Bläckfisk i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #31
    Ursprungligen postat av Azur
    Vad gäller bläckisar: Jag tror att om ni väntar er intelligens som hos ett däggdjur så kommer ni att bli besvikna. Mina bläckisar skulle jag ha sagt var ungefär som en fisk i smarthet.
    ¿Son inteligentes los pulpos?Este vídeo fue realizado y rodado en el Aquarium Finisterrae:www.coruna.gal/mc2/es/aquarium-finisterraeLa inteligencia de los pu...



    Bläckfisk = en dum degklump? Hur många tex katter kan öppna en burk?

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    man får också se varför det kan vara svårt att ha dem i akvarium... OTROLIGT flexibla!
    Senast redigerad av DAHLBERG; 30 October 2008, 01:36.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Spiksoppa
      • September 2008
      • 62

      #32
      Ursprungligen postat av johag86
      Har hört att ormar luktar sig till möss, och när mössen springer så jagar de dem med lukten och synen. När musen springer in bakom en sten eller liknande så undrar ormen varför den är där, men känner ju fortfarande lukten och fortsätter. När musen springer ut på andra sidan stenen så är det ungerfär samma sak som att det är en helt ny mus i ormens huvud.

      Hmm..

      Beror mycket på vilken sorts orm man har skulle jag tro. Jag har hört att det finns ormar som kan spåra upp bytesdjur genom att känna/se värmen från bytesdjurets fotsteg... snacka om att aldrig kunna fly typ :O. Läskigt.

      Men i alla fall, blir inte akvariet väldigt förorenat om bläckfisken sprutar ut bläck lite då och då? Fast det kanske de inte gör så ofta?

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #33
        Ursprungligen postat av DAHLBERG
        Bläckfisk = en dum degklump? Hur många tex katter kan öppna en burk?
        Fast möjligheten att öppna burkar sitter inte (bara) i intelligensen utan i kroppens fysiska möjlighet att utföra ett moment. Vet flera med reumatism i lederna som inte kan öppna en burk, men de är ju inte korkade för det Om katter hade bättre fysiska möjligheter att öppna glasburkar kan du ge dig på att de gjorde det också. Vet många katter som är utmärkta inbrytarkungar i matburkar med haklås på.

        Jag är ganska säker på att katter är betydligt smartare än bläckfiskar, och om någon vill påstå motsatsen vill jag se tydliga bevis
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #34
          Ursprungligen postat av Fridas
          Vet flera med reumatism i lederna som inte kan öppna en burk, men de är ju inte korkade för det
          HAHA, det var bra sagt Nä, det där med katten var bara en dålig jämförelse, klart att katter är smarta men jag menade iaf att bläckfiskar inte är så dumma som man kan tro...
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #35
            Förresten... Det var snack om någon blåringad bläckfisk i akvariet här har jag för mig... Hur som helst, hittade en filmsnutt om just denna: http://se.youtube.com/watch?v=kLPXpluXnFE

            Skulle nog inte kunna få för mig att göra det där med en blåringad... Inte ens i fyllan.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #36
              Deras gift består av Maculotoxin och Hapalotoxin. Om man läser på om dessa gifter så blir man lite avskräckt faktiskt. Mest med tanke på att man har barn hemma.
              Och så aldrig att jag hade handskas så med en blåringad.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Gruppy
                • May 2007
                • 67

                #37
                Ursprungligen postat av LenoreH
                Kraken är ett annat ord för en sorts jättebläckfisk i svensk historia också Malin
                Alla som sett Pirates of the Carribean vet hur Kraken ser ut
                Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #38
                  Ursprungligen postat av DAHLBERG
                  HAHA, det var bra sagt Nä, det där med katten var bara en dålig jämförelse, klart att katter är smarta men jag menade iaf att bläckfiskar inte är så dumma som man kan tro...


                  Lite kul att ni har tagit just en katt som exempel. När man ser dokumäntärer och läser om bläckfiskar så jämnför dom ofta intelligens mot just en katt som dom ofta verkar vara ungefär jämnbördiga. Men dom säger samtidigt att det är väldigt svårt att jämnföra pga att dom förmodligen tänker helt annorlunda mot oss däggdjur.

                  Kommentar

                  • Gus
                    • August 2009
                    • 4

                    #39
                    Vore riktigt intressant med en bläckfisk, men det lär väll aldrig ske, troligare är väll maneter då som nämnts tidigare i denna tråden, kanske lite jobbigt att skaffa ett runt akvarium annars fastnar de i hörnen och dör, det är ju inte lätt att inreda ett rum med runt akvarium

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #40
                      Ja i vissa afrikanska stammar ar man overtygad om att det bor onda andar i hornen pa husen och de forstar inte hur vi kan bo i fyrkantiga hus men i akvarier ocksa?

                      Skulle saker do i hornerna?

                      Kommentar

                      • Matuski
                        • November 2008
                        • 130

                        #41
                        Krake?? Aldrig hört talas om, och jag är ren finlandssvensk Kanske är krake det egentliga ordet, men vi talar nog bara om bläckfisk. Men det stod faktiskt 'krake' på artbeskrivningen för en bläckfisk i Sea Life igår.
                        125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                        10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...