Nitritfråga...igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #16
    Tack allihopa för all hjälp! Jag har läst all info som går att hitta här på zoopet, men känner mig förvirrad ibland och hittar inte riktigt de svar jag söker. Er hjälp är guld värd!

    Yollis: Jag har först en sticka som jag köpte på djuraffären (men den är tydligen inte så särskilt tillförlitlig), sen köpte jag till ett dropptest för bara nitrit (finns på alla djuraffärer tror jag) och det är det jag kör med nu, för det är mer exakt.

    Nu ska jag sätta igång med middag här hemma, sen blire vattenbyte för hela slanten.
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      Håller m Hawkse! Fiskköp är förbjudet de närmaste 4 veckorna, speciellt med nitritproblem.
      Det är värt att vänta 4 veckor
      Det var det jag gjorde fel. Slängde i för mycket fisk på för kort tid. Jag var medveten om det när jag gjorde det att vi kunde få problem, men hade inte tålamod att vänta...Suck... Med det större karet jag planerar ska jag göra allt rätt från början. Tror inte jag kommer ha lika bråttom iom att jag redan har det lilla karet att fixa med också...
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Yollis
        • February 2010
        • 479

        #18
        Ursprungligen postat av Asynja
        Det var det jag gjorde fel. Slängde i för mycket fisk på för kort tid. Jag var medveten om det när jag gjorde det att vi kunde få problem, men hade inte tålamod att vänta...Suck... Med det större karet jag planerar ska jag göra allt rätt från början. Tror inte jag kommer ha lika bråttom iom att jag redan har det lilla karet att fixa med också...
        Det är svårt att hejda sig i början! Allt är nytt och spännande. Jag vill oxå ha ett större kar sen, i framtiden, då kommer jag planera mer och ska även försöka mig på en BTN med filter pump och värmare bakom! Men först ska jag njuta av detta 110L
        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

        "Happy Wife - Happy Life"

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #19
          Ursprungligen postat av Yollis
          Det är svårt att hejda sig i början! Allt är nytt och spännande. Jag vill oxå ha ett större kar sen, i framtiden, då kommer jag planera mer och ska även försöka mig på en BTN med filter pump och värmare bakom! Men först ska jag njuta av detta 110L
          BTN...är inte det jättedyrt? Det är ju snyggt förstås, kanske värt att spara till. Jag håller på att planera det större karet för fullt, postade en tråd om det för några dar sen, men har inte fått ngn vidare respons, så jag får planera själv helt enkelt . Är lite inne på tema också, kanske. Om jag ska köra enbart amerikanskt tex...Hmmm, ja, vi får se. Måste också bestämma om vi ska ha ett hörnkar i vardagsrummet, eller ett mkt större kar vid trappräcket på övervåningen. Jag vill ju såklart ha ett så stort som möjligt...Jaja, vi får se, jag har en make som kräver lite övertalning också.

          Du har så rätt, allt är nytt och spännande! Just nu sitter jag och tittar på 2 små yngel i vårt kar...för 2 dar sen var de fyra, misstänker att vårt monster till XLPlaty har mumsat i sig dem till frukost. Jag är nästan lite ledsen för det.
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #20
            ju mer du byter vatten desto längre tid tar det för bakterierna att komma igång. I min gamla tråd så finns det massor med nytig info som du kan ta del av! lycka till

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #21
              Grothras, ja jag fick tipset om 0% vattenbyte första månaden, så länge firrarna mår ok. Så jag håller bara koll på dagarna och väntarut min första månad...
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #22
                Ska kika in där. Tack Grothras!
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #23
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  Grothras, ja jag fick tipset om 0% vattenbyte första månaden, så länge firrarna mår ok. Så jag håller bara koll på dagarna och väntarut min första månad...
                  Det var så jag också gjorde...innan det blev såhär. Jag fick höra att jag skulle göra ett 50% vattenbyte, för nitriten låg på mellan 0,3 och 1. Sen var det ganska bra några dagar, sen helt plötsligt en dag var det uppe på 6 och det var då jag fick rådet att göra många små byten...det är där jag är nu.

