SA fiskar, om ett tag har du
                          hyfsad uppfattning om just de arter som går i ditt kar idag.....

                          att då vidare med en annan världsdel, med helt annan typ av setup, annan typ av mat, annat på nästan allt,
                          kan bli ett stort steg.....särskilt Malawi o T-yika's firrar ställer intressanta krav (i min värld iaf)....

                          tänk på vad du vill ha ut av hobbyn.....


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Fishface
                            • October 2010
                            • 385

                            Defintivt , nu ska jag fokusera stort på mitt SA kar.

                            Källaren lär dröja ett tag men en tanke brinner, bara en tanke.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              instämmer med kensa! hybrisen är fantistisk men en smula förädisk. som vanligt gäller skynda långsamt.

                              Kommentar

                              • Fishface
                                • October 2010
                                • 385

                                Då så,

                                Flytten gick bra igår, neonerna och mollys har ett nytt hem.

                                Igår flyttade mina Blå Ciklider flyttade sina barn till en håla under en rot men nu på morgonen efter frukost flyttade de tillbaks dem till ett gömställe bakom en sten.

                                Känns som mera lugn i karet nu, harmoniskt. Synd bara att jag fick flytta neonerna, de trivdes jag med.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...