födelsedagsfisk :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #76
    Ursprungligen postat av Rockdoll
    Hon pratade förstås om att hon hade eget akvarium hemma också, men jag känner ändå att jag tar allt som folk i djuraffärer säger med en nya salt. Vet ju själv hur det var när jag sysslade med hamstrar och man pratade med personalen där :/ Fiskar lär ju vara ännu känsligare.

    Killen som jag fick fiskarna av har ju ett akvarium som verkar fungera. Han har ju iaf fått yngel. (Dock överglänste jag honom lite idag med det jag läst mig till i helgen nu ) Men funkar det bra då att bara ta lite filtergojs av honom? Hur gör man det?

    Ta en burk/plastpåse och fyll kallt vatten eller vatten från akvariet. Plocka ur filtret från hans pump och krama ur det i burken/plastpåsen. Åk hem så snart som möjligt och häll i det i akvariet.
    Filtergojset kommer sedan sätta sig i ditt filter och vips har du alldeles gratis nitrivec
    Skadar visserligen inte att skaffa nitrivec eller likvärdigt preparat men gör du bara som ovan så behöver du inte nitrivec.
    Tänk bara på att du ändå måste vara mycket noga med att inte övermata.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #77
      Ursprungligen postat av Nina82
      Ta en burk/plastpåse och fyll kallt vatten eller vatten från akvariet. Plocka ur filtret från hans pump och krama ur det i burken/plastpåsen. Åk hem så snart som möjligt och häll i det i akvariet.
      Filtergojset kommer sedan sätta sig i ditt filter och vips har du alldeles gratis nitrivec
      Skadar visserligen inte att skaffa nitrivec eller likvärdigt preparat men gör du bara som ovan så behöver du inte nitrivec.
      Tänk bara på att du ändå måste vara mycket noga med att inte övermata.

      Så då kan jag sätta ner fiskarna idag? Neontetran börjar se lite ledsen ut nämligen Men ynglen simmar runt och har sig!

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #78
        Sätt ner fiskarna direkt! Sen fixar du lite gojs, och följer resterande råd du fått av nina och andra

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #79
          Ursprungligen postat av Johanski
          Sätt ner fiskarna direkt! Sen fixar du lite gojs, och följer resterande råd du fått av nina och andra
          Nu direkt, som i nu nu? :O otäckt!

          Är bara lite fundersam hur jag ska få ur fiskarna ur flaskan och ner i akvariet. Har visserligen bytt en hel del av vattnet i den till vatten från akvariet, men jag vill väl inte få för mkt av det i akvariet ändå? Eller?

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #80
            Har du koppat i ett tag så häll ut fiskarna från flaskan genom en håv och håva i dem i akvariet.

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #81
              Ursprungligen postat av Johanski
              Har du koppat i ett tag så häll ut fiskarna från flaskan genom en håv och håva i dem i akvariet.
              det gick inte riktigt lika smidigt som jag hade hoppats, men nu är de nere i akvariet iaf Fick bli att stoppa ner hela flaskan tillslut, så just nu ligger den också på botten, får väl ta upp den senare. Ynglen verkar pigga och simmar runt, men tetran ligger gömd bakom flaskan. Tror ni den kommer piggna till snart eller är den gone lost forever?

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #82
                Grattis! Har oxå blivit förärade neontetror i en vodka flaska på en födelsedag för länge sedan ...
                (undrar fortfarande hur de fick i de stackarna i flaskan, tratt eller ?)

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #83
                  Ursprungligen postat av Lilla Damen
                  Grattis! Har oxå blivit förärade neontetror i en vodka flaska på en födelsedag för länge sedan ...
                  (undrar fortfarande hur de fick i de stackarna i flaskan, tratt eller ?)

                  Haha, tack! Jadu, det har jag inte tänkt på faktiskt. Måste fråga!

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #84
                    Ett tips. När du kramar ur din kompis filter så gör det i en hink med några liter vatten. Häll det på någon eller några flaskor som du ställer i kylen. Ta sedan varje dag och skaka om i flaskan och ta ca en halv kaffekopp i ditt akvarium. Du kan använda samma flaska tills det luktar ur dem.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #85
                      Fiskarna verkar bli trötta av att det är så mkt cirkulation i karet :/ Såg idag att de låg stilla på botten. När jag provade att stänga av blåset på pumpen ett tag så blev de lite livligare. Kan det vara det som gör det, eller kan det vara något annat?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #86
                        Går det inte justera flödet eller rikta blåset mer upp/bak?
                        Har du mycket växter? Växter ger lite "lä" för fiskarna så det inte stormar i hela karet..
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Rockdoll
                          • October 2009
                          • 351

                          #87
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Går det inte justera flödet eller rikta blåset mer upp/bak?
                          Har du mycket växter? Växter ger lite "lä" för fiskarna så det inte stormar i hela karet..

                          Jodå, det går att reglera, men jag tänkte att det skulle vara bra med mycket cirkulation så jag har haft det på nästan max fram tills nu (finns inte så många mellanting). Men nu stängde jag av så att det inte kommer några luftbubblor alls (krusar dock fortfarande en del på ytan), samt riktade det ännu mer uppåt och bakåt, så hoppas att det hjälper. Kan inte så mycket om pumpar dock, och instruktionsboken till den var inte så väldigt informerande.

                          Jag har inte jättemycket växter än, men de är mest på stället bakom stenen och den stora växten. Kanske för att det är lugnare där.

