Något lurt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Corydoras går utmärkt att ha i ett 54 liters, men köp till ett gäng till så de får lite kompisar. Lämpligt är en 5-10st.


    Praktbotian blir enorm så det är konstigt att de sålde den till dig, dock behöver du inte vara orolig att de mår dåligt av karet i nuläget. När botior vilar "lägger" de sig ofta på sidan, dvs inget sjukdomssymptom.


    Leopardplecon, lite osäker vilken du har:
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1036&SOK=1 ??
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1187&SOK=1 ??
    Annan?
    Den ena funkar den andra blir för stor, omvänd ordning .

    Acistrusen skulle jag ändå säga är ok i karet, enligt beskrivningen ska den ha 100 liter, men vad säger ni andra? Alla säljer ancistrus till kar på 54 liter och uppåt även toppaffärer, har aldrig hört någon säga nej till det.

    Black Ghost är för stor för ett så litet kar.


    Jag tycker du kan ha många fler fiskar, det blir bara viktigare att byta vatten ordentligt ofta samt ha vattenberedningsmedel och bra filter.
    Senast redigerad av DaRe; 25 December 2009, 10:45.
    Checking out...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Skulle tippa på att det är en av dessa som kallas Leopardpleco: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1 och de får definitivt inte plats i det karet.
      Visst funkar det med ett gäng pansarmalar i ett 54 liters, men det är på gränsen och varför inte ge dem bättre förutsättningar till ett bra liv?

      Ancistrus är i mina ögon heller inte OK att ha i ett 54 liters kar när den väl blivit stor, de kan bli upp mot 12-15 cm.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • TheDude
        • September 2009
        • 45

        #18
        Ursprungligen postat av Dre
        Corydoras går utmärkt att ha i ett 54 liters, men köp till ett gäng till så de får lite kompisar. Lämpligt är en 5-10st.


        Praktbotian blir enorm så det är konstigt att de sålde den till dig, dock behöver du inte vara orolig att de mår dåligt av karet i nuläget. När botior vilar "lägger" de sig ofta på sidan, dvs inget sjukdomssymptom.


        Leopardplecon, lite osäker vilken du har:
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1036&SOK=1 ??
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1187&SOK=1 ??
        Annan?
        Den ena funkar den andra blir för stor, omvänd ordning .

        Acistrusen skulle jag ändå säga är ok i karet, enligt beskrivningen ska den ha 100 liter, men vad säger ni andra? Alla säljer ancistrus till kar på 54 liter och uppåt även toppaffärer, har aldrig hört någon säga nej till det.

        Black Ghost är för stor för ett så litet kar.


        Jag tycker du kan ha många fler fiskar, det blir bara viktigare att byta vatten ordentligt ofta samt ha vattenberedningsmedel och bra filter.
        okej, skönt att höra om botian då! för den är den jag har vart mest orolig för.. men jag har ju nu tänkt på ifall jag skall lägga över någon utav dem i mitt 200L, kan det vara något bra för Botian? finns det några risker med att flytta på dem?


        Jag kan inte se bilderna eftersom jag inte är goldmedlem men den leopardplecon som vi var enligt killen i butiken "inte riktigt leopardmönstrad, men kallades ändå för leopardpleco".


        Ghosten kommer jag definitivt att flytta tillbaka till det stora karet..

        Okej, men skall jag dosera vattenberedningsmedel en gång i veckan då som det står på förpackninge? jag fick med mig det nu när jag köpte det lilla karet och fisken nämligen.
        220L Ciklid
        240L Sällskap

        Kommentar

        • TheDude
          • September 2009
          • 45

          #19
          Nu har jag i alla fall flyttat över ghosten och de båda praktbotia till det större karet, de andra får vara kvar så kanske de anpassar sig. Körde ett delvattenbyte nu på det lilla för att se ifall det kanske blir bättre..
          220L Ciklid
          240L Sällskap

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Visst funkar det med ett gäng pansarmalar i ett 54 liters, men det är på gränsen och varför inte ge dem bättre förutsättningar till ett bra liv?
            Det har du helt rätt i, men en gräns för detta kan man alltid diskutera,...

            I zoopets artbeskrivning står 60 liter vilket är i princip samma som dude har och zoopets beskrivningar är knappast snålt tilltagna om man läser lite internationella råd. De ligger högt i den jämförelsen. Julii är ju inte bland de störts arterna heller. Självklart mår alla fiskar bättre av ett liv i det vilda (med undantag för vad de kan råka ut för där ), men hela hobbyn tummar ju på den regeln. Och visst även här finns givetvis gränser för vad som är rimligt, och då är det väl bra med råd likt zoopets artbeskrivningar, men jag antar att dessa inte är den enda sanningen.

