Akvarium på jobbet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Akvarium på jobbet?

    Hej.
    Det är inte mitt första akvarium. Det är jobbets första.
    Jag fick ett akvarium av min jobbar kompis.
    (vilket jag nämt i min projekttråd) Eftersom hon bor ett stenkast från jobbet så passade vi på att hämta det under lunchen.
    Och på vägen tillbaka, över gatan. så tänkte jag.
    Fan! kan man inte ha det på jobbet?

    Nu är det så att det är en grupp med handikappade som jobbar med oss i verkstan. Och ibland vill vårdtagarna göra något annat än att jobba och då oftast går dom och vilar i vad vi brukar kalla ångest-rummet.
    Jag gillar inte detta, utan vill få dom på bättre tankar.
    Vi som är anstälda kan då hjälpa vårdtagarna med vattenbyte, matning av fiskar, växttrimmning osv.

    Så jag och jobbarkompisen ställde akvariet där, utan att fråga chefen.
    Och han började ju genast oroa sej över tid och pengar kostnader. Och tyckte att det var en allmänt dålig idé "fiskar är väl inga keldjur"
    Men ni vet, lika väl som jag. att fiskar i akvarium är rena terapin.

    Så jag tänker fortsätta med detta akvarium. Det är ju inte till för chefen utan för att våra kära muppar ska ha något roligt att göra, istället för att deppa ihop i ett unkett rum.

    Akvariet är ca 20 liter.
    Vilka fiskar kan man ha i ett så litet kar? äppelsnäckor? räkor?

    Och ni som sköter akvarium på eran arbetsplats, hur är reaktionerna där?
    gillar folk att snabbt ta en titt på fiskarna när dom går förbi? är det tidskrävande? har ni chefen i nacken?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    Gud vilken kul ide! Och ja, akvarium har ju tom dokumenterad avslapnande och avstressande effekt så jag kan bara se positiva saker med ett akvarium där! Bra initiativ tycker jag!
    Sj kör jag med ett kar i samma storlek och jag har red crystal räkor och en kamphane så det är kanske ngt för er?
    Nu vet ju inte jag var du bor men min djuraffär kunde beställa hem en crowntail pastel hane till mig utan problem. (väldigt vacker är han)
    Enda risken är ju att du får modifiera filtret du sätter i då han verkligen inte tycker om strömmande vatten (jag har spänt stenar och ett plast lock från en fiskmatsburk runt med fiskelina, som gör att vattnet vänder på en sten utan att hindra det)
    Hoppas att det blir bra och att du inte stöter på problem med chefen!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Hoppas verkligen inte att du stöter på problem med chiefen , min chef startade 2 st 720 liter och 1 st 540 liters på jobbet! Han är bra han..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Nja, jag är ju en chef som sett till att vi fått två större kar (en 480 SA) och en ännu större malawi på arbetsplatsen. SA:n i vilorummet och malawin i stora matsalen. AkvarieHobby i Uppsala står för underhållet - men är det något som fallerar så fixar jag det själv eller ringer till AkvarieHobby.

        Under de år som vi haft dessa kar så är det endast en i personalen som tyckt att karen borde väck och att vi borde satsa på persolalen i stället (en provanställd)

        Vi betalar 3000,-/mån för dessa kar och jag tycker att det är en bra investering
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          hoppas att din chef ändrar sig, jag tycker att han ska göra det . jag jobbar själv på ett företag som heter akvarieleasing som hyr ut akvarium och står för underhåll av akvaium och det är alltid roligt att höra, åh vad fint det är, vi uppskattar det osv och se kundens leende när man går .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av garjzla
            Gud vilken kul ide! Och ja, akvarium har ju tom dokumenterad avslapnande och avstressande effekt så jag kan bara se positiva saker med ett akvarium där! Bra initiativ tycker jag!
            Yes!! precis vad jag vill höra!

            Får man en kram varje dag av kärleksfulla vårdtagare så vill man ge något fint tillbaka så att dom inte behöver gå och lägga sej i detta vidriga "vilorum"
            även dom som jobbar med dessa lite speciella personer tyckte att det var en bra idé. Det var bara chefen som "krampade" men jag får väl snacka omkull honom, hur nu det ska gå till??

            Ok har aldrig befattat mej med shrimps, finns det någon som kan lägga upp ett litet klipp på räkor så man ser hur dom beter sej.
            Sen vill jag ju ha lite fart i akvariet också. kan man ha guppy eller blir det för trångt för dom? Vill samtidigt inte lägga ut pengar på för dyra fiskar då jag kan tänka mej att vårdtagarna kan mata dom med olämpliga saker...