                          Blir mest bara lite orolig att de inte mår bra eftersom de låg still på botten. (de började ju dock simma runt när jag stängde av pumpen en stund). Sen blir jag lite orolig över att de inte äter när jag ger dem mat. Har matat 2 ggr nu sen jag startade det och varje gång har det bara varit ett par av ynglena som ätit. Det är som att de inte fattar att det finns mat utan fortsätter simma runt nere vid botten istället.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #88
                            Ursprungligen postat av Rockdoll
                            Jodå, det går att reglera, men jag tänkte att det skulle vara bra med mycket cirkulation så jag har haft det på nästan max fram tills nu (finns inte så många mellanting). Men nu stängde jag av så att det inte kommer några luftbubblor alls (krusar dock fortfarande en del på ytan), samt riktade det ännu mer uppåt och bakåt, så hoppas att det hjälper. Kan inte så mycket om pumpar dock, och instruktionsboken till den var inte så väldigt informerande.

                            Jag har inte jättemycket växter än, men de är mest på stället bakom stenen och den stora växten. Kanske för att det är lugnare där.

                            Blir mest bara lite orolig att de inte mår bra eftersom de låg still på botten. (de började ju dock simma runt när jag stängde av pumpen en stund). Sen blir jag lite orolig över att de inte äter när jag ger dem mat. Har matat 2 ggr nu sen jag startade det och varje gång har det bara varit ett par av ynglena som ätit. Det är som att de inte fattar att det finns mat utan fortsätter simma runt nere vid botten istället.
                            Det viktigaste är att det blir vågor på ytan. Det är det som syresätter vattnet. Bubblorna kan du vara utan.

                            Ser de magra ut? Förmodligen simmar de och plockar mellan måltiderna så att säga, men observera dem noga och se om de magrar eller får sjukdomssymptom.
                            Detta kruxet är bara nu i början tills du fått en balans i karet. Sen behöver du inte hålla på och oroa dig såhär
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Rockdoll
                              • October 2009
                              • 351

                              #89
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Det viktigaste är att det blir vågor på ytan. Det är det som syresätter vattnet. Bubblorna kan du vara utan.

                              Ser de magra ut? Förmodligen simmar de och plockar mellan måltiderna så att säga, men observera dem noga och se om de magrar eller får sjukdomssymptom.
                              Detta kruxet är bara nu i början tills du fått en balans i karet. Sen behöver du inte hålla på och oroa dig såhär
                              Nja, har ju aldrig haft fiskar förr så svårt att säga om de är magra eller inte, men ett yngel (det som åt upp ALL mat jag lade i först idag) är lite rundare om magen än de två andra. Tetran tycker jag nog ser lite rund ut den med :P Eftersom ett yngel åt upp precis allting direkt idag så lade jag i lite till när de andra börjat simma runt mer (efter att jag stängt av pumpen), och då var det iaf ett till yngel som åt lite, även om det första ynglet åt upp nästan allt då med. Så jag vet att det iaf är 2 yngel som äter! Dock aldrig sett tetran äta nånting. Knappt ens när de bodde i flaskan heller. Men de brukar simma runt och picka lite på bladen på växterna och så. Kan de äta växter? Är det inte bara vissa sorters fiskar som gör det?

                              Men borde jag oroa mig för att de ligger still sådär på botten? Annars brukar ju yngel mest hålla till uppe vid ytan :/

                              För övrigt så har jag sånt där gräs eller vad man ska kalla det i ett hörn av akvariet, och den tuvan som står i det hörnet där mest blåst från pumpen kommer/kom har liksom dött på övre halvan (den halvan som böjdes av blåset). Så jag antar att det inte är så bra för dem att stå i för stark cirkulation? Tycker dock att det är lite konstigt eftersom pumpen ju är gjord för akvarium i den storlek jag har, så den borde ju inte kunna ge alldeles för mkt cirkulation :S

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #90
                                Ursprungligen postat av Rockdoll
                                Nja, har ju aldrig haft fiskar förr så svårt att säga om de är magra eller inte, men ett yngel (det som åt upp ALL mat jag lade i först idag) är lite rundare om magen än de två andra. Tetran tycker jag nog ser lite rund ut den med :P Eftersom ett yngel åt upp precis allting direkt idag så lade jag i lite till när de andra börjat simma runt mer (efter att jag stängt av pumpen), och då var det iaf ett till yngel som åt lite, även om det första ynglet åt upp nästan allt då med. Så jag vet att det iaf är 2 yngel som äter! Dock aldrig sett tetran äta nånting. Knappt ens när de bodde i flaskan heller. Men de brukar simma runt och picka lite på bladen på växterna och så. Kan de äta växter? Är det inte bara vissa sorters fiskar som gör det?

                                Men borde jag oroa mig för att de ligger still sådär på botten? Annars brukar ju yngel mest hålla till uppe vid ytan :/

                                För övrigt så har jag sånt där gräs eller vad man ska kalla det i ett hörn av akvariet, och den tuvan som står i det hörnet där mest blåst från pumpen kommer/kom har liksom dött på övre halvan (den halvan som böjdes av blåset). Så jag antar att det inte är så bra för dem att stå i för stark cirkulation? Tycker dock att det är lite konstigt eftersom pumpen ju är gjord för akvarium i den storlek jag har, så den borde ju inte kunna ge alldeles för mkt cirkulation :S
                                Det är svårt att hjälpa dig längre än såhär känner jag... men fortsätt ställ dina frågor så ska vi göra vårt bästa

                                Det att de pickar på växter behöver inte betyda att de äter växterna utan troligtvis så börjar det växa alger eller så har det fastnat matsmulor på bladen. Fiskar letar mat dagarna i ända bland bottenstenar och växter och hittar små smulor och annat smått och gott lite varstans.
                                Min erfarenhet av yngel är att de gärna håller till nere vid botten där de kan gömma sig och hitta mat så det behöver inte betyda att något är fel.
                                Jag tror nog att dina fiskar hittar mat även om du inte direkt ser att de äter.
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...