Helt grönt vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e90poa
    • October 2003
    • 5

Helt grönt vatten

Hej!

Jag har ett nystartat 120 liters akvarium som efter ca 3 månader plötsligt blev helt grönt i vattnet. Det hela kom väldigt snabbt, när jag sen bytte ut större delen av vattnet blev det givetvis bättre men det kom tillbaka på två dagar. Det kommer direkt solljus via ett takfönster delar av dagen.

Eftersom vi har kommunalt vatten (bor i Göteborg) har jag varit tveksam att fylla på med nytt vatten eftersom jag fått för mig att det är skadligt att direkt fylla på från kranen pga klor osv (det var liksom lättare tidigare när vi hade egen brunn).

I akvariet finns ca 12 större fiskar (typ. svärdbärare, silverhaj) och mycket snabbväxande växter (Vattenpest, Java-ormbunke osv). Jag har stoppat i några gödningskulor i sanden inledningsvis vid uppstarten. Jag har en mindre cirkulationspump med "skumgummi-filter".

Jag är verkligen nybörjare och vet inte var jag ska börja. Det känns som om jag borde göra stora vattenbyte men känner mig tvehågsen.

Var ska jag börja?
    /PO :-)
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

Frågan är om det inte vore läge att flytta karet från solljuset då det bildas alger av det ... kan det vara början till alger kanske
    det är väl aldrig bra att utsätta ett akvarie för direkt solljus så prova att flytta det ifrån Ljusetoch se vad som händer..
    MvH Do`h
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Det beror helt klart på solljuset. Svävalger är inte kul men det går att råda bot på genom att mörklägga akvariet ett par dagar.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Morpheus
        • February 2003
        • 673

Gör som AndreasN säger och mörklägg karet ett par dagar mata inget underdessa dagar.

Det som gör att det blir alger ju att solljuset kommer åt karet och att du stoppat i gödningskulor i uppstarten. Eftersom ett nystartat kar inte har bakterier och bra balans göder det bara algerna med att stoppa i gödningskulor
        Mvh Anders

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Eftersom vi har kommunalt vatten (bor i Göteborg) har jag varit tveksam att fylla på med nytt vatten eftersom jag fått för mig att det är skadligt att direkt fylla på från kranen pga klor osv (det var liksom lättare tidigare när vi hade egen brunn).
          Vad innebär det här? Att du aldrig bytt vatten på 3 månader?
          http://www.defblog.se

Kommentar

• e90poa
            • October 2003
            • 5

Tack så mycket för alla goda råd.

Klarar fiskarna en total mörkläggning? Hur länge ska man ha det mörkt?

Jag har endast gjort små vattenbyten varje gång eftersom jag varit orolig för klor och liknande från kranvattnet. Om man behöver göra större byten, vad bör man göra då?

Kommentar

• gosatta
              • December 2002
              • 2669

Nu vet jag iof inte hur vattnet i gbg är men om man enbart gämför smak och lukt så lär det inte finnas mer klor i det en här uppe i sthlm och här häller dom flesta rent kranvatten rakt ner i sina burkar. Här i sthlm tillsätts iaf så lite klor att det inte är till skada för någon och jag antar att det är så i hela landet eller?

jag byter 30 - 50% i veckan utan problem.
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

Kommentar

• Hult
                • July 2003
                • 307

Silverhaj i ett 120 L? Neee...det låter inte bra...
                Alla kan ha fel ;]

110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Kanske vore på sin plats och fråga hur dom som driver affärer gör. Har man så mycket fisk som man har i affärer så måste man förlita sig på många och stora vattenbyten. Om du vill diskutera med en kunnig akvariehandlare så åk till trop akvarifiskimporten vid kaggeledstorget. Jag tror inte att ditt vatten är sämmre än någon anans.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

Det brukar snarare vara vatten från egen brunn som är lite tveksamt och måste kollas upp med tester.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• e90poa
                      • October 2003
                      • 5

Hej igen!

Nu har jag haft total mörkläggning i tre dygn och ser tyvärr ingen skillnad mot tidigare. Kan det fortfarande vara svävalger?

Jag glömde nämna att jag har flintastenar i akvariumet. Dock har jag läst mig till att det ska vara OK med flinta.

Suck... :-(

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Låter skumt. Vad menar du med "total mörkläggning"? Det räcker inte med att ha lyset släckt. Du måste aktivt stänga ute allt ljus genom att täcka för alla rutor noggrant.

Peter
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• e90poa
                          • October 2003
                          • 5

Japp, jag tejpade fast svart byggplast över hela akvariumet. Det borde vara tillräckligt antar jag.

Kommentar

• e90poa
                            • October 2003
                            • 5

Nu har jag tröttnat på detta. Jag ska släppa i en Brugd i akvariumet som kan sila i sig alla svävalger. Var kan man köpa en Brugd ;-)

Kommentar

• Pelle__k
                              • March 2003
                              • 646

Jag har ett 430L discusakvarium. byter 40% i veckan! Direkt från kranen. Jag bor i Götet och vattnet är det inget fel på.
                              www.discusklubben.se
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

Arbetssätt...