Helt grönt vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e90poa
    • October 2003
    • 5

Helt grönt vatten

Hej!

Jag har ett nystartat 120 liters akvarium som efter ca 3 månader plötsligt blev helt grönt i vattnet. Det hela kom väldigt snabbt, när jag sen bytte ut större delen av vattnet blev det givetvis bättre men det kom tillbaka på två dagar. Det kommer direkt solljus via ett takfönster delar av dagen.

Eftersom vi har kommunalt vatten (bor i Göteborg) har jag varit tveksam att fylla på med nytt vatten eftersom jag fått för mig att det är skadligt att direkt fylla på från kranen pga klor osv (det var liksom lättare tidigare när vi hade egen brunn).

I akvariet finns ca 12 större fiskar (typ. svärdbärare, silverhaj) och mycket snabbväxande växter (Vattenpest, Java-ormbunke osv). Jag har stoppat i några gödningskulor i sanden inledningsvis vid uppstarten. Jag har en mindre cirkulationspump med "skumgummi-filter".

Jag är verkligen nybörjare och vet inte var jag ska börja. Det känns som om jag borde göra stora vattenbyte men känner mig tvehågsen.

Var ska jag börja?
    /PO :-)
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

Frågan är om det inte vore läge att flytta karet från solljuset då det bildas alger av det ... kan det vara början till alger kanske
    det är väl aldrig bra att utsätta ett akvarie för direkt solljus så prova att flytta det ifrån Ljusetoch se vad som händer..
    MvH Do`h
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Det beror helt klart på solljuset. Svävalger är inte kul men det går att råda bot på genom att mörklägga akvariet ett par dagar.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Morpheus
        • February 2003
        • 673

Gör som AndreasN säger och mörklägg karet ett par dagar mata inget underdessa dagar.