Nitritfråga...igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #31
    hmmm nu sprang jag över denna tråd ang salt och nitrit: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134372
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #32
      Som sagt - ekosystem är komplexa saker!

      Kommentar

      • CyberLizard
        • October 2009
        • 165

        #33
        Hur ser ni på Sera's Nitrivec? Jag har haft i det i mitt kar för att förebygga en nitrisspik, och trots att jag har lerbotten (under gruset), en massa växter som skräpar ner, en hel del fiskar vid det här laget samt förmodligen matat för generöst så verkar karet må kalas!

        Jag hade inte i nitrivec förrän karet hade haft fiskar i sig ett par veckor. Vad jag sett så verkar Nitrivec vara en av de få tillsatserna som innehåller bakterier. Jag har bara hittat tabletter annars med "filterbakterier".
        Projektråd 160L SA

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #34
          Det finns två sanningar, Sera har nämligen ändrat från <0,3 mg/l till 0,0 mg/l som det lägsta uppmätningsbara talet på färgkartorna i sin nya dropptest för NO2, varför vet jag ej men jag misstänker att detta skett eftersom den gamla 'mindre än 0,3 milligram per liter' möjligen kan ha feltolkats, det är annars exakt samma reagensvätskor som tidigare.

          Asynja, den lägsta graderingen på Seras dropptest för nitrit(NO2)visar enligt färgkartan på ditt dropptest < 0,3 mg/l, lägre nivåer kan du inte avläsa på Seras dropptest då de två reagensvätskorna blandats med vatten alltid som minst är svagt gul, så låt akvariet vila och mata sparsamt med en nypa varannan dag och ge kvävecykeln omkring två veckor till på sig att stabiliseras.

          Den nya färgkartan finns att se på Seras hemsida!

          Lycka till!

          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #35
            Ursprungligen postat av Asynja
            Det var så jag också gjorde...innan det blev såhär. Jag fick höra att jag skulle göra ett 50% vattenbyte, för nitriten låg på mellan 0,3 och 1. Sen var det ganska bra några dagar, sen helt plötsligt en dag var det uppe på 6 och det var då jag fick rådet att göra många små byten...det är där jag är nu.

            Grothras: Menar du att jag ska lugna mig med vattenbytena och bara slänga i lite bakterier dagligen (typ nitrivec), och hoppas på att karet sköter resten själv? (jag har läst din tråd, och det var så jag tolkade det, ville bara dubbelkolla).
            Ja, jag följde råden som jag fick i min tråd förutom det rådet som sa att jag skulle ha i massor med salt hade i en del salt men enbart det som den senare skribenten rådde mig om(den lägre dosen) Sen hade jag även i bikabonat då jag hade alldeles för mjukt vatten. Mitt råd är enkelt och det är att avbryta vattenbytena och fortsätta med att ta i en del ny bakteriekultur varje dag. För mig fungerade ju detta och jag hade ju ganska hög nitrit. Efter någon vecka så var det nere på noll.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              CyberLizard, Nitrivec är alltså en ren bakteriekultur men precis som så många andra produkter inom akvaristiken kan man hitta alternativ mycket billigare eller för inga pengar alls, vanligt bordssalt är ett exempel som ersätter det vansinnigt dyra ektozonet, här kommer en riktigt bra länk till ett inlägg om Nitriväck* som Lasse Forsberg skrivit, jag har själv provat på 'skogsbacke modellen' och då filtrerat i samma dubbelkokade vatten** som jag normalt använder när jag blandar till NutriSi.

              *Hemmatilllverkad bakteriekultur för akvariebruk

              **Sterilt vatten som kokats i rostfri kastrull i minst 10 minuter, tillåtits svalna och därefter kokats ytterligare i minst 10 minuter innan man åter låter det svalna, förvaras kallt.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #37
                Oh, intressant! Den var ny för mig! Tyvärr så bor man ju i en stad, och jag kommer sällan åt en så ren natur att jag skulle vilja ta jord därifrån. Ha, det är till och med NÄSTAN lika kostsamt att åka buss här i Jönköping som att beställa hem 250ml Nitrivec från nätet. (Nja, det kanske var lite överdrivet, men det är faktiskt inte så långt ifrån) Vi borde ha en klistrad tråd med tips för den fattige akvaristen, precis som PlantSwap har en tråd för den fattige växtakvaristen.

