födelsedagsfisk :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Problemet med makropoden är att den kommer tycka att dina neontetror är mums filibabba... Jag vet av egen erfarenhet och den smög sig på neonerna när akvariet var släck och neonen var i dvala!

    Vilken elaking Men jag har förstått nu att den inte är så lämplig för mig. Får försöka hitta någon annan fin.

    Kollade på lite andra tetror också, och hittade då vinkeltetra som jag tycker är väldigt fin. Vad är det som gör att de kräver mer plats än neontetra?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Macropodus opercularis http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1 funkar med neoner, men de bör ändå ha ett större kar än 40 liter.

      @åheim, vilken makropod hade du då?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Macropodus opercularis http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1 funkar med neoner, men de bör ändå ha ett större kar än 40 liter.

        @åheim, vilken makropod hade du då?
        den du länkar till hade jag, de 3st jag hade i ett 240Liters rensade bort mina 20 neoner inom 1 mån. och jag såg en neonstjärt sticka ut ur mungipan när lyset gick på så det råder inga tvivel
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Kul, men sådana går i ett kar i min lokala zoobutik med just neoner utan att det hänt något annat än att de fått yngel. Iofs hyffsat tätt planterat men att de skulle slakta ett stim neoner är jag tveksam till. Men det är jag det.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #20
            Nu har jag ett akvarium på 63 liter som jag kan köpa om jag vill. Enda är att det saknar en glasskiva som lock eller vad man nu kallar det. Hur viktig är den? Och vart kan man få tag på en ny?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Den köper/beställer du hos en glasmästare och är något du bör ha om det inte är heltäckande ramp.
              Den är oftast ganska viktig, lite beroende på hur man kör karet då den dels förhindrar de flesta fiskar att hoppa ur karet, hindrar grejer att åka ner i karet samt minskar avdunstningen av vatten från karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Den köper/beställer du hos en glasmästare och är något du bör ha om det inte är heltäckande ramp.
                Den är oftast ganska viktig, lite beroende på hur man kör karet då den dels förhindrar de flesta fiskar att hoppa ur karet, hindrar grejer att åka ner i karet samt minskar avdunstningen av vatten från karet.
                Vad kan det kosta att fixa en sådan?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Skulle tippa på runt 70-80:-.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #24
                    glöm inte att göra hörnen avfasade så att du kan stoppa ner mat där, plus att luft då kan komma ut, plus att sladdar från pump och liknande ska kunna gå ut där
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #25
                      Okej, update! Nu har jag köpt ett 63 liters akvarium, dock ett helt nytt. Kändes lika bra. Var ett paket med pump, doppvärmare och massa saker som man behöver

                      Nu, vad gör jag härnäst? 2 dagar sa hon i affären att jag skulle låta det stå innan jag kan släppa ner fiskarna. Är det lagom?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #26
                        Du kan släppa ner fiskarna när du vill så länge det håller rätt temp.. ca. 23-27 grader.

                        Läs gärna lite om hur man startar ett akvarium genom att söka i forumet eller läsa bland artiklarna längst upp. Finns en hel del grejer att tänka på.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #27
                          det med att personalen i djuraffärerna säger att man ska låta akvariet ska stå någon dag är fel. det händer ingenting utan några fiskar i akvariet, kör i ett par 3-4 fiskar och mata väldigt, väldigt sparsamt för att undvika nitrit. farligt ämne som inte är bra att ha.

                          mata lite ungefär varannan dag och precis så att fiskarna hinner äta upp det på 2 min.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • icefudge
                            • August 2009
                            • 177

                            #28
                            eller om du vill så kan du köpa nitrivec och hälla i så får du i de bakterier som äter upp fiskbajs och överbliven mat
                            Malar is the shit

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #29
                              nitrivec bör man ha i i vilket fall som helst men man bör ändå mata ytterst sparsamt den första tiden.
                              Se nitrivec som en hjälp att bilda bakterier i filtret, inte som en fulländad lösning.
                              Det tar tid även för nitrivec att fästa sig i filtret och bilda så mycket bakterier som det krävs för att karet ska vara någorlunda inkört.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                nitrivec bör man ha i i vilket fall som helst men man bör ändå mata ytterst sparsamt den första tiden.
                                Se nitrivec som en hjälp att bilda bakterier i filtret, inte som en fulländad lösning.
                                Det tar tid även för nitrivec att fästa sig i filtret och bilda så mycket bakterier som det krävs för att karet ska vara någorlunda inkört.

                                tror att jag aldrig har använt något nitrevec någon gång .

                                men kör på att köpa nitrevec som nina82 sa.
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...