Mitt uppgraderade Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    Mitt uppgraderade Akvarium

    Hejsan!

    Jag hade ett 50L som blev överbefolkat och bosatt av fel fish pågrund av en djuraffär...för många samt fisk som ej skall finnas i en 50L.

    Nu har jag investerat i ett 250 kar från blocket.
    Jag tänkte bifoga bilder när det är klart och bosatt om allt går bra men jag har fått mycket råd här samt läst en bra guide; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

    Nu har jag fått igång mitt 250 kar, Dag 1. jag undrar bara om jag gör rätt och hur mycket kemikaliera jag ska lägga till. Dag 1 hällde jag i 60ml Aquatan och en timme efter det 50 ml Nitrivec (enligt burksanvisning.) Nu ska det värmas och bakterierna ska köra igång och på Fredag tänkte jag flytta mina 10 neontetra ditt för a testa det i två veckor. Hur gör jag med kemikaleria, ska jag lägga till 50ml Nitrivec dagligen tills Fredag?

    Samt, det här med vattenbyten på ett 250 kar, har hört att vissa gör veckobyten 30%, vissa gör det inte alls?

    Tack för hjälpen!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Fishface
    Hejsan!

    Jag hade ett 50L som blev överbefolkat och bosatt av fel fish pågrund av en djuraffär...för många samt fisk som ej skall finnas i en 50L.

    Nu har jag investerat i ett 250 kar från blocket.
    Jag tänkte bifoga bilder när det är klart och bosatt om allt går bra men jag har fått mycket råd här samt läst en bra guide; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

    Nu har jag fått igång mitt 250 kar, Dag 1. jag undrar bara om jag gör rätt och hur mycket kemikaliera jag ska lägga till. Dag 1 hällde jag i 60ml Aquatan och en timme efter det 50 ml Nitrivec (enligt burksanvisning.) Nu ska det värmas och bakterierna ska köra igång och på Fredag tänkte jag flytta mina 10 neontetra ditt för a testa det i två veckor. Hur gör jag med kemikaleria, ska jag lägga till 50ml Nitrivec dagligen tills Fredag?

    Samt, det här med vattenbyten på ett 250 kar, har hört att vissa gör veckobyten 30%, vissa gör det inte alls?

    Tack för hjälpen!

    generell tumregel säger cirka 25% varje vecka, men det beror helt på vilken sorts kar man har.

    vissa kar byter aldrig, vissa byter 20% varje dag.......

    Normalt sällskapskar, cirka 25% per vecka.

    Var dock beredd på att byta ofta och mycket i uppstarten,,,,,nitriten är lömsk.

    stand by varje dag direkt efter du har kollat nitritnivån.....med dropptest.....aldrig stickor....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Vad gäller kemikalierna så kan jag egentligen bara svara läs på burken, dosering är lite olika beronde på preparat. Nitrivec behöver du egentligen bara om du får nitrit i karet så jag skulle skippa det för stunden, släpp i dina 10 tetror när vattnet har nått en bra temperatur och kolla sedan nitritvärdet ofta under de första veckorna. Orsaken till att du kan göra så här istället är att fiskarna du stoppar i kommer att fixa igång bakterierna åt dig om du bara tar det lite lugnt och inte förhastar dig.
      Under den första månaden bör du mata extremt lite (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sedan det) och undvika vattenbyten om du inte får nitrit i karet. Skulle du få nitrit i karet så byter du 50% av vattnet dagligen tills vattenvärdet är under kontroll igen.
      När karet väl är inkört så räcker det med att byta en gång i veckan och då ca 30% i taget. Det är bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket då stora vattenbyten kan förändra vattenvärden och temperatur ganska drastiskt.

      Hoppas att detta fick saker och ting att klarna lite
      Senast redigerad av Danne och Anzo; 11 October 2010, 16:22.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • Fishface
        • October 2010
        • 385

        #4
        Tack Kensa!

        Jag är nästan lite sugen på att vänta med fisken tills Nitritet är under kontroll för de "funkar" just nu i det lilla akvariumet.
        Sedan är detta inte ett nytt kar utan allt har använts förut ganska länge, förhoppningsvis hjälper det något!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Fishface
          Tack Kensa!

