Clown fisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cruz
    • August 2005
    • 1

Clown fisk

Jag ska köpa clown fiskar fast jag hittar ingen information om dem
    jag söker på internet fast då kommer information om Fisken nemo
    i Hitta Nemo så någon som kan säga något om de?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Cruz
    Jag ska köpa clown fiskar fast jag hittar ingen information om dem
    jag söker på internet fast då kommer information om Fisken nemo
    i Hitta Nemo så någon som kan säga något om de?
    Du vet om att det är en saltvattensfisk va?

Se:
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• DjHypnoz
      • March 2004
      • 162

vad kostar en "äkta" (nemo) clownfisk?
      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Fiskarna är i och för sig rätt billiga (runt 100-lappen) men att starta ett saltakvarium är definitivt inte billigt (åtsklillga tusenlappar).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• DjHypnoz
          • March 2004
          • 162

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fiskarna är i och för sig rätt billiga (runt 100-lappen) men att starta ett saltakvarium är definitivt inte billigt (åtsklillga tusenlappar).
          jasså, dom är inte dyrare? lätta att föda upp då eller? med tanke på att discus och rockor m.m kan kosta flera tusen?
          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

De leker lätt, som ciklider ungefär, och ynglen är bland de lättare att föda upp bland saltvattensfisk, vilket innebär att det är ungefär lika svårt som för de allra svåraste sötvattensfiskarna.

Clownfiskar (liksom de flesta andra i den grupp de tillhör, frökenfiskarna) är mycket aggressiva, påminner i stilen rätt mycket om parlevande tanganyka/malawi ciklider. Frökenfiskarna är dessutom hyfsat nära släkt med cikliderna. De behöver INTE, upprepar: INTE, havsanemoner, och eftersom anemonerna är betydligt mer svårskötta är det bästa att hålla clownfisk utan anemoner. Clownfiskarna stressar dessutom anemonerna svårt (vilket förstås gör det ännu knepigare att hålla anemonen vid liv).

För att hitta info, sök på det latinska namnet (Amphiprion) eller lägg till ett -nemo i google. Nemo var f.ö. en "false percula", en Amphiprion ocellaris.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Peter_F
              • October 2003
              • 693

Sen har du säkert lättare för att hitta info om saltvatten på www.saltvattensguiden.se
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

Arbetssätt...