            Någon liten enkell fisk, gärna en som förökar sej lätt då det kan bli ett riktigt upplyft för special-folket.
            Om dom får känna att dom tagit hand om ett djur såpass bra att det till och med fått ungar, kommer nog göra dom överlyckliga!
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              oj vad många svar det kom... det är bra. och detta är ju ingenting han betalar! jag står ju för allt hade jag tänkt. ett 20 liters kostar ju ingenting. inte ens i arbets tid.
              Hur lång tid tar det att mata fiskarna?
              Jag tror vi tjänar bra mycket på att ha glada vårdtagare som gör sitt arbete bättre än att låta dom gå och vila, det blir man ju bara trött av!
              Att titta på ett akvarium i 5-10 minuter får en bara på gott humör så att man jobbar bättre.

              En fin morot helt enkellt! till alla!
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                Haha! Filma räkor, hehe :P förlåt att jag skrattar men mina räkor är jättetrevliga och framme ofta men just mina räkor verkar ha en inbyggd rädslor för kameror och så fort jag antingen tar fram mobilen eller kameran så gömmer de sig fort som attans
                Men de är söta att se på och det finns räkor i fler olika färger som är riktigt fina att se på.
                Min specialbeställda kamphane betalade jag 20 kr extra för i min djuraffär, så blev en total summa av 80 kr.
                kan tänka mig (rätta mig gärna om jag har fel, om karet skulle vara för litet menar jag) att några få khuliålar är trevligt att titta på oxå. Har haft khulis tidigare och de har alltid varit framme och visat sig, men kräver att akvariumet är heltäckande då jag läst att de ibland har en liten förmåga att rymma.
                Guppy har jag ingen egen erfarenhet av av så kan tyvärr inte uttala mig angående det...

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Jaha! hehe... klart du får skratta!
                  Jo som sagt så vill jag att man ska se att det rör sej när man går förbi. gärna nåt som fångar ens blick.
                  Nja jag tror 20 liter är för litet för kuhliisar. kanske någon kampfisk. dom är ju otroligt läckra!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • garjzla
                    • June 2007
                    • 273

                    #10
                    Förresten så är räkor väldigt duktiga på att hålla rent i karet
                    Alltid positivt då vi alla vet, ju mindre ju svårare att hålla rent

                    Kommentar

                    • garjzla
                      • June 2007
                      • 273

                      #11
                      Har man en gång väl fastnat för Kampisar så är det oehört svårt att sluta och det blir alldeles för lätt att fortsätta
                      Vad jag har förstått så bor du i malmö? Tycker Skåne är ganska lätt att få tag i vackra kampisar, i alla fall i Helsingborgs trakten ^^
                      En liten film med många av de vackraste kampisarna i världen.

                      From Tropical Fish Forum's thread of the "Best of Aquabid" Current breeders have taken these fish to even more incredible extremes in finnage and color but e...


                      och såklart en lite suddig bild på min pojke, men fenorna syns ganska bra på denna bilden. Och självklart heter han Sushi

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        får väl pröva med en kamphane då.
                        Då har vi spikat en fisk, men det blir liiite naket. gärna förslag på några till.

                        Malmö? nej, nej.
                        Jag har varit i ystad en vecka nu så det kanske låter som att jag är värsta skånebruden men jag är faktiskt 08:a. Bor fyra mil söder om stockholm.
                        Men i stockholms trakten är det inte naket med fiskaffärer direkt så jag hittar nog något
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          riktigt snygg din kampfisk var!!! otroligt läcker!! WOOW!
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • garjzla
                            • June 2007
                            • 273

                            #14
                            Bara så att vi klargör detta nu, det är absolut inget fel med skånebrudar (sitter en stolt här)
                            Finns säkert många här som kan tipsa om fiskar som klarar det lilla utrymmet, sj kör jag helt enkelt med mycket växter, räkor och kampis.
                            Kanske någon tetra?
                            Var dock noga med att det inte blir ngn fisk med stora långa fenor om du väljer kampis, kan bli otrevliga slagsmål då.
                            Vill oxå berätta att kampisar blir oehört sociala och kommer alltid fram och hälsar.
                            om jag sätter lite mat på fingret så hoppar han mer än gärna ett par centimeter för att få sin middag...
                            vackra, kul och trevliga fiskar

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              Nej!! absolut inget ont om skåne och dess brudar! (eller killar) har själv funderat på att flytta till skåne! det är otroligt fint där!

                              Jo det är svårt att hitta billga små fiskar. det är ju bara 20 liter det handlar om.
                              Jo kanske nån tetra... hmm. efterlyser fler kloka huvuden till detta lilla projekt.

                              En kampis blir det i allafall
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...