                  Grothras: Menar du att jag ska lugna mig med vattenbytena och bara slänga i lite bakterier dagligen (typ nitrivec), och hoppas på att karet sköter resten själv? (jag har läst din tråd, och det var så jag tolkade det, ville bara dubbelkolla).
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #24
                    Asynja, hade du inte bytt 1a gången så kanske det hade planat ut av sig själv?
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yollis
                      Asynja, hade du inte bytt 1a gången så kanske det hade planat ut av sig själv?
                      Det var lite så jag tänkte nu. Men, det är lätt att vara efterklok, osäker och bara fråga andra utan att använda sin egen hjärna också. Det är toppenbra med råd här inne, jag hade nog inte klarat mig utan iom att jag är så osäker. Vi kan ju aldrig veta hur det gått om jag inte hade gjort ett vb. Det jag VET är iaf att jag har lärt mig massor de här senaste dagarna så allt har inte varit förgäves vilket som. Dessutom är det här bara träning inför det större akvariet. Känns bra att prata med dig Yollis, vi är lika "nya" båda två. Vi får peppa varandra när vi gör misstag och de erfarna skrattar åt oss . Hoppas du slipper nitritspiken som jag fick.
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #26
                        Asynja, precis, man vet ju aldrig hur det skulle gått och nu har du ju ändå jobbat med et ett tag, då kan man lika gärna jobba vidare Jag älskar forum med all härlig kunskap och allt stöd!
                        Jag lär oxå få en nitritspik runt dag 14, tror alla nya kar får det. Men jag ska försöka hålla mig nu, från att mata förmycket!

                        jepp, om vi står enade kan vi bjuda på goda skratt

                        Typ som att mina katter matade fiskarna i förrgår... fiskmat bör INTE ligga fritt uppe på lysrörsrampen (iofs bara 3 pellets...men ändå!)
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #27
                          Ursprungligen postat av Yollis
                          Asynja, hade du inte bytt 1a gången så kanske det hade planat ut av sig själv?
                          Visst kan det klara sig självt men när det kommer upp på sådana nivåer att fiskarna står och kippar efter andan får man se till att åtgärda så de inte stryker med. Bäst är naturligtvis om man kan undvika genom att skaffa ett fåtal fiskar som får gå i karet de första fyra veckorna under vilka de matas sparsamt. Inga vattenbyten utom i nödfall. Därefter börjar man fylla på med några fiskar i stöten och kan även påbörja veckoliga byten av vatten.

                          Ytterligare ett viktigt knep att minnas är att inte ändra för mycket på en gång. Dvs, du byter antingen vatten eller stoppar i mer fisk eller rengör filtret. Byter man t ex vatten och samtidigt rengör filtret för nitiskt kan man riskera att få en nitritspik även i ett väl ingrott kar. Riskerna är dock större i början av karets liv.

                          Kommentar

                          • Yollis
                            • February 2010
                            • 479

                            #28
                            tack igen! Du reducerar mina nybörjar-misstag med typ 300% hawkse
                            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                            "Happy Wife - Happy Life"

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #29
                              Ursprungligen postat av Yollis
                              tack igen! Du reducerar mina nybörjar-misstag med typ 300% hawkse
                              Det låter bra. Det finns nog med misstag att göra ändå och än mer att lära i den här hobbyn. Konstigt vore det väl annars med tanke på att det är ett ekosystem i miniatyr man har i glasburken!

                              Kommentar

                              • hawkse
                                • December 2009
                                • 781

                                #30
                                Ursprungligen postat av Yollis
                                Jag lär oxå få en nitritspik runt dag 14, tror alla nya kar får det.
                                Att helt undvika den är väl svårt men det går mildra den rejält.

                                När jag återupptog hobbyn igen i höstas med ett 12-liters guppykar med två guppies var det nödbyte av vatten som gällde. Vid uppstarten av nästa kar, 310L, märktes inte nitritspiken alls trots att jag tyckte mig skyffla i rejält med fisk ganska tidigt. Åas var jag nog för upptagen för att märka något eftersom jag kämpade med att utrota blågrönalgerna som jag genom egna misstag lockat dit

                                Kommentar

                                Arbetssätt...