Lite Nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beatnik
    • March 2010
    • 6

    Lite Nybörjar frågor

    Hej!

    Skaffa hem ett 150l akvarie igår, nu är jag helt novis på detta så jag vill ha lite konkreta råd. Vad för tillsatser ska jag ha i vattnet? Nämn gärna namn på det ni har. Är det Algmedel o typ snigel dödande medel som är viktigt direkt? Är det nån mer tillsats som vattnet behöver?

    Finns det några fiskar jag ska kolla på som är bra på att hålla miljön bra i akvariet? Det ska va neon tetror i akvariet så dom måste ju passa ihop med små fiskar i så fall.

    Hoppas på lite hjälp nu
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Varför vill du sabba akvariet genom att tillsätta en massa kemikalier? Antar att du har kommunalt vatten, och då brukar det vara tillräckligt rent direkt ur kranen. Satsa på ett väl tilltaget biologiskt filter så klarar du dig utan tillsatser.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Beatnik
      • March 2010
      • 6

      #3
      Men sniglar blir inte ett problem då? Såg imorse att en snäcka satt på rutan, känns som dom kan ta över eller?

      Kommentar

      • pello
        • May 2008
        • 109

        #4
        Sniglar bekämpas i första hand med mindre mat, biologiskt med hjälp av snigelätande fisk som pakistanbotia, funkar toppen. Eller med långsamförökande snäckor som anentome helena.
        Helena stoppade jag nyss ner i mitt snäckinvaderade multisburk, jag har inte set helena sen jag stoppade i dom men småsnäckorna har minskat till en bråkdel.

        Kommentar

        • Beatnik
          • March 2010
          • 6

          #5
          Hur funkar pakistanbotia med Neon Tetror? Den äter inte dom?

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Snäckor kommer inte att ta över i alla fall och de håller dessutom rent.. mig stör det inte...

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Läs gärna på i nybörjarguide-tråden härinne. Det tar ca 40 dagar att få igång ett akvarium helt och hållet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Håller med JensA läs nybörjartråden tills du kan den utantill. Sedan skall du låta bli alla medel. i 99% av fallen räcker det med vanligt kranvatten. Gör INTE rent ditt filter i tid och otid. Fler fiskar som dött av rengöring än tvärtom. Mata hellre för lite än för mycket. Lättare att mata ihjäl fiskarna än att svälta ihjäl dom. Sedan är snäckorna dina kompisar. En städpatrull som äter upp sådant som hamnar på bottnen.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...