födelsedagsfisk :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #31
    Ursprungligen postat av macke_fisk
    det med att personalen i djuraffärerna säger att man ska låta akvariet ska stå någon dag är fel. det händer ingenting utan några fiskar i akvariet, kör i ett par 3-4 fiskar och mata väldigt, väldigt sparsamt för att undvika nitrit. farligt ämne som inte är bra att ha.

    mata lite ungefär varannan dag och precis så att fiskarna hinner äta upp det på 2 min.
    Man kan låta vattnet stå nån dag för att bli av med klor.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #32
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      tror att jag aldrig har använt något nitrevec någon gång .
      Nitrivec behövs ju visserligen bara när man startar upp första karet. Sen kan man ta slam från sina inkörda filter ist.
      Vi har heller inte använt nitrivec mer än första uppstarten
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #33
        Jag fick med 2 stycken flaskor med något som heter AquaSafe resp. Easybalance. På EasyBalance-flaskan står det att det stabiliserar pH och KH, reducerar fosfat och nitrat. AquaSafe står det bara att den gör kranvatten till fisksäkert vatten :P

        Kommentar

        • icefudge
          • August 2009
          • 177

          #34
          man kan även ta sand från ett fungerande kar om man ska ha samma sand i det nya
          Malar is the shit

          Kommentar

          • icefudge
            • August 2009
            • 177

            #35
            aquasafe tar bort kalk och metaller ur ditt kranvatten och är även bra för fiskens slemhinnor
            Malar is the shit

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #36
              Karet är alltså helt nytt. Allting är helt nytt. Aldrig ägt ett förr.

              Kommentar

              • icefudge
                • August 2009
                • 177

                #37
                *klor menade jag hehe
                Malar is the shit

                Kommentar

                • icefudge
                  • August 2009
                  • 177

                  #38
                  kör på nitrivec då. och köp ett nitrit dropp test så du har koll på om du matar för mycket
                  Malar is the shit

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #39
                    Ursprungligen postat av icefudge
                    kör på nitrivec då. och köp ett nitrit dropp test så du har koll på om du matar för mycket
                    Så jag måste köpa det också? Kan jag starta det ikväll och sen hälla i det imorgon isf?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #40
                      Köper du nitrivec kan du nog skippa easybalance. Aquasafe skadar ju inte så eftersom du redan har det kan du ha i det men annars kan det kvitta. Vårt svenska vatten håller bra standard och innehåller inte så mycket konstigheter (för det mesta)..
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Köper du nitrivec kan du nog skippa easybalance. Aquasafe skadar ju inte så eftersom du redan har det kan du ha i det men annars kan det kvitta. Vårt svenska vatten håller bra standard och innehåller inte så mycket konstigheter (för det mesta)..
                        Jag kan inte använda EasyBalance istället för Nitrivec då? Eftersom jag redan har det också.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #42
                          Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Jag kan inte använda EasyBalance istället för Nitrivec då? Eftersom jag redan har det också.
                          Har aldrig hört om easyBalance men det kan du säkert.. Så länge du bara matar ett par flingor varannan-var tredje dag de första veckorna så ska det inte vara några problem.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #43
                            Kan man hälla sanden direkt på glasbotten? Eller måste man ha någon typ av frigolitskiva eller så under?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #44
                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Kan man hälla sanden direkt på glasbotten? Eller måste man ha någon typ av frigolitskiva eller så under?
                              Du kan hälla sanden direkt på glasbotten.
                              Ska du ha stora stenar kan det vara bra att antingen ha frigolitskiva i botten eller silikona fast en frigolitskiva under stenen.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Rockdoll
                                • October 2009
                                • 351

                                #45
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Har aldrig hört om easyBalance men det kan du säkert.. Så länge du bara matar ett par flingor varannan-var tredje dag de första veckorna så ska det inte vara några problem.

                                Okej Vill ju starta det ikväll redan så mina fiskar kan få ett nytt hem snart! På EasyBalance-flaskan står det nåt om att det ser till att vattnet håller sig fräscht länge, blir mindre alger och så. Som sagt, stbiliserar pH och KH, reducerar fosfat och nitrat. Står dock inget om nitrit. (Om inte nitrit av någon anledning skulle kallas nitrate på engelska..?)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...