          Jag är nästan lite sugen på att vänta med fisken tills Nitritet är under kontroll för de "funkar" just nu i det lilla akvariumet.
          Sedan är detta inte ett nytt kar utan allt har använts förut ganska länge, förhoppningsvis hjälper det något!

          det går inte.....nitriten kommer när du får ner fisk i karet...inte innan...

          sedan rusar nitriten i taket....tiklls dess att de goda baskuluskerna kommer ifatt....


          ingen fisk....ingen cykling....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Ursprungligen postat av Danne och Anzo
            Vad gäller kemikalierna så kan jag egentligen bara svara läs på burken, dosering är lite olika beronde på preparat. Nitrivec behöver du egentligen bara om du får nitrit i karet så jag skulle skippa det för stunden, släpp i dina 10 tetror när vattnet har nått en bra temperatur och kolla sedan nitritvärdet ofta under de första veckorna. Orsaken till att du kan göra så här istället är att fiskarna du stoppar i kommer att fixa igång bakterierna åt dig om du bara tar det lite lugnt och inte förhastar dig.
            Under den första månaden bör du mata extremt lite (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sedan det) och undvika vattenbyten om du inte får nitrit i karet. Skulle du få nitrit i karet så byter du 50% av vattnet dagligen tills vattenvärdet är under kontroll igen.
            När karet väl är inkört så räcker det med att byta en gång i veckan och då ca 30% i taget. Det är bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket då stora vattenbyten kan förändra vattenvärden och temperatur ganska drastiskt.

            Hoppas att detta fick saker och ting att klarna lite
            Det enda jag inte gjorde efter er guide var att plantera för mina växter är i det lilla akvariumet och tänkte flytta över en växt med tetrorna samt köpa ett par till i helgen, hoppas det inte är allra nödvändigast att platera växter direkt annars får jag flytta över två nu.

            Kommentar

            • Fishface
              • October 2010
              • 385

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              det går inte.....nitriten kommer när du får ner fisk i karet...inte innan...

              sedan rusar nitriten i taket....tiklls dess att de goda baskuluskerna kommer ifatt....


              ingen fisk....ingen cykling....



              .
              Ah ok! men då åker de i när värmen är bra nog...det blir imorgon

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                gott, sedan är det dags att kolla nitriten 18-24 timmar efter det.....och sedan 1-2 ggr per dag under en tid....

                stand by med spannen och slangen....


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Fishface
                  • October 2010
                  • 385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  gott, sedan är det dags att kolla nitriten 18-24 timmar efter det.....och sedan 1-2 ggr per dag under en tid....

                  stand by med spannen och slangen....


                  .
                  Lite sugen på dra en slang direkt ut it trädgården, jag drog in trådgårds slangen idag för att fylla det, tur att frugan inte var hem!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fishface
                    Lite sugen på dra en slang direkt ut it trädgården, jag drog in trådgårds slangen idag för att fylla det, tur att frugan inte var hem!


                    auch....trädgårdsslangar är oftast behandlade med antimögel......

                    inget bra alls för firrarna att simma omkring i det vattnet om det finns rester av medlet kvar.....


                    hur gammal och hur välanvånd är slangen ??


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Fishface
                      • October 2010
                      • 385

                      #11
                      Väldigt välanvänd och dryga 3-5 år gamal kanske äldre?
                      Senast redigerad av Fishface; 11 October 2010, 17:32.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fishface
                        Väldigt välanvänd och dryga 3-5 år gamal kanske äldre?
                        Spola ur slangen innan du använder den så spelar antimögel eller ej ingen roll! Här har du en länk där du kan se i vilka steg kvävecyceln etableras: http://www.bestfish.com/newtank3.html Kom ihåg att mata ytterst sparsamt för att undvika höga nitritvärden som annars går i höjden efter ca 1 vecka!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Fishface
                          • October 2010
                          • 385

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Spola ur slangen innan du använder den så spelar antimögel eller ej ingen roll! Här har du en länk där du kan se i vilka steg kvävecyceln etableras: http://www.bestfish.com/newtank3.html Kom ihåg att mata ytterst sparsamt för att undvika höga nitritvärden som annars går i höjden efter ca 1 vecka!
                          Typ det jag tycker är lite och sedan dela det på hälften
                          Bra guide och den uppskattar jag, med mitt 50L som nu är under kontroll matade jag för mycket och hade höga nitrit värden, denna gång ska jag göra det rätt! Den guiden var nästa prick i mitt, inne på min sjätte vecka med det lilla akvariumet och där är allt under kontroll.

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Kom ihåg att visa bilder också!

                            Kommentar

                            • Fishface
                              • October 2010
                              • 385

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Kom ihåg att visa bilder också!
                              När allt gått bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...