Enkla frågor med snabba svar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #16
    Har inte hållt discus själv. Många håller dock fjärilsciklider med discus då båda ska gilla lite varmare temperatur.
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • draft
      • December 2009
      • 86

      #17
      Argh, nu är jag inte glad!

      De nya T5-rören jag beställt hade en mycket mindre diameter än de nuvarande (karet är ca 7 år). Segt...åker la på att köpa ny ramp då med antar jag...

      Kom nyss hem från en vecka i fjällen och har nu en massa snäckor som ser ut som små glasstrutar, hur blir man kvitt dom? Går det ens? Dessutom har en del alger kommit, långa trådar, nästan en decimeter som svajar på vissa ställen. Imorrn bär det av till affärn för att införskaffa dammsugare i fiskform! :P

      Kommentar

      • draft
        • December 2009
        • 86

        #18
        Tänkte på en sak angående doppvärmare, kan man överdriva i kapacitet, d.v.s. köpa en avsedd för akvarium upp till 1000 l (ifall man vill uppgradera lite i framtiden ) men nu ha den i ett 350 liters?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          A T5 passar inte till T8-ramp om det var det du hade innan..

          Snäckor kan du bli av med med hjälp av praktbotior tex
          annars är det till att plocka o plocka o plocka..
          ett tips jag har hört är att lägga i ett saladsblad under natten. då dras de dit o sen på morgonen tar du upp det o slänger så lång du orkar...upprepa tills problem löst.

          ang. doppvärmare...tjaaa så skulle du väl kunna göra.. ser inte varför inte det skulle funka. fast jag tror det skulle slå på o av väldigt ofta jsut för att effekten är så hög...vilket jag tror sliter mer på den. bättre att skaffa en till sen om du uppgraderar dig.

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #20
            Hur varmt är vattnet utan doppvärmare? Gissar att du har 20 grader i rummet plus att ljusrören kommer värma. Annars brukar man underdimensionera doppvärmare så om den får fnatt och bara går för fullt så klarar den inte att värma vattnet så mycket att det blir syrebrist och fisk dör, eller i alla falll får du längre tid på dig att upptäcka ev. felet.

            Okey men om du ska uppdatera till större och inte ha kvar detta kar ville du spara in på doppvärmare? Jag skulle i så fall köpa en som är lagom stark och sedan en till så du har två till det ev. nya stora karet.
            Nu har jag det rätt kallt här hemma (dåligt isolerad kåk) men det kan vara så att du inte ens behöver en. I med en termometer och kolla morgon/kväll vad du har när allt är igång (ljus/ev teknikprylar i karet).
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • draft
              • December 2009
              • 86

              #21
              Blivit av med alla alger och inga synliga snäckor längre

              Köpte 6 ancistrus eller hur det nu stavas, 4 black molly och 5 små botior.

              Angående belysningen så visste jag inte att T8 är de tjocka rören och T5 de smala så har beställt en ny armatur till de tidigare beställda rören, hoppas det blir rätt nu :P

              Angående doppvärmare så är min nuvarande JUWEL 300 W lite knasig och verkar leva sitt egna lilla liv så temperaturen vill inte stabilisera sig och jag får ingen rätsida på den heller. Kan ju bero på att den har några år på nacken. Jag undrade eftersom det är samma pris på denna som på denna.

              Valde den starkare av de två.

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #22
                Den kommer garanterat att räcka. Men kolla ändå vad du har utan doppvärmare. Om du inte behöver så det ju kanon - billigare.
                Om tempen går ner lite under natten spelar ingen roll. Detta händer i naturen också.

                Kör i lite bilder också!
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #23
                  Jag: "kolla älskling vad snyggt med svart hörnkar"
                  Hon: "mmm...kan du inte fråga var gardinerna kommer ifrån?"


                  Va fan..ni kvinnor alltså!!

                  Ser fram emot lite fler bilder, gillar karet
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • draft
                    • December 2009
                    • 86

                    #24
                    Ursprungligen postat av Broddan
                    Den kommer garanterat att räcka. Men kolla ändå vad du har utan doppvärmare. Om du inte behöver så det ju kanon - billigare.
                    Om tempen går ner lite under natten spelar ingen roll. Detta händer i naturen också.

                    Kör i lite bilder också!
                    Hoppas det

                    Ingen idé att kolla, vill ju ha diskus o så varmt har jag inte här hemma :P Men visst, smidigare och billigare hade ju inte varit fel.

                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Jag: "kolla älskling vad snyggt med svart hörnkar"
                    Hon: "mmm...kan du inte fråga var gardinerna kommer ifrån?"


                    Va fan..ni kvinnor alltså!!

                    Ser fram emot lite fler bilder, gillar karet
                    Haha, det var skoj!! Kul att höra att iaf nån gillar karet, hehe! Gardinerna är köpta i början av 2008, var tydligen "inne" då, inte så hajj på sånt men iaf. Finns även i inverterad variant, därför det blev just det tyget och så köpte vi även lite sådant och gjorde två tavlor av det. Matchar fint

                    Bilder på karet kan jag slänga upp, får dock vänta till imon eller så.

                    Kommentar

                    • draft
                      • December 2009
                      • 86

                      #25
                      På request kommer några bilder:

                      Helbild:



                      Lite närmare:



                      Närbild på gurka, tyvärr försvann ancistrusarna, hehe:



                      Gardin o tavlor, lol:



                      Alla bilder är tagna med mobilen så ingen jätteskärpa men inte kass heller

                      Nu till en liten fråga, jag har nu fem st botia (kommer inte ihåg exakta namnet, men den skymtas nere till vänster i andra bilden) och undrar om det behövs lite pansarmalar i karet? Jag är inne på diskus och vet att många kör pansarmalar ihop med dem så antar att det är av en anledning.

                      Och, ja, funderar på goldmember
                      Senast redigerad av draft; 28 January 2010, 14:08.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        anledningen till att måga kör pansarmalar med diskus istället för botior är nog för att botior är från asien o pansar o diskus från sydamerika. hålla sig till en biotop

                        annars ser det skitsnyggt ut ju!

                        Kommentar

                        • draft
                          • December 2009
                          • 86

                          #27
                          Jaha, det är så det ligger till. Men om jag fattat det hela rätt så äter botior snäckor/sniglar och pansarmalar städar botten mer allmänt så att säga, tar hand om diverse skit? Behövs ett gäng pansarmalar också tro?

                          Och tack! Ska inte blanda mer växter nu tänkte jag.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            jo de äter sniglar, men har du problem med det då? jag har inte haft sniglar på 10 år. o det finn ju andra sätt att bli av med dom.

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #29
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              jo de äter sniglar, men har du problem med det då? jag har inte haft sniglar på 10 år. o det finn ju andra sätt att bli av med dom.

                              jag fick sniglar i mitt lilla akvarium ganska så snabbt, men efter ett litet tag så har jag börjat trivas ganska bra med dem De städar något förbannat bra måste jag säga, och så länge man inte övermatar något gruvligt så blir det ju inte någon boom.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                har två zebrasniglar i min kub..måste nog ha fler för det börjar bli en smula skitigt nu.

                                vad tyckte du om uppdateringen på kuben btw marnat?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...