                Btw, ang. saltet: Jag har länge undrat just över ektozonsaltet, om det bara är rent NaCl eller om det innehåller något extra. Och ska det vara Jod-fritt salt, eller funkar det med det Jod-blandade också?
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #38
                  Här tar man kväll tidigt & tråden exploderar med svar...Vad roligt! Tack innerligt för all hjälp! Nu känns det mycket bättre & jag ska inte stressa upp mig över nitriten.

                  På mitt dropptest är minimum >0,3, innebär det att jag har ett gammalt test? Jag letade bäst före datum på förp. men hittade inget. Mitt dropptest kanske inte funkar som det ska?

                  Hur som helst så gjorde jag inget vattenbyte igår, karet fick vila. Har inte tagit något nitrittest idag än, har 3 barn som ska fixas inför skola och dagis, men sen när jag är hemma igen så ska jag "pyssla" lite med firrarna (som fö ser ut att må toppen, de simmar runt och "leker" precis som de brukar & ingen som kippar efter luft vid ytan). Dvärgguramisarna är iof uppe och hämtar luft ganska ofta, men det hör väl till deras natur?

                  Tack än en gång allihopa! Nu ska här spisas frukost!
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #39
                    Ursprungligen postat av CyberLizard
                    Hur ser ni på Sera's Nitrivec?
                    Har själv aldrig använt det men det kan säkert vara bra om man har bråttom igång men det är trots allt ytterligare ett preparat som påverkar karets biologiska balans. Tålamod istf preparat är enligt min mening att föredra i de fall valet finns men det får ju var och en bestämma själv.

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #40
                      jag är helt vimsig innombords av all info,
                      men trots allt så låter jag karet vara och idag blir firrarna utan mat.
                      Känns hemskt, men även katter och hundar klarar ju sig utan mat 1 dygn!
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #41
                        Ursprungligen postat av Yollis
                        jag är helt vimsig innombords av all info,
                        men trots allt så låter jag karet vara och idag blir firrarna utan mat.
                        Känns hemskt, men även katter och hundar klarar ju sig utan mat 1 dygn!
                        Fiskarna klarar sig utan mat en vecka utan problem.

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #42
                          Heeej!
                          Jag måste bara få berätta...Nitriten är nere på NOLL!!!! Tänk, jag klarade den här krisen alldeles själv! Njaaa, lite hjälp från er hade jag ju också *s*. Men jag gjorde allt själv & det gick bra! Jag är så himla stolt över mig själv just nu .

                          Ville bara kika in och berätta! Nu ska lillskrot hämtas på dagis snart & firrarna ska få sig ett riktigt skrovmål *s*

                          Ha en trevlig helg!
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #43
                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Heeej!
                            Jag måste bara få berätta...Nitriten är nere på NOLL!!!! Tänk, jag klarade den här krisen alldeles själv! Njaaa, lite hjälp från er hade jag ju också *s*. Men jag gjorde allt själv & det gick bra! Jag är så himla stolt över mig själv just nu .

                            Ville bara kika in och berätta! Nu ska lillskrot hämtas på dagis snart & firrarna ska få sig ett riktigt skrovmål *s*

                            Ha en trevlig helg!
                            Jätteskönt att det har vänt. Ta det lite lugnt med maten bara så kommer detta att gå bra i fortsättningen.

                            //Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #44
                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Jätteskönt att det har vänt. Ta det lite lugnt med maten bara så kommer detta att gå bra i fortsättningen.

                              //Roger
                              Det ska jag göra. Inga högar mat här inte *s*
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Yollis
                                • February 2010
                                • 479

                                #45
                                wohoo vad underbart!
                                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                                "Happy Wife - Happy Life"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...