            Personligen tycker jag verkligen att han kan ha 6 julii-corydoras i det karet. Själv hade jag inte skaffat ett 60 liters alls i nuläget på grund av att de är för svåra att få bra miljö i kombination med intressant fiskbestånd.

            Ancistrus är jag lite kluven till. jag har iofs aldrig sett en så stor ancistrus som du beskriver, det blir lite ointressant att utgå från maxstorlek det vore mer lämpligt att utgå från normalstorlek kanske. Jag själv hade kanske tagit en liten grönling i ett 60 liters.
            Checking out...

            Kommentar

            • TheDude
              • September 2009
              • 45

              #21
              Ursprungligen postat av Dre
              Det har du helt rätt i, men en gräns för detta kan man alltid diskutera,...

              I zoopets artbeskrivning står 60 liter vilket är i princip samma som dude har och zoopets beskrivningar är knappast snålt tilltagna om man läser lite internationella råd. De ligger högt i den jämförelsen. Julii är ju inte bland de störts arterna heller. Självklart mår alla fiskar bättre av ett liv i det vilda (med undantag för vad de kan råka ut för där ), men hela hobbyn tummar ju på den regeln. Och visst även här finns givetvis gränser för vad som är rimligt, och då är det väl bra med råd likt zoopets artbeskrivningar, men jag antar att dessa inte är den enda sanningen.

              Personligen tycker jag verkligen att han kan ha 6 julii-corydoras i det karet. Själv hade jag inte skaffat ett 60 liters alls i nuläget på grund av att de är för svåra att få bra miljö i kombination med intressant fiskbestånd.

              Ancistrus är jag lite kluven till. jag har iofs aldrig sett en så stor ancistrus som du beskriver, det blir lite ointressant att utgå från maxstorlek det vore mer lämpligt att utgå från normalstorlek kanske. Jag själv hade kanske tagit en liten grönling i ett 60 liters.

              Nu är problemet i alla fall löst.. jag misstänker att det var en hög nitrithalt kombinerat med att dom blev lite shockade av flytten. Men efter att har hällt i en dos med Nitrivec så blev det liv i karet efter bara en dag, nu äter dom som aldrig för och har ett "bra" beteende.

              Jag tog beslutet att ha kvar alla inköpta fiskar i karet tills att jag kan skaffa dem ett större då dom fortfarande är såpass små. Jag skall inte ha dem där i tid och evighet utan ser att jag i alla fall inom 1.5 år kan förflytta dem till ett större kar.
              220L Ciklid
              240L Sällskap

              Kommentar

              • skojfisk
                • December 2009
                • 63

                #22
                Ursprungligen postat av Dre
                Det har du helt rätt i, men en gräns för detta kan man alltid diskutera,...

                I zoopets artbeskrivning står 60 liter vilket är i princip samma som dude har och zoopets beskrivningar är knappast snålt tilltagna om man läser lite internationella råd. De ligger högt i den jämförelsen. Julii är ju inte bland de störts arterna heller. Självklart mår alla fiskar bättre av ett liv i det vilda (med undantag för vad de kan råka ut för där ), men hela hobbyn tummar ju på den regeln. Och visst även här finns givetvis gränser för vad som är rimligt, och då är det väl bra med råd likt zoopets artbeskrivningar, men jag antar att dessa inte är den enda sanningen.

                Personligen tycker jag verkligen att han kan ha 6 julii-corydoras i det karet. Själv hade jag inte skaffat ett 60 liters alls i nuläget på grund av att de är för svåra att få bra miljö i kombination med intressant fiskbestånd.
                .
                Jag har 6 corydoras aeneus och 6 dvärgpleco i mitt 60 l ihop med platy och 3 kinesiska algätare, och de funkar fint.
                Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

                Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #23
                  Dude inte för att smutskasta någon men vilken butik var det?
                  Shoppar regelbundet i götet serru och blir nyfiken Kan ju vara så att du råkat ut för ett rejält måndagsexemplar av försäljare helt enkelt.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #24
                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Dude inte för att smutskasta någon men vilken butik var det?
                    Shoppar regelbundet i götet serru och blir nyfiken Kan ju vara så att du råkat ut för ett rejält måndagsexemplar av försäljare helt enkelt.
                    Det var på godhems zoologiska, brukar handla på herkules och tropisk akvarieimport i vanliga fall men eftersom det är så nära hemmet så tänkte jag att det var gött, men jag tänker inte gå tillbaka. HAHA ja så kan det ju vara
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    Arbetssätt...