Växterna är redan bruna!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Green2
    • July 2009
    • 8

    Växterna är redan bruna!!

    Hej hej, jag kan nästan ingenting om akvarium och fiskar och jag fick nu ett akvarium när jag fyllde år. Förra veckan så hade jag i vatten och grejer för ph-värdet och vätska för att ta bort de skadliga ämnena i vattnet. Efter några dagar satte jag i lite växter, bland annat något slags gräs. Det har bara gått några dagar och växterna har redan börjat bli bruna och har konstiga beläggningar på sig. Någon som kanske har en aning om varför de redan blivit så dåliga? Jag använder näring till växterna, en som jag ska ta 1 ml av varje dag och en som jag ska ta 2,5 av varje vecka. Och dom i zoo-affären sa att jag hade lite för högt ph-värde i akvariet..
    jag har heller inte haft något bra ljus i akvariet, lysröret gick sönder efter bara 2 dagar! så det stog så i ett par dagar utan ljus, men köpte nytt idag och det lyser för fullt.
    Jag har precis idag fått i mina första fiskar.

    blir väldigt glad för svar!
    Senast redigerad av Green2; 11 July 2009, 13:36.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hur stort akvarie? Vad för växter, ev länka bilder? Hur mkt ljus har du?

    Kommentar

    • Green2
      • July 2009
      • 8

      #3
      Akvariet är 41 eller 42 liter, jag kommer tyvärr inte ihåg vad växterna heter..
      Nu har jag jätte mycket ljus, men innan idag och i några dagar så har det varit utan nästan något ljus alls!
      här är några bilder på det, du kanske kan se vilka växter det är.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Längst fram till höger är det sannolikt anubias. Den gillar skugga, kommer den i för mkt ljus blir det alger på den. Planterad på stock/sten? Den tjocka roten skall inte vara i gruset. Hur djupt grus har du? Till 40 liter bör du ha minst 20 watt för att växterna (exkl anubias, klarar sig med väsentligt mindre). Har du två skalarer? Akvariet är för litet för dem. Skall i väg nu, kollar eventuellt mer sen.

        Kommentar

        • Green2
          • July 2009
          • 8

          #5
          Ja jag får för mej att den hette så, måste vara det.
          Hoppsan, den tryckte jag ner i gruset, bäst att dra upp den lite kanske.
          Gruset är ca 4 centimeter. Jag har 18 watt =O
          Dom skalalerna jag har, dom är typ mini skalaler, han i zoo-affären sa att jag skulle ta dom minsta dom hade om jag ville ha sånna.

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            #6
            Ursprungligen postat av Green2
            Ja jag får för mej att den hette så, måste vara det.
            Hoppsan, den tryckte jag ner i gruset, bäst att dra upp den lite kanske.
            Gruset är ca 4 centimeter. Jag har 18 watt =O
            Dom skalalerna jag har, dom är typ mini skalaler, han i zoo-affären sa att jag skulle ta dom minsta dom hade om jag ville ha sånna.
            jo men dom kommer växa ur väldigt snart endå...
            Emil

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Den där gräsliknande växten kräver en hel del ljus, det i kombination med näringsbrist gör nog att den ser ut som den gör. Appropå Anubias och "skugga" så är det ingen fara med starkt ljus. Jag har haft Anubias 15-20cm rakt under 250W MH utan alger...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Green2
                • July 2009
                • 8

                #8
                Kan ju inte riktigt göra något åt det nu när jag har dom, får se hur det blir senare

                Kommentar

                • Green2
                  • July 2009
                  • 8

                  #9
                  Okej, så gräset kanske är sånt då bara för att lampan gick sönder =O hoppas det blir bättre nu när jag har riktigt ljus, för jag använder näring till växterna varje dag.

                  Kommentar

                  • wallström
                    • March 2009
                    • 1092

                    #10
                    Ursprungligen postat av Green2
                    Kan ju inte riktigt göra något åt det nu när jag har dom, får se hur det blir senare
                    Du kan alltid lämna tillbaks dom?
                    Emil

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Appropå Anubias och "skugga" så är det ingen fara med starkt ljus. Jag har haft Anubias 15-20cm rakt under 250W MH utan alger...
                      Är kanske mitt emellan ljus och alger. Har anubias i nästan alla mina akvarier. Där de är i skugga blir de fina. Har ett växtakvarie med bara anubias där de blev hemska. Ökade ljuset blev bara värre, tog bort ljuset,
                      de fick bara vanliga ljuset i rummet. Blev "perfekta" på tre veckor.

                      Kommentar

                      • Green2
                        • July 2009
                        • 8

                        #12
                        Vad kommer hända med dom då eftersom att akvariumet är så litet?

                        Kommentar

                        • Green2
                          • July 2009
                          • 8

                          #13
                          Verkar underligt det med anubiasen, jag får se hur den mår nu ett tag, blir den värre så får jag försöka flytta den så det blir lite mörkare för den.

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av Green2
                            Verkar underligt det med anubiasen, jag får se hur den mår nu ett tag, blir den värre så får jag försöka flytta den så det blir lite mörkare för den.
                            Ingen fara för växten som sådan, det blir bara alger. Om man har den stora roten onaför gruset
                            (heter r... något) är det ingen fara. Petnym är en av de
                            bästa växtexperterna intressent att höra om anubias, andra faktorer än ljus. Se nedan vad det står här (Zoopet) om anubias.
                            Beträffande skalarerna det finns en risk för att de dör, om inte annat gränsar det mot djurplågeri. Omaffären säger att det är ok att ta i skalarer i ett 40 l akvarie har de "lurat" dig, tyvärr.

                            "Det faktum att den växer långsamt och att bladen blir flera år gamla gör att de kan angripas av långsamväxande alger som kan vara svåra att bli av med. Detta är anledningen till att den bör planteras på en skuggig plats."

                            Kommentar

                            • Green2
                              • July 2009
                              • 8

                              #15
                              Okej, men då är det inte direkt någon fara med växten?

                              Och det med skalalerna, hade ingen aning om det, hade inte precis läst på om fiskar som jag ville ha eller så. Jag vet i princip ingenting om fiskarna. Ska kolla bättre nästa gång så jag är säker på vad de behöver osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...